707 läst ·
15 svar
707 läst
15 svar
Säkra ner i Lund
Sida 1 av 2
Hej alla!
Har nu provkört 16A-säkringar i ett år utan problem, så jag tänkte säkra ner från 25 till 16 då det skulle spara mig 7920 spänn per år (Kraftringen, som inte inför ny prismodell förrän 2027). Fått offert på 2000 efter rot, vilket jag tycker är väl mycket för den tid det rimligtvis tar (skruva passdelar, fylla i formuläret till Kraftringen, fixa roten.) för några som ligger mindre än 10 minuter härifrån. Jag förstår å andra sidan att man inte är intresserad av sådana här småjobb.
Undrar därför om någon i närheten har gjort något liknande för ett mer rimligt pris, och kan rekommendera en firma? Eller du själv kanske har firma, eller jobbar på lämplig firma själv? (Nu är nog inte det lagligt, men jag kan byta passdelarna själv och skicka foto.)
Tack på förhand!
Har nu provkört 16A-säkringar i ett år utan problem, så jag tänkte säkra ner från 25 till 16 då det skulle spara mig 7920 spänn per år (Kraftringen, som inte inför ny prismodell förrän 2027). Fått offert på 2000 efter rot, vilket jag tycker är väl mycket för den tid det rimligtvis tar (skruva passdelar, fylla i formuläret till Kraftringen, fixa roten.) för några som ligger mindre än 10 minuter härifrån. Jag förstår å andra sidan att man inte är intresserad av sådana här småjobb.
Undrar därför om någon i närheten har gjort något liknande för ett mer rimligt pris, och kan rekommendera en firma? Eller du själv kanske har firma, eller jobbar på lämplig firma själv? (Nu är nog inte det lagligt, men jag kan byta passdelarna själv och skicka foto.)
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 159 inlägg
Med problem antar jag att du menar att ingen säkring har löst ut?T Tornhuset skrev:
Har du känt på säkringarna om det är varma/heta?
Säkringen är ett väldigt dåligt mätinstrument. Du kan ligga på 50% överlast utan att du märker annat än att säkringarna blir heta, som i det långa loppet kan leda till värmeskador.
Man kan bilda sig en uppfattning utifrån förbrukad energi, eller ännu bättre effekttoppar. Det förutsätter dock att belastningen är bra fördelad mellan faserna.
Men varje sådan bedömning är bättre än att prova ifall säkringen håller.
Jag har inte känt på säkringarna med någon större regelbundenhet, men jag har ställt effektvakten i pannan på 16A, eller om det var 18A då jag anser att de skall tåla 13% överlast. Denna kopplar ner elpatronerna, så kvar vid höglast återstår själva pumpen, som har en max tillförd effekt på 2.5kW, samt övrig hushållsel. Har här balanserat de stora förbrukarna mellan faserna så gott jag kunnat.Bo.Siltberg skrev:
Med problem antar jag att du menar att ingen säkring har löst ut?
Har du känt på säkringarna om det är varma/heta?
Säkringen är ett väldigt dåligt mätinstrument. Du kan ligga på 50% överlast utan att du märker annat än att säkringarna blir heta, som i det långa loppet kan leda till värmeskador.
Man kan bilda sig en uppfattning utifrån förbrukad energi, eller ännu bättre effekttoppar. Det förutsätter dock att belastningen är bra fördelad mellan faserna.
Men varje sådan bedömning är bättre än att prova ifall säkringen håller.
Ser du några problem med detta Bo? Själv anser jag att det skall funka med 16A. Bor själv, och klarar att ha det lite kallare några dagar för att spara 7920 spänn, om det nu blir en köldsmäll här nere i Skåne.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 159 inlägg
Det låter bra så med effektvakten.
Tack för svar! Bränner jag på fullt med spis, ugn samtidigt som tvättmaskinen råkar värma vatten och dottern är hemma och fönar håret så överstiger jag såklart 16A, men det gör ju alla villor som är avsäkrade 16A. Då får antingen säkringarna gå, eller bli varma under en begränsad tid.Bo.Siltberg skrev:
Nu var det inte tänkt att detta skulle vara en diskussion om själv priset, men jag blir ändå intresserad:U Uffe A skrev:
Nu har jag själv passdelar och säkringar hemma, men om de vill leverera dessa så är Ahlsells LISTPRIS(😱😅) 126kr. Om vi antar att bilen är 375kr (jag vet, det kan vara lågt), det är mindre än 2km till firman, så återstår 1500kr för arbetet, dvs 3000 före rot. Jag får på detta forum prisuppgifterna för elektriker 775kr respektive 737.50kr inkl moms (tråden från April med exempel på timpriser, Malmö) Om vi för enkelhetens skulle räknar 750 så innebär detta 4 timmar! Jag har mätt tiden det tar för att gå från bilen på gatan till min mätartavla, byta passdelar samt gå tillbaka igen, det tar ca 6 minuter om man tar det lugnt. Det tar som sagt mindre än 5 minuter att köra hit, och Ahlsell ligger på vägen om nu det är för dyrt att lagerhålla säkringar och passdelar på firman/i bilen.
Det är möjligt att jag lagt mig lågt ovan, men det blir allafall många timmar för att byta tre passdelar. Återkom gärna och förklara varför du tycker det är rimligt!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 159 inlägg
Jo, korta toppar går inte att komma undan. Man ska inte medvetet dimensionera för att överbelasta säkringen, inte ens med 13%. 16 A anses räcka till en normal bostad med spis och tvätt men exkl uppvärmning. Där har du effektvakten som skyddar, som då ska stå på max 16 A. Du gick ned från 25 A, och då kan man undra vad som gjorts för att 16 A ska fungera.
Jag ändrar effektvakten till 16A, har säkert ingen större betydelse för temperaturen i huset 99% av tiden.Bo.Siltberg skrev:
Jo, korta toppar går inte att komma undan. Man ska inte medvetet dimensionera för att överbelasta säkringen, inte ens med 13%. 16 A anses räcka till en normal bostad med spis och tvätt men exkl uppvärmning. Där har du effektvakten som skyddar, som då ska stå på max 16 A. Du gick ned från 25 A, och då kan man undra vad som gjorts för att 16 A ska fungera.
Här har varit 25A sedan jag köpte huset för drygt 20 år sedan, har inte tagit tag i det förrän nu bara.🙄
Brorsan höll på med ändring av huvudsäkringar vid pannbyte, där hade han sån tur att grannen, som är elektriker, hade inlogg till Eon:s system, tog kanske två minuter för honom att ändra angiven säkringsstorlek i deras system.