1 622 443 läst ·
14 580 svar
1622k läst
14,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Räknestickor med kursbok.M murmil skrev:
Gick att göra många avancerade beräkningar med denna, själv lärde jag mig bara grundläggande beräkningar. På min tid var den redan ute men i klassrummet hängde en räknesticka i jätteformat men den användes inte i undervisningen utan hängde kvar som dekoration.
Om jag kommer ihåg rätt så fick 9-orna lära sig använda räknesticka på högstadiet där jag gick.. Innan jag kom dit så introducerades miniräknarna och stickorna försvann in i historien. Kommer ihåg min första räknare, en Hugin med de 4 räknesätten och minne. Inte säker att den ens hade rotknapp 😀 . Gick på två AAA som varade sex timmar.
Samma här. Gick i högstadiet vid generationsskiftet. Lärde mig räknestickans grunder samtidigt som jag (morsan) köpte en Canon palmtronic LD81. Med rotknapp😁 Lustigt. Har glömt det mesta jag lärde mig skolan, men det fullständiga namnet på miniräknaren, det kommer jag ihåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det inte varit gymnasiet för där började jag använda räknesticka och man fick köpa den själv, sedan kom räknarna där HP var populär då de hade funktioner för olika formler.Kapsyl skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så fick 9-orna lära sig använda räknesticka på högstadiet där jag gick.. Innan jag kom dit så introducerades miniräknarna och stickorna försvann in i historien. Kommer ihåg min första räknare, en Hugin med de 4 räknesätten och minne. Inte säker att den ens hade rotknapp 😀 . Gick på två AAA som varade sex timmar.
I högstadiet var det bara rutnätsbok och lärobok att använda.
Något jag snarare förträngt, ett av mina sämre köp. Självlysande dekorstenar som jag fick den lysande iden att göra ett vackert utomhusarrangemang av. Problemet var att skatorna hade aldrig sett något liknande och började flyga iväg med stenarna och släppa dem på taket. Fick rädda de som var kvar.😟
Så fosforescens. Jag har faktiskt ett litet glasrör med gul fösfor-pigment liggande som jag "räddade" när lärarhögskolan flyttade från Heleneholm i Malmö ner till västra hamnen. Glöder vackert i mörkret om man laddar den under en spot först.
Loklyckta-Stinslyckta fotogen, tidigt 1900 tal, lösa färgglasskivor,vändes 180 grader för att få rött eller grönt lijus.
EDIT
Går igenom den tråkigaste delen med förråd, där man inte kommer ihåg vad som finns VINDEN,
hittar en hel del från det förgångna tiderna.
EDIT
Går igenom den tråkigaste delen med förråd, där man inte kommer ihåg vad som finns VINDEN,
hittar en hel del från det förgångna tiderna.
Redigerat:
Man gnider in filarna med krita för att inte metallspånet skall fastna mellan tänderna på filen. En ny fil blir ju så att säga ovass på en liten stund om man låter spånet baka ihop sig mellan tänderna.M Mats_R skrev:
Man gnider med kritan längs med huggningen det vill säga snett över filen.