Hej,

Jag och flickvännen ska byta ut köket i vår lägenhet från som är från -59 och jag har därför undersökt elen en hel del och försökt läsa på lite i processen att förstå om vi kommer kunna stoppa in både ny induktionshäll, inbyggnadsugn och en diskmaskin i köket.

Det jag upptäckte när jag försökte ta reda på hur lägenheten är uppsäkrad förbryllar mig dock. Jag har inget säkringsschema så min metod bestod i att skruva lös propp efter propp och se vad som blev strömlöst. Såhär blev resultatet, detta är alltså det som slutade fungera:

Totalt 4 st säkringar.
* 10A - Förråd (ett enda uttag)
* 10A - Alla uttag och lampor i hela lägenheten inklusive spis, kyl/frys, golvvärme i badrummet och tvättmaskin i badrummet.
* 10A - Ingenting
* 20A - spisen

• Är detta rimligt eller är elen felkopplad?
  • Jag har tänkt att vi ska byta till en ny elcentral med automatsäkringar. Kan en elektriker då fixa detta så att jag kan få elen i ett rum på en egen säkring?
  • Hur kommer det sig att spisen går på två olika säkringar när den är en enfasspis?
  • Kan detta ställa till problem för mina planer att dra två nya matningar från elcentralen till köket? Den ena ska vara till diskmaskinen och den andra ska vara till inbyggnadsugnen på varsin säkring.

• planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elcentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägenheten är matad med endast en fas, sannolikt med en 25 A mätarsäkring i källaren. Detta innebär ju stora begränsningar i effektuttaget i lägenheten. Visst kan ni installera TM, DM, Häll, Ugn mm, men ni kan inte använda dessa samtidigt. Om mätarsäkringarna är inlåsta så blir det besvärligt ifall ni skulle lösa den.

En ny elcentral hjälper inte här, utan ni behöver fråga hyresvärden om de planerar dra in trefas i nära framtid. Det är dock ett större projekt.

Ifall det går att dra fler gruppledningar beror på de fysiska möjligheterna att dra fler kablar. Det blir troligen fråga om utanpåliggande kablar i så fall. Men ni tjänar som sagt ingenting på det eftersom mätarsäkringen fortfarande begränsar det totala effektuttaget till 230*25=5.8 kW. Tvärtom ökar det risken för att ni löser mätarsäkringen. Som det är nu med en enda säkring till hela lägenheten (förutom spis) så kommer denna att lösa före.

Det är därför lämpligt att låta häll och ugn dela på samma säkring, 20 A brukar det vara.

Att spisen använder sig av två säkringar här måste vara ett fel. Kolla igen att det verkligen stämmer, det är inte rimligt.

Okej, det jag tycker är konstigt är att om allt i hela lägenheten går på en 10A säkring så har jag ju hela tiden 15A som jag inte kan nyttja förutom när jag kör spisen. Jag kan tycka att jag borde ha t.ex. badrummet på en annan säkring för att kunna köra tvättmaskinen och utöver det nyttja 10A i resten av lägenheten. Som det är nu så har proppen gått en gång när vi kollade på TV, körde tvätten plus mikron. Det är lite trist.

Anledningen till att jag tänkte att jag skulle byta central var att kunna stoppa in fler säkringar och dela upp det lite, men ja, jag förstår ju meningen med att lägenhetens säkring ska lösa ut innan säkringen i källaren och att det är en dålig idé i så fall.

Jag pratade förut med en elektriker angående om att dra om elektriciteten i lägenheten i samband med att jag började planera för diskmaskinen och han sade att jag bör dra en egen matning för diskmaskinen (då talade vi inte om att byta ut befintlig spis) då den drar 2400W och alltså behöver en egen 10A säkring. Jag tyckte det lät som en rimlig invändning? Men då antar jag att om det verkligen är en helt oanvänd säkring i centralen så skulle jag kunna använda den till diskmaskinens matning och slippa byta ut själva centralen?

Jag har pratat med styrelsen i vår förening och man har inga planer på att byta ut elen i fastigheten.

C
Michel.t skrev:
Okej, det jag tycker är konstigt är att om allt i hela lägenheten går på en 10A säkring så har jag ju hela tiden 15A som jag inte kan nyttja förutom när jag kör spisen.
Så kan man se det, men det är samtidigt trist om huvudsäkringen går om du t.ex. använder spis och tvättmaskin samtidigt.
Jag kan tycka att jag borde ha t.ex. badrummet på en annan säkring för att kunna köra tvättmaskinen och utöver det nyttja 10A i resten av lägenheten. Som det är nu så har proppen gått en gång när vi kollade på TV, körde tvätten plus mikron. Det är lite trist.
Då måste tänka på att det är en gammal installation. På den tiden existerade inte mikrovågsugnar och diskmaskiner och sånt och ingen skulle komma på tanken att ha en egen tvättmaskin i en lägenhet.

Givetvis kan du använda den lediga säkringen om du vill ha en egen grupp till diskmaskinen. Men om du vill kunna plocka ut mer än vad huvudsäkringen klarar så blir det tyvärr ett betydligt större jobb då stamledningen och mätartavlan i källaren måste bytas också.

Verkar inte finnas något problem - alltså fixa inget. Testa så JFB funkar bara och var glad.

Slugge skrev:
Verkar inte finnas något problem - alltså fixa inget. Testa så JFB funkar bara och var glad.
Nu när jag inser att det blir lätt att överbelasta om jag skulle börja dela upp säkringarna så förstår jag att det är bättre att låta det vara som det är.

Jag måste dock in med diskmaskinen någonstans men då låter det som en vettig idé att koppla in den på den oanvända 10A säkringen så att jag kan köra diskmaskinen och ändå använda någonting annat i lägenheten samtidigt. Vi får bara se till att inte köra ugnen eller hällen som går på 20A samtidigt.

Eller finns det bättre sätt att lösa det på enligt er? I köket har jag två vanliga eluttag, ett uttag till kyl/frys och ett uttag till spis. Allt förutom spisen går alltså på den 10A säkring som resten av lägenheten går på.

Det är vettigt som du skriver att lägga last på den onyttjade säkringen, och DM kan ju vara lämpligt då och kanske något uttag i köket där lite tyngre belastning kan användas. Som du redan märkt kommer man oväntat långt på bara en 10 A grupp och med möjlighet till dubbelt förutom när spisen används är ju ett enormt lyft.

Elektrikern kommer säkert lösa det där på bästa sätt givet förutsättningarna, en ny grupp till diskmaskinen kanske, sen har du den grövre kabeln på 20A till hällen. Var ugnen hamnar osv placering av ev. nya uttag, gå genom hur ni vill ha det. Ev förbereda något inför kommande 3-fas om dett är aktuellt, i så fall kan man ju bygga ut centralen redan nu, kolla med styrelse/vaktmästare.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.