Jag har läst en hel del om folk som råkar ut för slarviga hantverkare. Jag undrar nu hur man som byggare av lösvirkeshus i möjligaste mån undeviker att bli blåst av dessa. Tanken som jag har är att bygga huset under delad entreprenad (eller vad det kallas). Jag har tänkt att låta hantverkare bygga grund och resa stomme, montera el (har lite känningar i elbranchen så där slipper jag nog riskera blåsning), vvs och badrum. Själv hoppas jag kunna snickra altaner, anlägga tomt och kanske också sätta innerväggar, spika ytterpanel och isolera. Är det säkrast att låta en firma prefabricera stomme och ytterväggar och låta en annan firma resa den och snickra tak och lägga papp? Finns det några tips att ge i ämnet?

Grundipset är att aldrig betala ut mer än för max 90% av godkänt utfört arbete, helst mindre.

Jag betalar alltid mina hantverkare fullt ut. Däremot är det bra att ha hantverkare med goda rekommendationer. Se till att sitta ner och diskutera vad du vill ha gjort, hur/var/när. Ta även upp kostnader/resor/påslag på material. Se till att få ner det här på papper.

Satsa på att få en riktigt pålitlig snickarfirma. Gärna en snickare som är beredd att ta anvsvar för samordning. En duktig snickare känner ofta andra hantverkare (röris, el-gubbe mm) som är pålitliga.

Betala aldrig i förskott och se till att hantverkarna specificerar kostnader på fakturor.

Riktigt duktiga hantverkare är oftast uppbokade 6 månader - 18 månader i förväg. Se till att kontakta dem i god tid.

Det enda sättet som garanterat fungerar är att över huvud taget inte ta in några hantverkare, utan att göra jobbet själv.

Även om man har fast pris så kan uppdragstagaren ändå försöka lura till sig mångdubbelt av vad som är avtalat. Det vet jag av egen erfarenhet. (I detta fall var det dock inte en hantverkare som försökte blåsa mig, utan en advokat. Men ändå...)

"bergstrollet" har en viktig poäng i att duktiga hantverkare får man vänta på, dom har redan jobb och behöver inte ha nån hemsida, skicka ut reklam i brevlådor etc. Har en 100% säker snickare att rekommendera i Uppsalatrakten om Du vill, pm:a i så fall.
Men generellt gäller att bara använda såna som Du får rekommenderade av andra, helst folk Du känner, som haft hantverkaren i sitt eget hus och är nöjda. En hantverkare/firma som har gott rykte bland tidigare kunder är värt mycket mer en klurigt skrivna avtal som om Du har otur bara leder till att Du står med ett halvfärdigt jobb som Du betalat till 75-90% och som nån annan inte vill färdigställa.
Det säkraste sättet borde vara att låta samma firma göra allt jobb eller ta ansvar för att det blir gjort då har Du en motpart att diskutera med, speciellt om Du tänker göra en del själv för det är viktigt att Ni är överens om innan Ni startar, vem som gör vad.
Fast säkrast är att fråga hur man gör och sen göra det själv :)

Hemmakatten
Den viktigaste förutsättningen för att få ett bra och välbyggt hus som man är nöjd med är nog att man har förtroende och respekt för den snickare/byggare man anlitar. Skall du stå där med mätlinjal och tidtagning och dålig tillit lär du inte bli nöjd. Vårt bygge blev över 1½ år försenat för att vi inte hittade byggare som "kändes rätt". Möjligtvis en dålig parameter för en del folk, men för oss var det viktigt att man känner att man kan lita på folk, att man respekterar yrkeskunskapen, att man kan fråga om råd utan att riskera att bli utskrattad, att det är en trevlig person som man kan umgås med, kort sagt en person man kan lita på under hela bygget och flera år därefter.
När du hittar den personen, DÅ är det rätt person att anlita. Och på löpande kontrakt.

1) Kolla upp entreprenören ORDENTLIGT, ring även ett större antal referenser. Bäst är om du får en rekommenderad från din egen bekantskapskrets.
2) Håll inne 10% tills arbetena är färdiga.
3) Skriv ett ordentligt avtal och dokumentera tilläggsarbeten och andra överenskommelser skriftligt. Avtala omfattning, pris och färdigställandetider samt andra saker av vikt (städning, arbetstider etc)
4) Låt besiktiga färdiga arbeten innan slutbetalning görs.

Köpte ett lösvirkeshus och överlät stomresningen till en entreprenadfirma som husföretaget anlitade. De hade satt upp ett 100-tal liknande hus och reste det på 6 dagar. Hade vi försökt själva hade det tagit flera månader och ändå antagligen blivit fel...Värt pengarna i vårt fall alltså. Var noga med skrivet kontrakt och kolla upp referenser!

"andersmc:"Det enda sättet som garanterat fungerar är att över huvud taget inte ta in några hantverkare, utan att göra jobbet själv.

Även om man har fast pris så kan uppdragstagaren ändå försöka lura till sig mångdubbelt av vad som är avtalat. Det vet jag av egen erfarenhet. (I detta fall var det dock inte en hantverkare som försökte blåsa mig, utan en advokat. Men ändå...)

Jösses, du måste ha blivit blåst så det skriker om det, du vet att det finns vissa saker man inte FÅR göra själv om försäkringen ska gälla..
Sen är det riktigt tråkigt som seriös hantverkare att läsa ett sånt inlägg som du har postat...

Edit: Glömde mitt "tips" till Surfarn....

Som sagts tidigare, kolla referenser och lyssna runt i bekantskaps kretsen om det är någon som har nån att rekommendera.

Undra varför man går så hårt ut? vad säger er bekantskaps krets er? Det finns hantverkare som är duktiga! Bara ni kollar referenser med deras tidigare arbeten. Alla är inte ute för att luras. kolla deras ekonomi prata med deras referenser och det viktigaste är deras kvalitetssystem som ingen nämnt här, missköter ett entreprenadföretag det så då försvinner licensen som de oftast betalar runt 50.000 för att få!
För övrigt så har jag 2 entreprenadfirmor i Stockhol, Uppsala, Gävle att rekomendera.

10% är inte det lite lite?
Säg att arbetet kostar 30k, och man betalar ut 27...
Och en massa går fel, så har hantverkaren bara 3k att hämta..låter inte spec lockande och hantverkaren förlorar inte spec mycket på att inte göra rätt.

20-30% borde väl vara lite mer rimligt...

Absolut säkrast är ju som Fruppe säger att bygga själv.

Näst säkrast är att HA KOLL dvs följa med under hela husbygget och är något fel så glöm att ta det vid slutbesiktning: NU eller dra direkt med 50% av betalningen för hittills utfört arbete. Den som betalar bestämmer.

KA osv är bara larv om man nu inte har turen att hitta en ovanlig en.

Hela tiden följa med och dokumentera fota/filma allt som går. Kan aldrig vara fel att veta hur allt byggdes en gång i tiden.

Se till att saker och ting aldrig drar iväg dvs löpande fakturor/fakturaspecar.

Men först och främst ha koll, läs på forumet om grunden innan den gjuts. Läs om sotmresning innan den reses osv. Är något suspekt stoppa i tid innan problemen byggs in.

Klimpfan, kolla vad trådskaparen skriver. Det är ett lösvirkeshus han ställer frågan om där 10% är rätt mycket. I dom klasserna du pratar om är det Fakturering efter utfört arbete som gäller om det inte är någon liten pulare som behöver förskott, vilket inte är att föredra.

V-G, förstår inte ditt resonemang heller. Alla har vi olika arbetsuppgifter och vad vi är bra på, skall den personen som är mellanstadielärare i idrott komma och beräta för en hantverkare var uppgift har vart att byggt hus i 20år hur stomresningen skall gå till? detta borgar för att entreprenören kommer att ledsna och tiden ni har tillsamans blir en jobbig resa. Dra av 50%?!?! Då sätter du bara dig själv i dålig dager. Betalning brukar ske a conto mot att en upparbetning av projektet skett.

KA är inget påhitt, det är hans konstruktionsdokumentation som är viktig vid en besiktning. Hur tror ni byggföretaget tolkar en icke godkänd entreprenad? Ni förstår inte att det är deras levebröd som hänger vilket jag inte tror att man riskerar pga ett dåligt utfört arbete men visst finns det sämre firmor och vissa är katastrof, Kolla referenser!

KA är ju bara på låtsas. Värre yrkeskår får man leta efter. Har varit på typ fem nybyggen och aldrig sett till dom.

Mikael_L
TomasTe skrev:
KA är inget påhitt, det är hans konstruktionsdokumentation som är viktig vid en besiktning. Hur tror ni byggföretaget tolkar en icke godkänd entreprenad? Ni förstår inte att det är deras levebröd som hänger vilket jag inte tror att man riskerar pga ett dåligt utfört arbete men visst finns det sämre firmor och vissa är katastrof, Kolla referenser!
Min pappa och en nära vän har byggt ganska nyligt.
KA dök aldrig upp på deras byggen, om han nu inte smög sig dit under natten!

Fina pengar för att sitta med på ett byggsamrådsmöte och sen låta datorn spotta ut kontrollplanmallen, kryssa i allt och skicka till byggherren.

Man inser då och då att man valt fel karriär. :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.