Hej!
Det här blir mitt första inlägg här på forumet! Förra sommaren köpte vi ett kedjehus från -78 med en lockläktpanel i sämre skick som nu ska bytas. Delar av panelen är rutten alternativt sprucken. Husdelen lejer vi bort men garage/förråd tänkte jag försöka mig på att byta själv (ca 40 kvm). Det är mitt första projekt som är större än att slå upp en hylla men jag tänker att det borde vara genomförbart med lite förberedelser och tålamod.
Jag tog bort en bräda igår för att kolla lite hur väggen är byggd idag och upptäckte att det inte finns någon vidare luftspalt (eller vindpapp för den delen). Det finns en spikläkt på 38 mm som panelen sitter i men det är mineralull i princip ända ut till panelen. Detta stämmer mot original-byggbeskrivningen som jag hittade för huset, där det står att väggarna på garaget består av (utifrån och in) 22 mm panel med lockläkt, 38 mm spikregel, 70 mm regelstomme, 70 mm mineralull + 30 minull, 0.1 plastfolie, 13 mm gipsskiva. Brädan jag tog bort var inte vid en regel så jag har inte sett hur spikläkten sitter placerad mot regeln, men jag utgår från att den sitter spikad utanpå för att få plats med isoleringen. Är detta en felaktig gissning, kan "spikregeln" sitta placerad "mellan" regelstommen?
Nu är problemet att jag har tänkt måla med Alcro Bestå och då behöver jag luftspalt, enligt vad jag läst mig till och enligt vad Alcro själva säger. Som jag ser det kan jag dock inte flytta ut väggen något, dels på grund av hur taket är konstruerat och dels för att väggen idag går in bakom mexitegel och där finns det inte många millimeter till godo.
Jag tänker att jag har två alternativ:
Alt 1. Strunta i luftspalt och bygga ihop det som det sett ut tidigare. Huset har under sin levnadstid målats tre gånger med akrylatfärg och även om det är i väldigt dåligt skick nu har det fungerat i ca 40 år.
Alt 2. Ta bort 30 mm mineralull och nöja mig med 70 mm isolering. Jag får då en luftspalt på ca 38 mm.
Jag lutar åt alternativ 2 då det känns mest rätt, dumt att bygga fel om man ändå bygger om. Största delen av garaget är inte uppvärmt idag och kommer inte bli det den närmaste tiden. Ett mindre rum (ca 3kvm) har ett element på vintern som håller temperaturen på ca 10 grader, en av rummets väggar påverkas av alternativ 2. Är 70 mm isolering tillräckligt för detta eller gör jag ett misstag om jag tar bort isolering? Jag tänker att jag eventuellt kan bygga inåt i framtiden och isolera lite extra åt det hållet om jag får ett annat behov än idag.
Planen om jag "bygger" luftspalt är att jag tar bort 30 mm mineralull (borde jag ta bort all ull och stoppa i 70 mm nyköpt?), sätter på vindpapp och använder 34 mm spikläkt med 3 mm oljehärdad board mellan reglar och läkt. Panelen hamnar då på strax under 38 mm ut från reglarna (samma ställe som idag). Tänker jag rätt med boarden eller borde den biten vara tjockare för att få vertikalt luftflöde? Idag sitter det något pappliknande mellan spikläkt och panel (se första bilden), är det något jag borde fortsätta med?
Mycket text med funderingar och frågor utspritt, hoppas det är läsbart
. Jag tyckte det här kändes som ett passande första projekt men i och med avsaknaden av luftspalt blev det lite mer komplicerat. Tacksam för all typ av svar och funderingar som kan hjälpa mig framåt.
Det här blir mitt första inlägg här på forumet! Förra sommaren köpte vi ett kedjehus från -78 med en lockläktpanel i sämre skick som nu ska bytas. Delar av panelen är rutten alternativt sprucken. Husdelen lejer vi bort men garage/förråd tänkte jag försöka mig på att byta själv (ca 40 kvm). Det är mitt första projekt som är större än att slå upp en hylla men jag tänker att det borde vara genomförbart med lite förberedelser och tålamod.
Jag tog bort en bräda igår för att kolla lite hur väggen är byggd idag och upptäckte att det inte finns någon vidare luftspalt (eller vindpapp för den delen). Det finns en spikläkt på 38 mm som panelen sitter i men det är mineralull i princip ända ut till panelen. Detta stämmer mot original-byggbeskrivningen som jag hittade för huset, där det står att väggarna på garaget består av (utifrån och in) 22 mm panel med lockläkt, 38 mm spikregel, 70 mm regelstomme, 70 mm mineralull + 30 minull, 0.1 plastfolie, 13 mm gipsskiva. Brädan jag tog bort var inte vid en regel så jag har inte sett hur spikläkten sitter placerad mot regeln, men jag utgår från att den sitter spikad utanpå för att få plats med isoleringen. Är detta en felaktig gissning, kan "spikregeln" sitta placerad "mellan" regelstommen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är problemet att jag har tänkt måla med Alcro Bestå och då behöver jag luftspalt, enligt vad jag läst mig till och enligt vad Alcro själva säger. Som jag ser det kan jag dock inte flytta ut väggen något, dels på grund av hur taket är konstruerat och dels för att väggen idag går in bakom mexitegel och där finns det inte många millimeter till godo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att jag har två alternativ:
Alt 1. Strunta i luftspalt och bygga ihop det som det sett ut tidigare. Huset har under sin levnadstid målats tre gånger med akrylatfärg och även om det är i väldigt dåligt skick nu har det fungerat i ca 40 år.
Alt 2. Ta bort 30 mm mineralull och nöja mig med 70 mm isolering. Jag får då en luftspalt på ca 38 mm.
Jag lutar åt alternativ 2 då det känns mest rätt, dumt att bygga fel om man ändå bygger om. Största delen av garaget är inte uppvärmt idag och kommer inte bli det den närmaste tiden. Ett mindre rum (ca 3kvm) har ett element på vintern som håller temperaturen på ca 10 grader, en av rummets väggar påverkas av alternativ 2. Är 70 mm isolering tillräckligt för detta eller gör jag ett misstag om jag tar bort isolering? Jag tänker att jag eventuellt kan bygga inåt i framtiden och isolera lite extra åt det hållet om jag får ett annat behov än idag.
Planen om jag "bygger" luftspalt är att jag tar bort 30 mm mineralull (borde jag ta bort all ull och stoppa i 70 mm nyköpt?), sätter på vindpapp och använder 34 mm spikläkt med 3 mm oljehärdad board mellan reglar och läkt. Panelen hamnar då på strax under 38 mm ut från reglarna (samma ställe som idag). Tänker jag rätt med boarden eller borde den biten vara tjockare för att få vertikalt luftflöde? Idag sitter det något pappliknande mellan spikläkt och panel (se första bilden), är det något jag borde fortsätta med?
Mycket text med funderingar och frågor utspritt, hoppas det är läsbart
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Väggen bör ha en vindtätning på isoleringens utsida och en luftspalt bakom panelen. Det senare är extra viktigt om du ska måla ny (dvs brädgårdsfuktig) träpanel med akrylatfärg. Avsaknaden av vindtätning, som är ett rent byggfel, har troligen gjort att isoleringen har brett ut sig mer än vad som var tänkt. 38 mm spikregeln kan fungera som luftspalt om du sågar bort bitar av den med jämna mellanrum så att luften kan cirkulera även lodrätt. Du måste ta bort all panel och även spikreglarna (temporärt) så att du kan spänna en vindväv över isoleringen. Om det är svårt att pressa tillbaka isoleringen finns två alternativ: 1) byta ut den mot mer formstabil eller 2) sätta upp spikreglar med tätare avstånd.
Väggen bör ha en vindtätning på isoleringens utsida och en luftspalt bakom panelen. Det senare är extra viktigt om du ska måla ny (dvs brädgårdsfuktig) träpanel med akrylatfärg. Avsaknaden av vindtätning, som är ett rent byggfel, har troligen gjort att isoleringen har brett ut sig mer än vad som var tänkt. 38 mm spikregeln kan fungera som luftspalt om du sågar bort bitar av den med jämna mellanrum så att luften kan cirkulera även lodrätt. Du måste ta bort all panel och även spikreglarna (temporärt) så att du kan spänna en vindväv över isoleringen. Om det är svårt att pressa tillbaka isoleringen finns två alternativ: 1) byta ut den mot mer formstabil eller 2) sätta upp spikreglar med tätare avstånd.
Klicka här för att svara
