Hej,
Har haft ett renoverings firma hos mig som fixat lite här och där.
1. Det har köpts el verktyg på min bekostnad för flera tusen.
2. Det saknas kvitton för flera tusen.
Fråga 1. Verktyg som köpts med mina pengar(finns inget på kontraktet angående detta), är dessa mina enligt lag? När jag ställer krav på att få tillbaka dessa verktyg och inte får det, kan jag polisanmäla det som stöld? Om jag får tillbaks dem men de är i allt annat än nyskick, kan jag kräva pengarna istället för maskiner?
Fråga 2. Kvitton...Om det t.ex dragits 100.000kr från bankkonto, men de endast har kvitton för 90.000kr. Om det är helt omöjligt för dem att producera dessa kvitton för de saknade 10.000 kronorna. Vad kan jag göra? Vad har jag för rätt? Kan detta klassificeras som stöld i och med att de inte kan bevisa vad detta använts för och vägrar betala tillbaka?
Har haft ett renoverings firma hos mig som fixat lite här och där.
1. Det har köpts el verktyg på min bekostnad för flera tusen.
2. Det saknas kvitton för flera tusen.
Fråga 1. Verktyg som köpts med mina pengar(finns inget på kontraktet angående detta), är dessa mina enligt lag? När jag ställer krav på att få tillbaka dessa verktyg och inte får det, kan jag polisanmäla det som stöld? Om jag får tillbaks dem men de är i allt annat än nyskick, kan jag kräva pengarna istället för maskiner?
Fråga 2. Kvitton...Om det t.ex dragits 100.000kr från bankkonto, men de endast har kvitton för 90.000kr. Om det är helt omöjligt för dem att producera dessa kvitton för de saknade 10.000 kronorna. Vad kan jag göra? Vad har jag för rätt? Kan detta klassificeras som stöld i och med att de inte kan bevisa vad detta använts för och vägrar betala tillbaka?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
1: Är du säker på att de verkligen köpt verktygen och inte hyrt dem, vad står det på specifikationen ordagrant?
2: Vad menar du med att det "dragits" pengar? Har du inte helt enkelt betalat fakturor från företaget? Vad är det för kvitton som fattas?
Hej och välkommen hit, förresten
!
2: Vad menar du med att det "dragits" pengar? Har du inte helt enkelt betalat fakturor från företaget? Vad är det för kvitton som fattas?
Hej och välkommen hit, förresten
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om de handlat verktyg (mer än förbrukningsmaterial) som debiteras på dig. Så är det givetvis dina verktyg/maskiner. Men jag tror det blir svårt att få det till stöld. Och även OM det räknas som stöld, så kommer polisen att lägga ned förundersökningen inom 5 minuter.
Men om vi antar att du får dem tillbaka, så är det nog inte så lätt att ha synpunkter på skicket. De har väl förhoppningsvis använt prylarna på ditt bygge?
Jag undrar också om det verkligen är köp? OM de hade köpt flera el verktyg så hade det snarare handlat om tiotusentals kronor, eller änny värre. Däremot är det inte ovanligt att hyresnotan kan bli några tusen.
Saknade kvitton, kan vara knepigt. Det kan ju handla om kvitton som helt ärligt förkommit. Det kan handla om material som hantverkaren har på sitt eget lager (överblivet från ett tidigare fastprisjobb). Eller ren bluff. OM materialet verkligen använts får man väl undersöka om priset ser rimligt ut.
Men jag förstår inte heller "Kvitton...Om det t.ex dragits 100.000kr från bankkonto, ", du har väl inte släppt in någon att dra pengar direkt från ditt bankkonto?
Men om vi antar att du får dem tillbaka, så är det nog inte så lätt att ha synpunkter på skicket. De har väl förhoppningsvis använt prylarna på ditt bygge?
Jag undrar också om det verkligen är köp? OM de hade köpt flera el verktyg så hade det snarare handlat om tiotusentals kronor, eller änny värre. Däremot är det inte ovanligt att hyresnotan kan bli några tusen.
Saknade kvitton, kan vara knepigt. Det kan ju handla om kvitton som helt ärligt förkommit. Det kan handla om material som hantverkaren har på sitt eget lager (överblivet från ett tidigare fastprisjobb). Eller ren bluff. OM materialet verkligen använts får man väl undersöka om priset ser rimligt ut.
Men jag förstår inte heller "Kvitton...Om det t.ex dragits 100.000kr från bankkonto, ", du har väl inte släppt in någon att dra pengar direkt från ditt bankkonto?
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
som sagt...hur har de köpt? har de haft ditt bankkort tillgängligt och kunnat handla hur de vill?
Hej,
Tack för alla svaren.
Ja, tyvärr har det inte varit jag som haft hand om detta ifrån början.
Jag vet inte hur det kom till det men de har haft ett bankkort som tillägnats till detta. *PAFF*
När jag väl kom in i bilden så var det mesta "klart" och jag var tvungen att gå igenom hundratals kvitton och jämföra mot betalningar som gjorts på kortet. Det var då jag märkte inköp av verktyg, och kontraktet som vi har står det inget om varken material eller verktyg. Det är bara att de ska ha rotavdrag, samt kostnad för arbete.
De har köpt el verktyg som de använt vid arbete. Det är köpt och inte hyrt.
Kvitton som de köpt dessa verktyg på, de pengarna har dragits från kontot.
Kostnad för verktyg är under 10k kr men över 5k kr. Saknade kvitton är omkring 10k-20k kr.
Jag tror inte de gjort detta med tanken att stjäla, jag tror det är inkompetens ifrån deras sida att de trodde de kunde köpa verktygen och sedan ta verktygen utan att det ingår i kontraktet.
Hela grejen är dum.
Båda sidorna har varit dumma i huvudet. När ändringar gjorts i efterhand har de haft muntlig kontrakt.
Hantverkarna ska ha rotavdrag, och när de väl fått det så har de inte varit nöjda med beloppet och höjt priset.
Innan rotavdragsmissnöjet har det inte varit någon tvist.
Jag tyckte hela grejen var oseriös så jag sket i att de köpt verktyg och att det saknades kvitton. Jag ville bara bli av med dem...
Men nu har hantverkarna eskalerat det hela och jag är lite förbannad för det kom utan förvarning, så deras slarv kommer jag använda mot dem om det går.
*xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx*.
Det hela är en brinnande byggnad och jag har en McDonalds pappersmugg att försöka släcka det med...
Det kommer inte gå att rädda byggnaden, men jag vill få det att svida lite gran.
Tack för alla svaren.
Ja, tyvärr har det inte varit jag som haft hand om detta ifrån början.
Jag vet inte hur det kom till det men de har haft ett bankkort som tillägnats till detta. *PAFF*
När jag väl kom in i bilden så var det mesta "klart" och jag var tvungen att gå igenom hundratals kvitton och jämföra mot betalningar som gjorts på kortet. Det var då jag märkte inköp av verktyg, och kontraktet som vi har står det inget om varken material eller verktyg. Det är bara att de ska ha rotavdrag, samt kostnad för arbete.
Kostnad för verktyg är under 10k kr men över 5k kr. Saknade kvitton är omkring 10k-20k kr.
Jag tror inte de gjort detta med tanken att stjäla, jag tror det är inkompetens ifrån deras sida att de trodde de kunde köpa verktygen och sedan ta verktygen utan att det ingår i kontraktet.
Hela grejen är dum.
Båda sidorna har varit dumma i huvudet. När ändringar gjorts i efterhand har de haft muntlig kontrakt.
Hantverkarna ska ha rotavdrag, och när de väl fått det så har de inte varit nöjda med beloppet och höjt priset.
Innan rotavdragsmissnöjet har det inte varit någon tvist.
Jag tyckte hela grejen var oseriös så jag sket i att de köpt verktyg och att det saknades kvitton. Jag ville bara bli av med dem...
Men nu har hantverkarna eskalerat det hela och jag är lite förbannad för det kom utan förvarning, så deras slarv kommer jag använda mot dem om det går.
Det hela är en brinnande byggnad och jag har en McDonalds pappersmugg att försöka släcka det med...
Det kommer inte gå att rädda byggnaden, men jag vill få det att svida lite gran.
Redigerat:
Kvitton brukar ofta gå bra att få fram i efterhand från försäljningsstället om de handlat på kort eller konto.
Upplägget att beställaren står för verktyg, material m.m. genom att hantverkaren får handla på beställarens konto är nog inte helt ovanligt i gästarbetarsammanhang.
Men vad menar du med att hantverkarna skall ha ROT-avdrag?
Det är ju beställaren som får ROT-avdrag även om det administreras via hantverkaren.
Upplägget att beställaren står för verktyg, material m.m. genom att hantverkaren får handla på beställarens konto är nog inte helt ovanligt i gästarbetarsammanhang.
Men vad menar du med att hantverkarna skall ha ROT-avdrag?
Det är ju beställaren som får ROT-avdrag även om det administreras via hantverkaren.
Det är något de kommit överens om för att få jobbet gjort "billigare"C cpalm skrev:
Det blev dyrare, det är säkert men nej, priset ändrades i efterhand och det är det som är problemetP Plåtis22 skrev:
Jag hade hellre anställt en firma som är lite dyrare men mer seriöst... men det är inte alla som delar min vision.
Om vi antar att kortet kommit i deras besittning lagligen, alltså kortets innehavare har med avsaknad av vett och förstånd men vid sina sinnens fulla bruk överlämnat kort och kod till hantverkarna så är det eventuella brottet förskingring.DenDarGabben skrev:
Stöld tar sitt ursprung i besittningsrubbning, att någon tar något den inte får, med avsikt att även ändra ägarskapet till saken.
Om personen fick inneha saken men inte fick bli ägare till den är det typiskt förskingring. Om det i stället slarvats bort kan det vara trolöshet.
1. hantverkaren har "fått egendom i besittning" genom att kortet överlämnatsBrottsbalken skrev:10 kap. Om förskingring, annan trolöshet och mutbrott
1 § Om någon, som på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade, för förskingring till fängelse i högst två år.
2. hantverkaren har "skyldighet att ... redovisa för denna" (kvittoredovisning)
3. hantverkaren har genom att behålla maskinen "tillägna sig egendomen"
4. förfarandet "innebär vinning för honom och skada för den berättigade"
Det är svårt att utlåta sig om saken utan att se kontraktet, men normaltDenDarGabben skrev:
Kostnader ska redovisas, om så önskas, för att ha rätt till betalning
Att hantverkaren har fått kortet i sin besittning ändrar inte i sig kundens skyldighet att betala. Men det ändrar så klart tvistens form. I stället för att hantverkaren får presentera bevis för att få betalt måste nu kunden agera mot hantverkaren för att få åter-betalt.
Varför snor du mina repliker?DenDarGabben skrev:
Konsumenten är fortfarande skyddad av konsumentlagstiftningen och stora delar av problemet med muntliga avtal hamnar hos hantverkaren.DenDarGabben skrev:
1. Skriv i detalj ner allt som hittills inträffat och för dagbok tills konflikten är över. Samla alla handlingar.DenDarGabben skrev:
2. Skaffa ett juridiskt ombud, ge ombudet dagboken och handlingarna.
3. Försäkra dig om att det är bevisat att det är hantverkaren som genomfört dragningarna på kontot. Det är det svåra som du måste bevisa. Inte att du är säker på saken men att du har hundraprocentiga bevis som håller i domstol.
4. Hota inte med polisanmälan. Det är ofta ett brott att hota med polisanmälan för att förmå någon till handling. Hota under inga omständigheter med polisanmälan. Det är jättedumt. Juristen hotar med polisanmälan på lagligt sätt. Det är halva anledningen att du skaffar ett juridiskt ombud nu.
Det är inte alls ovanligt att man handlar material direkt på husägarens räkning då man bygger på timlön.
Fast då ingår det att husägaren skall få originalkvittot i handen vid första tillfälle och sedan sätter man några minuter på att tillsammans gå igenom punkt för punkt vad som har köpts och var det behövdes.
Då ingår det också att om husägaren hittar någon oegentlighet åker man ut från bygget omedelbart.
Fast då ingår det att husägaren skall få originalkvittot i handen vid första tillfälle och sedan sätter man några minuter på att tillsammans gå igenom punkt för punkt vad som har köpts och var det behövdes.
Då ingår det också att om husägaren hittar någon oegentlighet åker man ut från bygget omedelbart.