Hej,
Kopplade en sån här kontakt till en taklampa (se bild)
Den lös ett litet tag sedan gick allt.
har tagit bort lampan nu men då fungerar inte resterande lampor i närområdet.
Kollade säkringskåpet och petade upp två stycken knappar som åkt ner. Fungerar fortfarande inte.
1. Vad gör jag nu?
2. vad var det för fel på kopplingen/ lampan?
Kopplade en sån här kontakt till en taklampa (se bild)
Den lös ett litet tag sedan gick allt.
har tagit bort lampan nu men då fungerar inte resterande lampor i närområdet.
Kollade säkringskåpet och petade upp två stycken knappar som åkt ner. Fungerar fortfarande inte.
1. Vad gör jag nu?
2. vad var det för fel på kopplingen/ lampan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Jag kan inte se att du har gjort något fel. Det är antingen fel på lampan eller något helt annat som orsakat att du blev utan ström. Körde du spis eller något annat tungt samtidigt?
Om du fortfarande saknar ström är det dags att titta på mätarsäkringarna, ifall någon av dem löst. Det är inte alltid att pluppen bakpå lossnar vid måttlig överlast så du behöver skruva ut varje propp och kontrollera, eller byta. Sträng av strömmen helt först med huvudbrytaren.
För att komma närmare en förklaring behöver du komma ihåg exakt vilka två vippor du fällde upp i elcentralen.
Om du fortfarande saknar ström är det dags att titta på mätarsäkringarna, ifall någon av dem löst. Det är inte alltid att pluppen bakpå lossnar vid måttlig överlast så du behöver skruva ut varje propp och kontrollera, eller byta. Sträng av strömmen helt först med huvudbrytaren.
För att komma närmare en förklaring behöver du komma ihåg exakt vilka två vippor du fällde upp i elcentralen.
Så att jag förstår rätt så funkar inte kringliggande lampor nu även fast du slagit på de säkringarna igen? Jag skulle gissa att felet inte ligger i lampan utan i uttaget där du stoppade in lampan. Antagligen så är det vidarekopplat via detta uttag till de övriga och det blev kortslutning i någon glappande sladd när du satte i kontakten. Detta är dock enbart en gissning men jag skulle se till att slå av all ström och öppna uttaget för att kolla hur det ser ut där. Men om du känner dig minsta tveksam så ring en elektriker.
Föregående inlägg har också en bra poäng, det kan varit en huvudsäkring som gått med. Om du har några lampor som inte är led och du ser att de bara glöder så kan du vara säker på att det är huvudsäkringen. Är det dock enbart några lampor i samma rum som nu inte funkar men allt annat i huset är helt som vanligt skulle jag på min första teori men att kolla huvudsäkringarna är nog ett enklare steg 1.
Föregående inlägg har också en bra poäng, det kan varit en huvudsäkring som gått med. Om du har några lampor som inte är led och du ser att de bara glöder så kan du vara säker på att det är huvudsäkringen. Är det dock enbart några lampor i samma rum som nu inte funkar men allt annat i huset är helt som vanligt skulle jag på min första teori men att kolla huvudsäkringarna är nog ett enklare steg 1.
Du har smällt en huvudsäkring.T TypRätt skrev:Så att jag förstår rätt så funkar inte kringliggande lampor nu även fast du slagit på de säkringarna igen? Jag skulle gissa att felet inte ligger i lampan utan i uttaget där du stoppade in lampan. Antagligen så är det vidarekopplat via detta uttag till de övriga och det blev kortslutning i någon glappande sladd när du satte i kontakten. Detta är dock enbart en gissning men jag skulle se till att slå av all ström och öppna uttaget för att kolla hur det ser ut där. Men om du känner dig minsta tveksam så ring en elektriker.
Ta ut lampan och byt denna.
Mät sedan spänning i uttaget, det ska vara 230V, mellan polerna, 0 mellan ena polen och jord samt 230V mellan andra Polen och jord.
Känns att du har en felkoppling mella olika grupper här, kanske 400V i uttaget.
E El-Löken66 skrev:
Hej,
Har tagit ut lampan.
Dragit ner och upp vipparna men ingenting händer här hemma. kylen la också av.
vad gör man? Ska jag röra något i elskåpet.
Nej fungerar inte och inte heller kyl och frys.T TypRätt skrev:Så att jag förstår rätt så funkar inte kringliggande lampor nu även fast du slagit på de säkringarna igen? Jag skulle gissa att felet inte ligger i lampan utan i uttaget där du stoppade in lampan. Antagligen så är det vidarekopplat via detta uttag till de övriga och det blev kortslutning i någon glappande sladd när du satte i kontakten. Detta är dock enbart en gissning men jag skulle se till att slå av all ström och öppna uttaget för att kolla hur det ser ut där. Men om du känner dig minsta tveksam så ring en elektriker.
Tagit bort lampan och vippat på vipparna i elskåpet. Fungerar inte.
Ska jag röra något i elskåpet?
hej,L lbgu skrev:
Vad exakt menas med kolla huvudräkningen.
se bild. Som jag förstått det så är huvudräkningen en ”vipp” i elskåpet se bild.
Jag har tryckt ner och upp den. Inget händer.
Jag tror att du kanske gör bäst i att ringa styrelsen (eller gå och knacka på hos någon av dem) om du bor i en BRF hyr du så får du ringa hyresvärden och fråga. Där jag bodde i lägenhet senast så satt elmätarna bakom låsta väggpaneler i hallen utanför lägenheterna bredvid hissen men jag är inte alls säker på att huvudsäkringarna satt där, hur som kontentan var att det var låst och boende kunde inte komma åt dessa utan att man öppnade för dem.