Hej.
En hantverkare ska byta ballofixers vilket kräver en vattenavstängning i flerfamiljshus. Hantverkaren är inte godkänd för vvs.

Det sägs att försäkringen inte täcker vid skador om det inte är gjort på ett "hantverksmässigt" sätt. Med gdk säkert vatten anses väl det vara hantverksmässigt.

Är detta nu en skröna att om man inte är godkänd för vatten så är det kört vid ev skada? Vågar jag låta gubbarna byta ballofixers trots att de inte är godkända för vatten?

Prata med ditt försäkringsbolag eller BRF’s försäkringsbolag. Det låter osannolikt då det är godkänt som privatperson att koppla alla sorts rör.

K
Varför anlita hantverkare som inte är godkända för VVS för ett sådant jobb?

Minnie Mesola
K kniv skrev:
Varför anlita hantverkare som inte är godkända för VVS för ett sådant jobb?
Kanske för att de redan är på plats och därför inte debiterar en smärre årsinkomst plus bil och en sväng för att fika hos grossisten.

Jag har aldrig hört talas om att det krävs någon auktorisation för rörmokeri.
Som sagts. Privatpersoner får gänga hur mycket de vill.

Minnie

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Själv har jag ingen aning vem som monterat flertalet ventiler i mitt hem. Så vad säger försäkringsbolaget då? Vad jag vet har man ingen skyldighet att ha typ personnummer på de hantverkare som gjort saker hemma.

Minnie Mesola
L lbgu skrev:
Själv har jag ingen aning vem som monterat flertalet ventiler i mitt hem. Så vad säger försäkringsbolaget då? Vad jag vet har man ingen skyldighet att ha typ personnummer på de hantverkare som gjort saker hemma.
Bingo!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…

Bästa svaret

Säkert vatten är en branschorganisation som har "rekomendationer" hur man bygger/konstruerar för minimera risk för skador. De är ingen myndighet eller annan kravställare, vem som helst får koppla vatten så länge det följer gällande byggnormer och det blir ordentligt gjort.

• Gilla
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
K
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Kanske för att de redan är på plats och därför inte debiterar en smärre årsinkomst plus bil och en sväng för att fika hos grossisten.

Minnie
Nu spekulerar du. TS har inte uppgivit den informationen och därav frågan. TS skriver tydligt själv att hantverkaren inte är godkänd för VVS. Dryga kommentarer kan du skippa

• Gilla
Jörgen.k
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Säkert vatten är en branschorganisation som har "rekomendationer" hur man bygger/konstruerar för minimera risk för skador. De är ingen myndighet eller annan kravställare, vem som helst får koppla vatten så länge det följer gällande byggnormer och det blir ordentligt gjort.
Precis. Jag uppfattar det som att Säkert Vatten driver tesen att vattenskador inte täcks av försäkringen om man inte har deras godkännande. Visst försäkringsbolagen hintar åt detta håll med. Jag tycker visserligen det är bra med auktorisering men ställer mig fortfarande undrande till hur en skada hanteras i praktiken av försäkringsbolagen om det trots allt är ordentligt gjort. Kan tilläggas varför man som byggfirma bara inte ser till att ha detta är för mig en varningsflagg. Kostar typ 5TSEK och någon dags utbildning.

Gubbarna är bokade imorgon bitti men jag funderar på att dra proppen ur då det uppmärksammades ikväll.

Men vad menar du med att de inte är godkända för VVS?

Om du ex. låter en snickare göra ett VVS jobb, så är det inte säkert att ansvarsförsäkringen som den firman har gäller. Den täcker arbeten inom den beskrivning som försäkringsbolaget fått från firman.

Det kan vara väldigt stor skillnad i försäkringspremie beroende på vilken verksamhetsbeskrivning firman har.

• Gilla
TLBYGG
  • Laddar…
S
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:

Minnie

Vad jobbar du själv med när du inte är upptagen att utrycka ditt förakt för hantverkare på internetforum? :)

Minnie Mesola
S SueCia skrev:
Vad jobbar du själv med när du inte är upptagen att utrycka ditt förakt för hantverkare på internetforum? :)
Jag kanske tog i lite grann:p?
Jag uppfattade att TS hade mannar där redan och att de imorgon skulle koppla in ventilerna. Att då anlita rörmokare för det jobbet, syntes mig lite onödigt och framförallt dyrt.
Min uppfattning om branchen i stort beror på min egen erfarenhet som hantverkare samt de jag mött. De tjugo år av hantverkarbrist har på inga vis förbättrat situationen och allra sämst reklam för skrået har de givit som ser sig själva som hantverkarnas Castor och Pollux som tycker att kunden skall bara hålla käft och betala annars hamnar konsumenten i den "svarta boken". :sick:

Minnie

Redigerat av moderator:
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Minnie Mesola
H hempularen skrev:
Men vad menar du med att de inte är godkända för VVS?

Om du ex. låter en snickare göra ett VVS jobb, så är det inte säkert att ansvarsförsäkringen som den firman har gäller. Den täcker arbeten inom den beskrivning som försäkringsbolaget fått från firman.

Det kan vara väldigt stor skillnad i försäkringspremie beroende på vilken verksamhetsbeskrivning firman har.
Det var som tusan. Gränsdragningen mellan de olika professionerna är ibland flytande. Själv har jag pillat med lite av varje som strikt inte tillhörde min specialitet.
Hur kan de verksamhetsbeskrivningarna se ut som täcker dessa ibland nödvändiga hopp över skanklarna?

Minnie

Ingen aning om hur det uttrycks. men ur försäkringssynpunkt är det viktigt att en hantverkare håller sig till sitt "skrå".

Minnie Mesola
Det var mest en retorisk fråga, för hantverkare klampar då och då in på oplöjda åkrar i form av rörläggare som borrar igenom bärande balkar, flyttar på elkablar som är ivägen ... Snickare som lägger tak och agerar plåtslagare. Osv.

Minnie

• Gilla
Boumger
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.