6 235 läst ·
79 svar
6k läst
79 svar
Säkra upp vid mätare så de säkringarna inte också går.
Sida 1 av 6
Hej! Har en stuga i skogen där mätaren sitter ute och 3 huvudsäkringar på 16 amp. I elbolagets låda en bit bort är där 3 25or.
Jag betalar ju för 16 amp så det stämmer ju. Men sen i elcentralen inne är det endast 10r och jag skulle vilja ha 2 st 16 amper säkringar i den men om det skulle bli nått fel så lär väll både dom i centralen inne och ute smälla vilket blir bökigt och drygt att gå ut och byta dom med. Kan jag sätta 20or vid mätaren så dom inte går där ute? Ja kabeln in från mätaren är 6mm2 och kabeln från elbolaget till mätaren är 10mm2
Jag betalar ju för 16 amp så det stämmer ju. Men sen i elcentralen inne är det endast 10r och jag skulle vilja ha 2 st 16 amper säkringar i den men om det skulle bli nått fel så lär väll både dom i centralen inne och ute smälla vilket blir bökigt och drygt att gå ut och byta dom med. Kan jag sätta 20or vid mätaren så dom inte går där ute? Ja kabeln in från mätaren är 6mm2 och kabeln från elbolaget till mätaren är 10mm2
Det låter osannolikt att både säkringarna inne och ute skulle gå samtidigt.
För att kunna ha större mätarsäkringar än 16A behöver du ta dit en elektriker som byter passdelar och anmäler till elbolaget. Sen kommer du troligen få en högre nätavgift.
För att kunna ha större mätarsäkringar än 16A behöver du ta dit en elektriker som byter passdelar och anmäler till elbolaget. Sen kommer du troligen få en högre nätavgift.
okej så om jag sätter 16 inne och ja det är diazed ute och inne så kommer den ute aldrig att gå?useless skrev:
vE El-Löken66 skrev:
vill inte säkra upp? 16 räcker men vill inte att dom ute ska gå om jag sätter nått som konsumerar 16 amp i ett uttag.E El-Löken66 skrev:
Frågeställningen är väl egentligen vilken säkring som kommer att lösa först.. Det är inte självklart.
Måste du ha 16 A inne och kommer du ligga så när på något uttag att du är orolig för att säkringen ska gå?
Måste du ha 16 A inne och kommer du ligga så när på något uttag att du är orolig för att säkringen ska gå?
ja jag vill inte att nån ute ska gå öht. Även om jag överbelastar inne på bara 10or. Av nån anledning så sitter Huvudsäkringarna ute och mätare med. Så är det inte i mitthus så det är inget problem om dom går där. Hur kan jag göra så dom bara går inne och inte ute? Min tanke är att sätta 20 ute och sedan sätta 3 16 inne innan själva elcentralen. Så kan jag ändå aldrig ”lura” elbolaget.K Kallebo skrev:
Spelar ingen roll, det är mätarsäkringarna som bestämmer vilket abonnemang du ska betala för. Och byter du/låter byta, utan att meddela säkringsändring till elbolaget så åker du dit om/när du blir påkommen.B Paul Bulle skrev: