H heimlaga skrev:
Tavelkritor finns överallt än i dag. Bara i litet annorlunda förpackning.

Skulle de försvinna blir det problem. Man måste ju ha krita att gnida in filen men om man skall kunna fila.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Som f.d lärare så var de flesta av oss tacksamma när krittavlorna försvann till förmån till whiteboarden. Jag blev lärare precis i skiftet men jag hade många äldre kollegor som lade skulden för sina lungbesvär på just skolkritorna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
jag hade många äldre kollegor som lade skulden för sina lungbesvär på just skolkritorna.
När jag gick i grundskolan på 70-80-talet rökte lärarna som borstbindare.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
För sjuttio år sedan hade i stort sett varje barn ett frimärksalbum och samlade de frimärken som de kom över. Albumet på bilden trycktes i 120000 ex. I utlandet trycktes det billiga startalbumet Gay Venture i mångmiljonupplagor och frimärkssamlande marknadsfördes som "The Gay Hobby", det var innan ordets innebörd glidit i en annan riktning så den kampanjen skulle inte fungera något vidare idag

• Framsidan av ett frimärksalbum med illustration av två barn vid ett bord, omgiven av olika internationella frimärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
För sjuttio år sedan hade i stort sett varje barn ett frimärksalbum och samlade de frimärken som de kom över. Albumet på bilden trycktes i 120000 ex. I utlandet trycktes det billiga startalbumet Gay Venture i mångmiljonupplagor och frimärkssamlande marknadsfördes som "The Gay Hobby", det var innan ordets innebörd glidit i en annan riktning så den kampanjen skulle inte fungera något vidare idag
I Hank williams, Jambalaya sjunger han om att bli Gay-o. Inte heller jag tror att det var ett vinnande consept i den amerikanska södern på femtiotalet om betydelsen vore den samma då som idag.
När tusan ändrades betydelsen av ordet glad, från glad till homosexuell?

Pick guitar, fill fruit jar and be gay-o
Son of a gun we'll have big fun on the bayou.

Sedan hade vi Git Gay.

Den här är faktiskt bättre än originalet.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
I Hank williams, Jambalaya sjunger han om att bli Gay-o. Inte heller jag tror att det var ett vinnande consept i den amerikanska södern på femtiotalet om betydelsen vore den samma då som idag.
När tusan ändrades betydelsen av ordet glad, från glad till homosexuell?

Pick guitar, fill fruit jar and be gay-o
Son of a gun we'll have big fun on the bayou.

Sedan hade vi Git Gay.

[media]
[media]
Ska tydligen ha använts i sin nuvarande betydelse redan på 1920-talet men först på 1970-talet trängt ut den gamla betydelsen då hbtq-rörelsen i Usa tog över ordet.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hur många var vi som på diskotek dansade till Frank Zappas "Bobby Brown" utan att förstå texten?

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Reklamskiva från Shell med tabell för att räkna ut bränsleförbrukningen.

• Reklamskiva från Shell med tabell för beräkning av bränsleförbrukningen, text "Bensinförbrukning" och logotyp i mitten.
    Skapa konto
  • Reklamskiva från Shell med instruktionssteg för att beräkna bilens bensinförbrukning, inklusive företagets logotyp.
    Skapa konto
  • Gilla
New_options och 9 till
  • Laddar…
I samma
useless useless skrev:
När jag gick i grundskolan på 70-80-talet rökte lärarna som borstbindare.
I samma rökruta som eleverna.

H heimlaga skrev:
Tavelkritor finns överallt än i dag.
Använder den nästan dagligen för att skriva upp tider att passa på en innerdörr målad med tavelfärg.

findus42 findus42 skrev:
Ritar upp när jag smäller rådjur innan jag drar ut offret i vägkanten
Jag ser det framför mig…

Ett dött rådjur ligger mitt på vägen med krita runt kroppen som markerar dess kontur.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
New_options och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur många var vi som på diskotek dansade till Frank Zappas "Bobby Brown" utan att förstå texten?
On the tower of pover
Golden shower
Got my balls in a vice
I shot to quick

De var de jag kom på direkt.
Fantastiskt rolig text.

• Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
I samma rökruta som eleverna.
På min högstadieskola rökte lärarna i lärarrummet. Eleverna fick vackert stå utomhus i sin rökruta.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
På min högstadieskola rökte lärarna i lärarrummet. Eleverna fick vackert stå utomhus i sin rökruta.
Vi fick inte röka överhuvudtaget.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
100 won sedel med "den store ledaren ". Då de gavs ut för snart femtio år sedan var den enligt den officiella kursen värd 46,3 US$. I verkligheten hos svartväxlaren några cent. Värdet idag obetydligt men ett intressant föremål från ett av världens mest bisarra länder.

• 100 won sedel med porträtt av en ledare, omgiven av dekorativa blommor och text på koreanska, utgiven 1978.
    Skapa konto
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.