Jag bytte för några veckor sedan ut min gamla och havererade bergvärmepump mot en ny och fungerande. Funkar fint, värmer gott, inga problem där. Däremot såg jag efter att rörkillen åkt hem, att det inte sitter någon som helst säkerhetsventil på tappvattnet.
Vid den gamla vämepumpen hade jag ett rörstycke som satt på inkommande kallvatten, där det dels fanns en avstängningskran, en kran för att fylla på radiatorkretsen, en ledning till värmepumpen (som den gör varmvatten av), och en 9 bar säkerhetsventil (som sedan hade ett avloppsrör ner till en golvbrunn).
I den nya installationen har jag motsvarande mässingsklump, med exakt samma kranar, men också ett pluggat hål där man kan tycka att en säkerhetsventil skulle kunna bo. Även delen av avloppet som gick dit är kapat och bortplockat.
I installationsschemat för värmepumpen är det också inritat en säkerhetsventil där, men det schemat beskriver en lite mer komplicerad variant med cirkulerande varmvatten (vilket jag inte har).
Det finns ingen annan säkerhetsventil på tappvattnet i mitt hus, tidigare satt en elektrisk vvb i serie med värmepumpen som hade en egen ventil, men även den har fått gå i pension.
Min fråga är: Ska det vara en säkerhetsventil, eller finns det någon rationell anledning att man kan låta bli?
Jag skulle kunna gå med på att det är osannolikt att den skulle kunna koka varmvattnet såpass att det blir sånt övertryck (då värmepumpens elpatron värmer en annan vattenkrets som har en ventil med betydligt lägre tryck), men det finns ju andra situationer där säkerhetsventilen kan göra nytta, och vad jag har sett är det nåt som "alltid finns med".
Jag har påpekat detta för installatören, men än så länge mest fått undvikande svar av typen "förstår inte riktigt vad du menar", antingen för att jag pratar med en säljare eller för att de ska hoppas slippa åka hit och skruva dit den.
Vid den gamla vämepumpen hade jag ett rörstycke som satt på inkommande kallvatten, där det dels fanns en avstängningskran, en kran för att fylla på radiatorkretsen, en ledning till värmepumpen (som den gör varmvatten av), och en 9 bar säkerhetsventil (som sedan hade ett avloppsrör ner till en golvbrunn).
I den nya installationen har jag motsvarande mässingsklump, med exakt samma kranar, men också ett pluggat hål där man kan tycka att en säkerhetsventil skulle kunna bo. Även delen av avloppet som gick dit är kapat och bortplockat.
I installationsschemat för värmepumpen är det också inritat en säkerhetsventil där, men det schemat beskriver en lite mer komplicerad variant med cirkulerande varmvatten (vilket jag inte har).
Det finns ingen annan säkerhetsventil på tappvattnet i mitt hus, tidigare satt en elektrisk vvb i serie med värmepumpen som hade en egen ventil, men även den har fått gå i pension.
Min fråga är: Ska det vara en säkerhetsventil, eller finns det någon rationell anledning att man kan låta bli?
Jag skulle kunna gå med på att det är osannolikt att den skulle kunna koka varmvattnet såpass att det blir sånt övertryck (då värmepumpens elpatron värmer en annan vattenkrets som har en ventil med betydligt lägre tryck), men det finns ju andra situationer där säkerhetsventilen kan göra nytta, och vad jag har sett är det nåt som "alltid finns med".
Jag har påpekat detta för installatören, men än så länge mest fått undvikande svar av typen "förstår inte riktigt vad du menar", antingen för att jag pratar med en säljare eller för att de ska hoppas slippa åka hit och skruva dit den.
Är du säker på att det inte finns så ska du se till att sätta dit en. Verkar ju dessutom vara väl förberett vid ventilröret där platsen är proppad. Det har inte med kokning eller överdrivet höga temperaturer att göra. Expansionsrörelserna även vid normal användning/drift är tillräckliga för att ge onödiga påfrestningar så inget direkt att tveka på eller behöva dra i långbänk med installatören.
Den du hade tidigare går ju använda om den inte hamnat i skrotkassan där röret mot avlopp kanske också finns. Du får be dem komma med någon rimlig förklaring annat än misstag, okunskap till att det inte sitter på plats.
Den du hade tidigare går ju använda om den inte hamnat i skrotkassan där röret mot avlopp kanske också finns. Du får be dem komma med någon rimlig förklaring annat än misstag, okunskap till att det inte sitter på plats.
Det ska vara en säkerhetsventil. Vattnet expanderar vid uppvärmning, och då ökar trycket kraftigt om man inte släpper ut några droppar.
Det ska sitta en backventil också före vvb. Finns det? Verkar konstigt att rörmokaren glömt att sätta dit en säkerhetsventil, ganska amatörmässigt misstag. Be att få tala med nån annan på firman om installatören är undvikande
Det ska sitta en backventil också före vvb. Finns det? Verkar konstigt att rörmokaren glömt att sätta dit en säkerhetsventil, ganska amatörmässigt misstag. Be att få tala med nån annan på firman om installatören är undvikande
Såvitt jag har sett finns det inte heller någon backventil, om det inte finns en listigt inbyggd i det där mässingstycket med alla kranar. Även backventiler finns med i installationsschemat, men jag visste inte om det hade med cirkulerande varmvatten att göra.B BSOD skrev:Det ska vara en säkerhetsventil. Vattnet expanderar vid uppvärmning, och då ökar trycket kraftigt om man inte släpper ut några droppar.
Vid normal drift är ju trycket i systemet samma som i inkommande vattenservis (eftersom det förmodligen inte finns någon backventil), men om jag skulle stänga av och låta allt svalna och sen starta värmepumpen utan att öppna kranen, så skulle det ju kunna spränga saker. Och med en backventil är det ju ganska solklart att man måste ha en.
Vet inte om rörmokaren glömde eller vad (och inte hade lust att åka en gång till för att hämta prylarna), och/eller om snubben på firman bara "spelar ovetande" för att slippa ta kostnaden för att åka hit igen, men jag tänker tjata på dem tills jag får rätt grejor installerade. Har skickat en massa detaljerade bilder på vad de har installerat, och om de inte förstår nu så vet jag inte vad. Har ju betalat för att få den nya korrekt installerad (och de var här och tittade innan jag fick en offert), och åtminstone en säkerhetsventil fanns ju där innan så de grejorna ska de få ordna. Även om den gamla verkar schysst så passar den inte rakt i (R15-gäng, "hålet" där man kan sätta en ny är 22mm klämring, så jag gissar att det ska vara en större för att garanterat klara fullt flöde). En backventil kan jag gott sätta in själv, jag vill mest slippa hyra pressverktyg för att fixa avloppet från säkerhetsventilen.
Backventil har du säkert i det du kallar mässingsklump det är det vanliga i det fallet med kombinerad avstängning, backventil och säkerhetsventil på rätt sida in mot VVB. Så bara att tjata sig fram det är inget de kommer undan.
Då IVT Geo har en beredare och inte varmvattenslinga så ska det definitivt sitta en säkerhetsventil.
Kraftig bakläxa till installatören!
Jag skulle stänga av den tills säkerhetsventil är monterad.
Sitter det ett ventilrör med avstängning så finns med all sannolikhet backventil inbyggd i den.
Kraftig bakläxa till installatören!
Jag skulle stänga av den tills säkerhetsventil är monterad.
Sitter det ett ventilrör med avstängning så finns med all sannolikhet backventil inbyggd i den.
K Keld skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den där mässingsklumpen i fråga. Den har ingen riktigt bra sida, men sådär ser den ut. Upptill är inkommande kallvatten, neråt (flexslangen) till värmepumpen. Till höger (snett bakom i bild) är en avstängningskran och framför denna är kranen för påfyllning av radiatorkrets. Bakom den ser man en pluggad klämringskoppling där en säkerhetsventil ser ut att höra hemma.
Kan denna grej, vad den nu må kallas, också ha en inbyggd backventil? Jag har den gamla klumpen kvar (ser snarlik ut fast lite klenare dimension), och den har inte det.
Vad innebär beredare vs varmvattenslinga i det här fallet? Som jag förstår schemat i installationsmanualen (som jag inte vet om den är för upphovsrättsskyddad för att posta här), så värmer både kompressor och elpatron radiatorkretsen, och när den kör varmvatten så styrs den om en annan väg via varmvattenbehållaren. Så varmvattnet värms bara indirekt via "annat vatten", och om elpatronen går bananer och inte stänger av och börjar koka vattnet, så borde ju åtminstone säkerhetsventilen på den kretsen lösa ut först.L lordi skrev:
Ja se på tusan. Tittade lite närmare på både den gamla och den nya delen, och det sitter ju en liten pil på godset. Inte riktigt byggd som andra backventiler jag känner, utan det är själva avstängningskranen som är fjäderbelastad och bara öppnar framåt vid lite lätt tryck (och stänger helt bakåt).V Vector skrev:
"Ventilrör" låter åtminstone bättre än de liknelser till diverse blåsinstrument jag hittills använt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läckande säkerhetsventil varmvattenberedare
Värme allmänt -
Säkerhetsventilen på varmvatten beredare läcker
Vatten & Avlopp -
Problem Varmvattenberedare och/eller säkerhetsventil
Vatten & Avlopp -
Läckage vid en säkerhetsventil
Ved, Pellets, Flis -
Behövs säkerhetsventil vid varmvattenberedning med slinga och acktank?
Värme allmänt