Vi ska sälja vårt hus i Kävlinge efter ha bott i det i 28 år.
Det första vi gjorde var att byta hela taket och la in jordvärme.
De kvittona finns, men jag tänker på alla investeringar som man gjort under tidens gång. Trädeck, nytt innertak, ny eldragning till pump, pool och kök, uterum mm. De kvittona finns inte.
Finns det någon schblon hos skatteverket man använda vid deklarationen? Det kan ju bli många tusenlappar man missar annars.

Det är väl 5 år bakåt du kan göra avdrag för förbättringar?

Vanligt underhåll är det ju 5 år som gräns så att du la om taket för 28 år sen kan du ju inte dra av. Sen är det väl bara ta upp saker som går och säga att du inte har kvar kvitton.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har bytt ett antal tak men inte skickat faktura förrän jobbet är klart!

H
Lazz Lazz skrev:
Vi ska sälja vårt hus i Kävlinge efter ha bott i det i 28 år.
Det första vi gjorde var att byta hela taket och la in jordvärme.
De kvittona finns, men jag tänker på alla investeringar som man gjort under tidens gång. Trädeck, nytt innertak, ny eldragning till pump, pool och kök, uterum mm. De kvittona finns inte.
Finns det någon schblon hos skatteverket man använda vid deklarationen? Det kan ju bli många tusenlappar man missar annars.
Om det har gjorts ombyggnad, altan som inte funnits tidigare, perenna växter, träd, osv. tillagt maskiner som inte har funnit tidigare, nya fönster innan 2010 får du dra av. Det sista fick vi besked från Skatteverket för någon månad sedan. Man behöver inte kvitto för allt men det ska vara skäliga belopp. Ring Skatteverket för ingående information.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har aldrig behövt visa några kvitton vid husförsäljning, men å andra sidan har väl säkert inte mina deklarationer grankats... Men som jag har förstått det efter att ha läst på så räcker det att man anger rimliga kostnader som går att motivera. Det finns inga krav på att styrka allt med kvitton.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tillbyggnad, trädäck och pool kan väl fortfarande vara värdehöjande, medan underhåll eller reparationer vars nya tekniska livslängd snar löpt ut inte är det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.