B Bitterhetsakademin skrev:
Brännvin Special från tiden då en halv böj fortfarande var 37,5 cl och alkoholhalten 34 procent. Senare sänkt till 32 och idag 30 procent.
30 procent? Det börjar ju likna starkvin. Långt är det gånget när man behöver spetsa brännvinet.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
30 procent? Det börjar ju likna starkvin. Långt är det gånget när man behöver spetsa brännvinet.
Det är lite i underkant men produkten är populär bland de som kryddar med örter då procenten ska vara optimal för ändamålet.

När vi ändå är inne på dryckestemat, har alla slutat dricka kaffe ur kopp och gått över till mugg. I bekantskapskretsen vet jag bara en som håller fast vid traditionen och hon är född 1929. På loppis vimlar det av hela uppsättningar och de är svårsålda oavsett hur lågt priset är.
På bilden kopp från Lomonosov, (jag har tidigare kallats rysstroll i en annan tråd och nu lär jag väl få höra det igen.)😀

• Porslinskopp och fat från Lomonosov med blått och guldfärgat detaljrikt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Näst efter små supar är svagt brännvin det värsta jag vet!

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
När vi ändå är inne på dryckestemat, har alla slutat dricka kaffe ur kopp och gått över till mugg. I bekantskapskretsen vet jag bara en som håller fast vid traditionen och hon är född 1929. På loppis vimlar det av hela uppsättningar och de är svårsålda oavsett hur lågt priset är.
På bilden kopp från Lomonosov, (jag har tidigare kallats rysstroll i en annan tråd och nu lär jag väl få höra det igen.)😀
Ja, för att inte tala om att hälla kaffet från koppen till fatet, stoppa in en sockerbit i munnen och sedan dricka från fatet.
Det var ett tag sedan man såg.

/Höghus

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Maria T
Har missat att du kallats nån sort av troll, men Lomonosov gjorde mycket vackert och hållbart porslin.
Har också noterat att det på alla loppisar, och andrahandsaffärer, finns mängder av kaffekoppar, inte bara udda utan hela serviser ibland med sockerskål, gräddkanna och kaffe/tekanna.
Mina föräldrar, födda i början av förra seklet, serverade alltid kaffet i "liten kopp med fat" som jag minns när jag växte upp, det blev inte bara tretårspåfyllning utan ibland även den fjärde.
Jag introducerade troligen "kaffemuggen" till dem, när jag flyttade hemifrån, och de tyckte det var bekvämt att ha en mugg kaffe på morgonen, till rostbrödet och korsordet, men på eftermiddagen - Klockan-tre-kaffet - så skulle det vara i koppar med fat.
Och så var det ända fram tills mamma lämnade jordelivet 2010, besök på morgonen så fanns det muggar men på eftermiddagen var det kopp med guldkant.

Mina älskade kaffekoppar "Måsen", som jag samlade på och har nu 12 koppar m fat, assietter, gräddkanna, sockerskål och två vackra kakfat, ett på fot. De är inte värda Nånting alls! Så, nu dricker vi eftermiddagkaffe på finporslin varje dag, men det stackars kakfatet och sockerskålen lever en tynande tillvaro.

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Ja, för att inte tala om att hälla kaffet från koppen till fatet, stoppa in en sockerbit i munnen och sedan dricka från fatet.
Det var ett tag sedan man såg.

/Höghus
Min mormor gjorde alltid det, ända till sin höga ålder av 92 och en vecka innan hon dog. Sucka (ja, sockerbiten kallade hon så, Blomstermåla) på fat var en dagens höjdpunkt.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har missat att du kallats nån sort av troll, men Lomonosov gjorde mycket vackert och hållbart porslin.
Har också noterat att det på alla loppisar, och andrahandsaffärer, finns mängder av kaffekoppar, inte bara udda utan hela serviser ibland med sockerskål, gräddkanna och kaffe/tekanna.
Mina föräldrar, födda i början av förra seklet, serverade alltid kaffet i "liten kopp med fat" som jag minns när jag växte upp, det blev inte bara tretårspåfyllning utan ibland även den fjärde.
Jag introducerade troligen "kaffemuggen" till dem, när jag flyttade hemifrån, och de tyckte det var bekvämt att ha en mugg kaffe på morgonen, till rostbrödet och korsordet, men på eftermiddagen - Klockan-tre-kaffet - så skulle det vara i koppar med fat.
Och så var det ända fram tills mamma lämnade jordelivet 2010, besök på morgonen så fanns det muggar men på eftermiddagen var det kopp med guldkant.

Mina älskade kaffekoppar "Måsen", som jag samlade på och har nu 12 koppar m fat, assietter, gräddkanna, sockerskål och två vackra kakfat, ett på fot. De är inte värda Nånting alls! Så, nu dricker vi eftermiddagkaffe på finporslin varje dag, men det stackars kakfatet och sockerskålen lever en tynande tillvaro.
Ja porslin över huvud taget är svårsålt om det inte är någon extremt känd formgivare bakom, köpte själv en servis med över femtio delar som stått oanvänd i många år för hundrafemtio kronor.
Det var Hackefors från 1936 men det är osäljbart då det inte tål diskmaskin eller micro. Vad gäller Lomonosov så är allt ryskt tabu och deras reklam "Porslinet som Putin valde" gjorde väl inte saken bättre. Hursomhelst ett bra köp för femtio kronor halvdussinet.

• Gilla
Alti
  • Laddar…
"Min" servis har då tydligen gått och blivit populär, ångrar att jag inte köpte en extra för några år sedan, för nu går en servis Rosenthal Lotus lätt för 5-6000 plus auktionsavgifterna.

Men jag gjorde ett klipp och fick en extra omgång glasservis (Dukas Lovisa, som hette Eleonora hos Cervera) för under tusenlappen.

Farmor som jobbade på Duka för länge sedan bara skakade på huvudet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
När det var fredagseftermiddag och helgen började gick morfar över till grannen för då skulle det drickas helgkask. Man tog en halv kopp starkt kaffe, lade i en tioöring och "spädde" kaffet med tämligen varmt brännvin från flaskan som stått på hörnet av vedspisen och värmt sig tills tioöringen skymtades.. Jag fick smaka en liten slatt en gång och det rensade bihålorna ordentligt på en liten pys. Gubbarna höll på att skratta sig fördärvade medan jag fnös och hyperventilerade. Jag antar att det är det som kallas kaffeshot idag.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
När det var fredagseftermiddag och helgen började gick morfar över till grannen för då skulle det drickas helgkask. Man tog en halv kopp starkt kaffe, lade i en tioöring och "spädde" kaffet med tämligen varmt brännvin från flaskan som stått på hörnet av vedspisen och värmt sig tills tioöringen skymtades.. Jag fick smaka en liten slatt en gång och det rensade bihålorna ordentligt på en liten pys. Gubbarna höll på att skratta sig fördärvade medan jag fnös och hyperventilerade. Jag antar att det är det som kallas kaffeshot idag.
Det där med tioöringen är sannolikt en myt. Det behöver vara en kopp med kraftigt sluttande väggar (alltså typ uppochnervänd kon) om det ska fungera. I ett cylindriskt kärl kan det i vart fall aldrig inträffa.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det där med tioöringen är sannolikt en myt. Det behöver vara en kopp med kraftigt sluttande väggar (alltså typ uppochnervänd kon) om det ska fungera. I ett cylindriskt kärl kan det i vart fall aldrig inträffa.
Nja. Kaffekoppar är just det. Koniska. Men varför skulle det inte funka med en mugg?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men varför skulle det inte funka med en mugg?
Vätskan i muggen blir visserligen blekare när man späder med brännvin, men det blir motsvarande djupare.

De "kaffemolekyler" som skymmer myntet blir inte färre för att man häller i något annat, och i en cylinderformad mugg har de samma area att sprida ut sig på.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Jag vet inte, jag var inte betrodd med hällandet av gudsgåvorna. Det kan hända att gubbarna bara följde ritualen och spädde av vana och på känn. Och hur kopparna såg ut kommer jag inte ihåg, det var ju över 50 år sedan. Men jag vet att mormors finkoppar hade liten botten, var utsvängda (insvängda?) och kanten var nästa horisontal. Porslinet var så tunt att det var halvgenomskinligt. Men det var knappast de kopparna gubbarna använde 😀

Kaffekask har jag inget minne från att jag druckit. Måste ha varit starkt. ;)

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.