1 631 616 läst ·
14 622 svar
1632k läst
14,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Såg en Trabant nere på byn idag, utseende både på bilen och föraren var DDR 1987. Bilen? rök och lät och glamouren var rätt låg. Såg verkligen ut som hela ekipaget ansåg det var de gamla goda tiderna.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 597 inlägg
I trådar här på Byggahus har det diskuterats och där hävdats att vissa äldre Alcrofärger var asbestförtjockade men det har tillbakavisats av andra så läget är oklart. Annars var det väl mest i brandskyddsfärg som asbest användes.imported_Benno skrev:
Innan vi blev bortskämda med zoomobjektiv vad detta lösningen om man ville ta bilder på längre håll. En telekonverter som förlängde brännvidden med 1,85 gånger gjorde alltså ett 135 mm objektiv till ett 250 mm men till priset av lägre bildkvalitet och att bländarautomatiken inte fungerade utan man fick ställa in manuellt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 694 inlägg
Det tillsattes ofta av målare för att dryga ut färgen och slippa rinn. När jag hade asbestsanerare hemma så berättade de att de handslipat (man får inte använda maskiner) snart sagt hela Kungälvs-sjukhus insida pga det. (Det kan vara någon annan kranskommun, jag kommer inte ihåg).B Bitterhetsakademin skrev:
Man köpte säckar med "vit" asbest och blandade själv när man t ex skulle isolera rörkrökar. Fullt normalt på den tiden, och billigt också. (Vi har väl med asbestsnön i "Trollkarlen från Oz" tidigare i tråden?)
Hade en av de mindre, praktisk när man var ute på resor.Tokslut skrev:
En funktion som jag tror många missade var att man kunde skruva av toppen och montera den i bak på lampan istället, sen ställa lampan som ett elektriskt stearinljus. Före LED-tiden alltså. Med LED blir det säkert för skarpt ljus för att vara praktiskt.
Ja det var väl inte ovanligt att de större modellerna användes främst som batongsubstitut av folk som inte hade tillåtelse att bära batong.Bo.Siltberg skrev:
1958 var asbest framtidens byggmaterial. I USA byggdes ett utställningshus med allt i asbest, även tapeterna gardinerna och bordsduken med tillhörande servetter var av asbest.lars_stefan_axelsson skrev:
Det tillsattes ofta av målare för att dryga ut färgen och slippa rinn. När jag hade asbestsanerare hemma så berättade de att de handslipat (man får inte använda maskiner) snart sagt hela Kungälvs-sjukhus insida pga det. (Det kan vara någon annan kranskommun, jag kommer inte ihåg).
Man köpte säckar med "vit" asbest och blandade själv när man t ex skulle isolera rörkrökar. Fullt normalt på den tiden, och billigt också. (Vi har väl med asbestsnön i "Trollkarlen från Oz" tidigare i tråden?)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 694 inlägg
Ja, det var ju den då klassiska amerikanska polisficklampan. Som man använde med reverserat grepp och bakänden över vänster axel. Enligt uppgift av de som var med för att få upp lyset i samma höjd som ögonen så man kan se in/över/ner i t ex bilar, men också så att man var beredd att klappa till om det skulle behövas.engs skrev:
Sedan så kom mycket bättre, mindre ficklampor och som en amerikansk veteran sade till mig: "Det är lätt att känna igen en rookie på storleken på deras ficklampor. Ju längre man varit polis, desto mindre ficklampa."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Görs fortfarande pumpar i Emmaboda med varumärket Flygt (företaget grundat 1901) men nu ägt av xylem. Har mera än 1000 anställda och en av länets största industrier.B Bitterhetsakademin skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 597 inlägg
Vi var i Grekland, Spetses -93 eller -94 i maj dvs innan säsongen drog igång. Det murades och putsades på husen. Cementen blandades med spade direkt på trotoaren. På marken låg säckar med texten asbestos (med grekiska bokstäver). Antar att det användes till att armera putsen. Så det var inte bara på 50-talet.B Bitterhetsakademin skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 625 inlägg
Är det det som kallas reverserat grepp? Jag ser många tyska deckare och har alltid funderat varför snutarna håller ficklampan så idiotiskt.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var ju den då klassiska amerikanska polisficklampan. Som man använde med reverserat grepp och bakänden över vänster axel. Enligt uppgift av de som var med för att få upp lyset i samma höjd som ögonen så man kan se in/över/ner i t ex bilar, men också så att man var beredd att klappa till om det skulle behövas.
Sedan så kom mycket bättre, mindre ficklampor och som en amerikansk veteran sade till mig: "Det är lätt att känna igen en rookie på storleken på deras ficklampor. Ju längre man varit polis, desto mindre ficklampa."
[bild]
Något som är i stort bortglömt idag är konsten att klippa silhuetter. En vanlig konstform under artonhundratalet eftersom materialkostnaden är så låg. Den första är klippt av den mest kända konstnären inom genren, Johan Leksell 1874-1932. Blev stort uppskattad för sitt porträtt av Rasputin och bjöds in att avbilda tsarfamiljen och gjorde även resor till USA där hans klipp fick goda recensioner . Han var enormt produktiv och cyklade landet runt och sålde sina tavlor som han klippte på fri hand. Tyvärr var han svag för starkvaror och i takt med tilltagande alkoholism sjönk kvaliteten på hans alster betydligt.