Har vid gamla sommarstugan en friggebod med badrum och bastu. Denna friggebod har en undercentral med automatsäkringar och jfb som är avsäkrad med 3x16 diazed i huvudcentralen i boningshuset.

Plötsligt har jag inget ljus i friggeboden och ser att 2 av dessa 16a löst ut. Tredje fasen som matar en vvb i friggeboden är ok.

Den ena av de säkringar som löst, matar via undercentralen enbart ett par vanliga takarmaturer, den andra ett bastuaggregat som inte varit igång på 10 år (så är inte säker på att denna löst samtidigt). Finns inga andra förbrukare.

Sätter i nya säkringar och belysningen fungerar igen. Men, vad kan vara orsaken? Två 16a diazed som löser ut, där enbart den ena är förbrukare...

Hade det varit fel i själva friggeboden, borde väl undercentralens säkringar löst, alt jfb. Måste således vara fel i kabel eller huvudcentral med kontakt mellan 2 faser. Eller kan det helt enkelt vara så att diazed-säkringarna slitits med ålder? Dom har nog suttit där en 25 år iaf och jag är ju inte säker på när den första löst...

Tänker jag rätt?

(Och nej, jag ska naturligtvis inte pilla själv.)

Du har troligen haft en rejäl kortslutning mellan två faser. Felet kan även finnas efter undercentralen då smältsäkringar löser snabbare än dvärgar vid höga strömmar. Sker kortslutningen mellan faser eller mot nollan så löser inte JFBn.

Om det skett spontant kan det vara en skada på en kabel. Ljusbågen vid kortslutningen orsakade kanske lite förkolnade rester som isolerar hjälpligt, just nu. Åsköverspänningar kan också orsaka dylikt.

Du kan själv kontrollera alla kopplingspunkter som går att komma åt. Felet kan t.ex finnas i anslutningen av bastuaggregatet. Om du inte hittar något bör du låta isolationsmäta ledningarna.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har troligen haft en rejäl kortslutning mellan två faser. Felet kan även finnas efter undercentralen då smältsäkringar löser snabbare än dvärgar vid höga strömmar. Sker kortslutningen mellan faser eller mot nollan så löser inte JFBn.

Om det skett spontant kan det vara en skada på en kabel. Ljusbågen vid kortslutningen orsakade kanske lite förkolnade rester som isolerar hjälpligt, just nu. Åsköverspänningar kan också orsaka dylikt.

Du kan själv kontrollera alla kopplingspunkter som går att komma åt. Felet kan t.ex finnas i anslutningen av bastuaggregatet. Om du inte hittar något bör du låta isolationsmäta ledningarna.
Tack för bra svar som vanligt! :)
Jag lovar återkomma om/när felet är åtgärdat.

Har man inga instrument att mäta med. Så blir det enklast att slå i från brytaren i garaget och slå ifrån brytaren i stora huset, sätta i nya proppar, slå till brytaren i stora huset. Och låta det vara i några timmar/dygn, löser dom då, är det kabelfel.

Eftersom det är en sommarstuga finns det också en ökad risk för att det är råttor och möss som ställer till i t.ex. någon av el-centralerna. Öppna och titta.

J Josth skrev:
Eftersom det är en sommarstuga finns det också en ökad risk för att det är råttor och möss som ställer till i t.ex. någon av el-centralerna. Öppna och titta.
Oja, så är det, när jag flyttar ut på hösten flyttar mössen in, så det är egentligen ett åretruntboende 😆
Lämnat stugan nu, men ska kika lite närmare nästa vecka.

Men går bastun verkligen bara på en fas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.