Jag undrar hur jag ska säkerställa tätskiktet vid rörgenomföring för utanpåliggande fläkt i duschrum, exempelvis Fresh eller Pax. Jag har två frågor:

1. Rördelen som går genom ytterväggen kommer ju att sticka ut max 1 cm innanför tätskiktet i rummet. Efter kakling linar röränden med kaklet och fläkten monteras med en stos som stickes in i röret. En vanlig rörmanschett i tätskikt-systemet kommer inte åt att klämma runt den 1 cm delen som sticker ut. Kan jag silikona skarven runt röret eller hur ska man tänka?

2. Enligt reglerna i GVK ska rör som bryter tätskikt i vägg monteras horisontellt. Ett rör för fläkt ska dock monteras med ett litet fall inifrån och ut. Detta för att säkerställa att vatten och fukt inte kan rinna utifrån och in mot duschrummet. Hur ska jag tänka här? Fallet är ju kanske 1-2 cm på ytterväggens tjocklek. Är detta försumbart eller...?

Tack på förhand/ Erik

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
En vanlig manschett kommer visst täta runt röret, så länge storleken är rätt. Röret bör ju kunna sluta i nivå med kakel, precis som alla andra genomföringar. Kapas med fördel efter man kaklat väggarna.

Ja, fallet är försumbart.

F falkn skrev:
En vanlig manschett kommer visst täta runt röret, så länge storleken är rätt. Röret bör ju kunna sluta i nivå med kakel, precis som alla andra genomföringar. Kapas med fördel efter man kaklat väggarna.

Ja, fallet är försumbart.
Oki. Du har nog rätt. Det jag provade med var en rörmanschett som är avsedd för rör 75-110 mm (genomföringsröret är 100 mm) och då sticker membranet ut längre än 1 cm så jag måste då skära bort en del av den elastiska hinna.Den del som är kvar sitter ju tajt runt röret men som sagt, jag får klippa bort en del.

Tack för ditt svar./ E

Det brukar gå att pilla ner också.

Paul-Staffanstorp
E erikbjäre skrev:
Kan jag silikona skarven runt röret eller hur ska man tänka?
Så gör det flesta som ens bryr sig om att göra något annat än skära folien runt röret. ;)

Det finns ju inga optimala lösningar för vare sig detta eller för eldosor i badrum så det anses väl inte ha någon större betydelse enligt branschens intresseorganisationer känns det som.

Jag håller med @Paul-Staffanstorp, skär duken hyfsat tätt mot röret och slabba på med för tätskiktet anpassad tätmassa. Så gjorde jag i mitt badrum.

Zoomad bild på ett avkapad rör i en vägg med eltejp och slang synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Och det som ser ut som ett stort svart hål är Inget annat än eltejpen som håller i slangen med el)
Vattenstänk uppe vid tak som letar sig in vid fläkten är nog osannolikt....
Röret kapades efter kakel var satt. Beklagar bildkvaliteten, zoomad från helhetsbild.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
slacker slacker skrev:
Vattenstänk uppe vid tak som letar sig in vid fläkten är nog osannolikt....
I min värld har man betydligt större problem i badrummet innan det väl tar sig in fukt här som riskerar förstöra någonting väsentligt. ;)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld har man betydligt större problem i badrummet innan det väl tar sig in fukt här som riskerar förstöra någonting väsentligt. ;)
Precis så!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fast det handlar ju inte enbart om stänk utan om allmän fuktvandring ut i kall konstruktion. Finns det manschetter som passar så förstår jag inte varför man skulle hoppa över det.

Paul-Staffanstorp
F falkn skrev:
Fast det handlar ju inte enbart om stänk utan om allmän fuktvandring ut i kall konstruktion. Finns det manschetter som passar så förstår jag inte varför man skulle hoppa över det.
Jo men om det nu är så att man får släppa tätskiktet 50mm från taket så kan man med tanke på om fläkten sitter genom väggen anta att den brukar sitta typ 5-20cm ner på väggen och sällan i duschutrymmet...
Då undrar jag vad den manschetten (som egentligen inte ens är avsedd för fläktrör) gör för nytta. ;)
Ofta har man dessutom ett elrör i anslutning till fläktröret och du får gärna förklara för mig hur man då kan sätta en manschett runt fläktröret på ett godkänt sätt. ;)

Kan ju då tycka det vore viktigare att ifrågasätta varför inte branschen tar fram en lösning till eldosor som t.ex används för vissa typer av handdukstorkar strax utanför duschutrymmen. ;)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nackdelen är att man skall även ut med el, ofta nära eller precis intill röret till Pax/Intellivent - En manschett löser således inte hela problematiken. Jag anser min tätning vara mer än fullgod och definitivt bättre än bara en manschett som bara skulle försvåra i vart fall min dolda eldragning.
Placeringen, som ofta är vid tak och sällan precis vid duschmunstycke med tanke på el gör att tätningen blir lite överflödig.

Som nämndes i en annan tråd ”Kommer det vatten dit så har jag helt andra problem”.

En manschett är inte dyr, men TS upplevde problem med just manschetten. Så då anser vi att en annan lösning är att föredra.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju då tycka det vore viktigare att ifrågasätta varför inte branschen tar fram en lösning till eldosor som t.ex används för vissa typer av handdukstorkar strax utanför duschutrymmen. ;)
Precis, känner mig lite träffad :rofl: - Den debatten har vi redan haft och vi kan ta mitt exempel som rimmar med TS problematik;

Det finns inget krav att man sätter manschetter runt apparatdosorna till mina handdukstorkar med anslutning mot apparatdosa (Duschen är direkt till vänster) och det är ju helt absurt att reglerna inte kan specificera hur man skall göra. Visst att torkarna är IP klassade för rätt miljö men det gör man således med en gummipackning mot kakel, är det verkligen ett fullgott skydd? Jag valde manschetter runt mina apparatdosor och krånglade dit en lämplig avsedd för rör. Men det finns fortfarande inte några krav och ingen manschett avsedd specifikt för apparatdosor.
Intelligent fläkten då? Som tidigare sagt - "Kommer det vatten dit har jag helt andra problem...." Men min är tätat enligt konstens alla regler med tätmassa runt rör och elmatning och jag anser det vara tätt för den lilla fukt som nu behagar att ta sig dit upp vid taket utan att först lösa JFB till handdukstorkarna eller allmänt ställa till med andra bekymmer.
För det finns inga manschetter avsedda till ändamålet - Visst man kan kränga dit en avsedd för avlopp, men blir det tätt med tanke på genomföringen för el?
Som TS skriver så är det en stos som ansluter, röret skall installeras med en lätt lutning utåt så eventuell fukt via röret är osannolikt.
Överspolning? Tja, då är vi tillbaka på ruta ett igen, sannolikheten är minimal att det spolas på den milda grad på en PAX/Intellivent under tak att det skulle leda till fuktskada i konstruktionen och genomföringen rör/tätskikt innan man stöter på helt andra problem.... :geek:

Så, nu kanske vi fått TS att skifta fokus på alla eldosor istället för sin PAX/Intellivent! :rofl:

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Håller med om att eldosor är ett betydligt större problem. Väldigt konstigt att ingen adresserar det. Det går ju såklart att lösa själv likt du gjort dock.

Paul-Staffanstorp
slacker slacker skrev:
Precis, känner mig lite träffad :rofl: - Den debatten har vi redan haft och vi kan ta mitt exempel som rimmar med TS problematik;

[bild]

Det finns inget krav att man sätter manschetter runt apparatdosorna till mina handdukstorkar med anslutning mot apparatdosa (Duschen är direkt till vänster) och det är ju helt absurt att reglerna inte kan specificera hur man skall göra. Visst att torkarna är IP klassade för rätt miljö men det gör man således med en gummipackning mot kakel, är det verkligen ett fullgott skydd? Jag valde manschetter runt mina apparatdosor och krånglade dit en lämplig avsedd för rör. Men det finns fortfarande inte några krav och ingen manschett avsedd specifikt för apparatdosor.
Intelligent fläkten då? Som tidigare sagt - "Kommer det vatten dit har jag helt andra problem...." Men min är tätat enligt konstens alla regler med tätmassa runt rör och elmatning och jag anser det vara tätt för den lilla fukt som nu behagar att ta sig dit upp vid taket utan att först lösa JFB till handdukstorkarna eller allmänt ställa till med andra bekymmer.
För det finns inga manschetter avsedda till ändamålet - Visst man kan kränga dit en avsedd för avlopp, men blir det tätt med tanke på genomföringen för el?
Som TS skriver så är det en stos som ansluter, röret skall installeras med en lätt lutning utåt så eventuell fukt via röret är osannolikt.
Överspolning? Tja, då är vi tillbaka på ruta ett igen, sannolikheten är minimal att det spolas på den milda grad på en PAX/Intellivent under tak att det skulle leda till fuktskada i konstruktionen och genomföringen rör/tätskikt innan man stöter på helt andra problem.... :geek:

Så, nu kanske vi fått TS att skifta fokus på alla eldosor istället för sin PAX/Intellivent! :rofl:
Ja, i ditt fall skulle det ju forsa in vatten vid eldosorna jämfört med vid fläktröret beroende på att de sitter betydligt lägre och mer utsatt. ;)

Hur är det med förhöjningsringar? Kan man sätta på sådana på apparatdosorna så att tätskiktets rörmanschetter får en liten kant att fästa runt?

jag tänker alltså på till exempel en sådan här:

https://www.elbutik.se/product.html...fj3mzDT0QOxK0_JmOJ6dblWWifipjsKhoCcWUQAvD_BwE

samtidigt antar jag att det blir problem att fästa själva brytaren / uttaget om man har en kant som sticker utanför kaklets höjd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.