Hallå!

Kikar på att skaffa tvättmaskin och diskmaskin till min lägenhet (hyresrätt).
Nu verkar det vara så att jag har säkrat till 16A, en-fas (el-avtalet säger dock 35A konstigt nog).

Kommer jag få problem att köra saker samtidigt? Tänker om man drar igång dammsugare eller sådär också. Min tanke från början var även att byta ut gasugn till en elektrisk ditto, men det kanske bara är att glömma? Sett att det finns 10A-ugnar, men gissar att det blir svårt att ha igång mer en en av dessa prylar?

D
Hur många säkringar har du? Är du säker på att du har tittat på huvudsäkringen?

Jag skulle kolla upp elavtalet, 35A lär kosta dig mycket i onödan ifall du har det till en lägenhet. Man kan undra vad förra hyresgästen behövt det till, lär vara väldigt ovanligt med 35A till en lägenhet.

I lägenheten har jag en litet skåp i väggen där det finns två säkringar, den ena är 10A och den andra är 16A. När jag ringde till fastighetsskötaren trodde de att det var 16A (och absolut inte 35A).

Iom att det är ett äldre hus (50/60-tal) med gasspis så känns det kanske rimligt att det skulle vara 16A?

Många elbolag har samma pris på enfasavtal 16-25 eller 35A för lägenhter eftersom effekten ändå inte blir så stor.

Har du elmätaren i lägenheten eller sitter den i ett mätarrum någonstanns? Där kan du garanterat se viken säkring du har. Elbolaget har ibland dålig koll på vad som sitter eftersom de ändå har enhetstariff.

Så här ser min setup ut

Elcentral med säkringar, 16A propp, och oåtkomlig propp, intill öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Propparna nere till vänster är iaf en 16A + en annan som sitter åt fel hål och inte går att få ut typ.
Om drar man ut 16A så finns det ingen ström kvar i hela lägenheten dock.

Grattis till att ha Ellevios rekordklumpiga fjärrbrytare i hallen!

Då låter det ju onekligen som att du har 16A huvudsäkring. Elstigen kommer antagligen upp i ett stårrör bakom bakelitplattan i nere till vänster och fortsätter upp till nästa lägenhet.

El ugn kommer fungera men du har ju problem med att bara kunna dra 3800" samtidigt. Redan idag borde du ligga nära med t.ex en vattenkokare och dammsugare. Det är antagligen inte försvarbart att byta ut elstigen men du kan ju alltid kolla med värden om det är något de kan ordna åt dig.

Vem som äger vad av elnätet kan vara lite stökigt i flerbostadshus formellt borde fastighetsägaren äga nätet inne i huset men det kan lika gärna vara Ellevio. Så kolla med dem också.

Annars är alternativet att avstå tvättmaskin eller köpa strömsnåla grejer och försöka hålla koll på av du kör samtidigt.

Är bottendelen bakom säkringsproppen grå? Om den är blå kan du använder 20 och om den är gul även 25 A säkringar! Jag har sett installationer där folk bytte 20 A huvudsäkringar mot 16 A utan någon anledning (kanske hade de bara 16 A hemma).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.