B Bitterhetsakademin skrev:
Kuvertgiro är väl inte utdött än utan används fortfarande av en hel del äldre utan datorvana.
Som min mor, hon försökte få tomma talonger eller vad det nu hette för att fylla i själv, men det har inte bankerna längre.

Tokslut Tokslut skrev:
Som min mor, hon försökte få tomma talonger eller vad det nu hette för att fylla i själv, men det har inte bankerna längre.
Nordea har de fortfarande och sänder ut nya block med tjugofem blanketter i god tid innan de gamla är slut.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nordea har de fortfarande och sänder ut nya block med tjugofem blanketter i god tid innan de gamla är slut.
Bakgiroavi hette det tydligen

En bild av en bankgiroblankett, även kallad bakgiroavi, med sektioner för mottagarnamn, belopp och bankgironummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Tidningen Brök! läste man med stor behållning.

[bild]
[länk]
Måste dra en historia i ämnet, en serie jag aldrig glömmer.
En tidning, tror den hette Pox eller nått liknande, 80 tal.
I en serie är det 2 utlänningar som har bilverkstad, den ena (vi kallar han Tony) håller på i en Volvo Duett, det är nått som sitter fast i bilen, tror det var ryggstödet till baksätet han står och sliter i.
Plötsligt lossnar det, ni får tänka er alla de här ilustrationerna av ljud det var i de tidningarna, när sätet lossnar, när han far bakåt (framåt i bilen) och som avslutas med ett ljudligt Plopp.
I nästa bildruta står Tony utanför bilen och hans kompis säger
"Men Tony, vad har du i ditt arselet"
Det är en bild på Tony där växelspaken från Duetten sticker ur baken på han !!!
Sen följer att få ut den ur baken på Tony, ni vet, Duett har ju en ganska skaplig knopp man inte vill ha där 😉

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Duett har ju en ganska skaplig knopp man inte vill ha där 😉
Och en väldigt lång växelspak.🤢

D Dublin skrev:
Min farsa också, men han köpta oftare nån annan sort i en svart vit pappask som var mer avlång än denna. Nån som känner till den? Vi pratar slutet 70-talet.
Kanske Bellman Siesta?

Förpackning med 10 Bellman Siesta cigariller, vit och brun design med profilbild.
Skapa konto

Jepp den kommer man ihåg. Det som slår mig är hur man köpte cigaretter ( när jag började röka numera slutat ), i ungdommens dagar. In i tobaksaffären och sa "" 4 chessman ( lösvikt då ) och en gaständare "" .
Tänker då på fallet Chessman som dom skulle gasa ihjäl i USA.

Mini-tv i fickformat med en minimal och oduglig lcd-display.
Ansågs som ett tekniskt underverk under det sena åttiotalet. Nu bara kuriosa efter det analoga nätet släcktes.

• Mini-tv i fickformat, modell Casio TV-410, med LCD-display och knappar för kanalsökning; ett åttiotals tekniskt underverk.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det var så ännu i mitten på 90-talet i Österbotten.
På min skola hade lärarna ett eget rökrum inne i lärarrummet.

Kommer tydligt ihåg vår lärare Tommy som alltid skulle iväg och kopiera ”stenciler” under alla lektioner - efter drygt 10 minuter kom han alltid tillbaka stinkandes av cigg med en bunt vackert blåskimrande kopior under armen. Var en finfin blandning av gammal askkopp från ciggen och stickig spritlukt från kopiorna!😂

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Gammalt trälås på en timrad bods dörr, med en handsmidd nyckel cirka 25 cm lång och en låskista i trä.
Skapa konto
Gammalt trädörr med ett handsmitt lås och en märkbart träig yta, placerat vid en timrad bod på en släktgård.
Skapa konto

Det här ytterst trevliga låset har jag på dörren till en gammal timrad bod vid släktgården. Nyckeln är handsmidd och cirka 25cm lång, notera låskistan i trä!!

Förbaskat vad gott det luktar nu sedan jag tjärat dörren…🙂

Mvh

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
En klassiker, Vapenfett 101.

• Burk med vapenfett, etikett visar Vapenfett 101, 0,85 kg. Varningsinformation om hudkontakt och instruktioner om säker användning.
    Skapa konto
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Gäddsax, något som förhoppningsvis inte längre används.

• Gäddsax med metallkrokar och fjädermekanism placerad på en ljus yta.
    Skapa konto
En klassiker, Vapenfett 101.
Jag har två sådana. De råkade obegripligt nog trilla ner i min väska vid muck. Jag misstänker att en poltergeist var inblandad.
De är nog blå när jag tänker efter.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Måste dra en historia i ämnet, en serie jag aldrig glömmer.
En tidning, tror den hette Pox eller nått liknande, 80 tal.
Låter mer som Brök. Pox var mer "punk", Brök mer "epadunk".

1000 watts fotolampa. Fick på grund av sin enorma värmeutveckling endast vara tänd i fem minuter och var då rykande het trots att mellanrummet mellan reflektorn och höljet är skyddat av en asbestskiva. En dimmig höstkväll för trettio år sedan lät jag ljuskäglan spela över natthimlen då jag hörde barnen på en tomt längre bort ropa: titta ett UFO.👽

• 1000 watts fotolampa med silverreflektor och glödlampa, skyddad av en asbestplatta. Används för korta perioder på grund av värmeutveckling.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.