1 647 943 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Som f.d lärare så var de flesta av oss tacksamma när krittavlorna försvann till förmån till whiteboarden. Jag blev lärare precis i skiftet men jag hade många äldre kollegor som lade skulden för sina lungbesvär på just skolkritorna.
För sjuttio år sedan hade i stort sett varje barn ett frimärksalbum och samlade de frimärken som de kom över. Albumet på bilden trycktes i 120000 ex. I utlandet trycktes det billiga startalbumet Gay Venture i mångmiljonupplagor och frimärkssamlande marknadsfördes som "The Gay Hobby", det var innan ordets innebörd glidit i en annan riktning så den kampanjen skulle inte fungera något vidare idag
I Hank williams, Jambalaya sjunger han om att bli Gay-o. Inte heller jag tror att det var ett vinnande consept i den amerikanska södern på femtiotalet om betydelsen vore den samma då som idag.B Bitterhetsakademin skrev:För sjuttio år sedan hade i stort sett varje barn ett frimärksalbum och samlade de frimärken som de kom över. Albumet på bilden trycktes i 120000 ex. I utlandet trycktes det billiga startalbumet Gay Venture i mångmiljonupplagor och frimärkssamlande marknadsfördes som "The Gay Hobby", det var innan ordets innebörd glidit i en annan riktning så den kampanjen skulle inte fungera något vidare idag
När tusan ändrades betydelsen av ordet glad, från glad till homosexuell?
Pick guitar, fill fruit jar and be gay-o
Son of a gun we'll have big fun on the bayou.
Sedan hade vi Git Gay.
Den här är faktiskt bättre än originalet.
Redigerat:
Ska tydligen ha använts i sin nuvarande betydelse redan på 1920-talet men först på 1970-talet trängt ut den gamla betydelsen då hbtq-rörelsen i Usa tog över ordet.Intet skrev:
I Hank williams, Jambalaya sjunger han om att bli Gay-o. Inte heller jag tror att det var ett vinnande consept i den amerikanska södern på femtiotalet om betydelsen vore den samma då som idag.
När tusan ändrades betydelsen av ordet glad, från glad till homosexuell?
Pick guitar, fill fruit jar and be gay-o
Son of a gun we'll have big fun on the bayou.
Sedan hade vi Git Gay.
[media]
[media]
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
100 won sedel med "den store ledaren ". Då de gavs ut för snart femtio år sedan var den enligt den officiella kursen värd 46,3 US$. I verkligheten hos svartväxlaren några cent. Värdet idag obetydligt men ett intressant föremål från ett av världens mest bisarra länder.