Patrik440
Varuautomat modell äldre...

• Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Två äldre ficklampor för 4,5 volts batteri och en nyare i plast, ficklampa modell 3 med röd och grönfilter för Lr14 batterier.

• Äldre ficklampa med blått hölje och gult handtag, märkt Negrix, för 4,5 volts batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två äldre ficklampor för 4,5 volts batteri bredvid varandra, en med röd och grönfilter för Lr14 batterier.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Två äldre ficklampor för 4,5 volts batteri och en nyare i plast, ficklampa modell 3 med röd och grönfilter för Lr14 batterier.
Nostalgi... såna hade vi när jag var liten. Men handen på hjärtat, de var jävligt kass. Nutidens ficklampor är ju tusen gånger bättre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så sant den moderna led-lampan lyser som solen, dessa har jag bara av nostalgiska skäl.

• Svart ficklampa med märket Suprabeam, nostalgisk användning enligt inlämnarens text.
    Skapa konto
Tavelkritor från förr innan whiteboardtavlan tog över.

• Förpackning av Pelikan Wandtafel-Kreide tavelkritor, med vintage design och röd etikett.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Några bilder från Rosenfors där Rosenfors järnmanufakturverk och B&O Liberg bedrev tillverkning av järnvaror som strykjärn, besman, skridskor saxar och mycket annat.
På andra sidan vägen finns en vacker park som grundades av fabrikens ägare på artonhundratalet som idag är öppen för allmänheten.
Det är en ren skandal att B.O.Libergs stämjärn försvann från marknaden. Riktigt bra kvalitet på stålet och smidet och inget fördyrande extra trams med utseendet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tavelkritor från förr innan whiteboardtavlan tog över.
Tavelkritor finns överallt än i dag. Bara i litet annorlunda förpackning.

Skulle de försvinna blir det problem. Man måste ju ha krita att gnida in filen men om man skall kunna fila.

• Gilla
Keld
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är en ren skandal att B.O.Libergs stämjärn försvann från marknaden. Riktigt bra kvalitet på stålet och smidet och inget fördyrande extra trams med utseendet.
Håller E A Bergs järn som snäppet bättre men Libergs är fina om än med lite spartanskt utseende.

H heimlaga skrev:

Skulle de försvinna blir det problem. Man måste ju ha krita att gnida in filen men om man skall kunna fila.
Visst finns de fortfarande kvar men används mest av småbarn till att rita på asfalten med. I skolorna togs svarta tavlan bort för över trettio år sedan. Barnen idag lär sig ju knappt skriva för hand så handstilen blir därefter.

• Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Håller E A Bergs järn som snäppet bättre men Libergs är fina om än med lite spartanskt utseende.
Just så bedömer jag det också.

H heimlaga skrev:
En av deras större produkter var besman. Visade dessa för min mor och hon blev nästan tårögd av nostalgi, och mindes barndomen i Vasa på fyrtiotalet då den färska strömmingen vägdes upp på besman.

• Tre besmanvågar med trähandtag och metallkrokar ligger på ett bord, användes för att väga strömming på fyrtiotalet i Vasa.
    Skapa konto
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
används mest av småbarn till att rita på asfalten med
Nonsens. Har krita I bilen och i verktygslådan. Ritar upp när jag smäller rådjur innan jag drar ut offret i vägkanten, flyttar bilen och ringer polis.
Bra också när det är smällar mellan bilar.

I verktygslådan för allmän icke-förstörande märkning. Om jag letar grejer som behöver åtgärd. Ringar in med krita.
Enkelt och självklart när man vant sig ;).

Mvh Findus

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Nonsens. Har krita I bilen och i verktygslådan. Ritar upp när jag smäller rådjur innan jag drar ut offret i vägkanten, flyttar bilen och ringer polis.
Bra också när det är smällar mellan bilar.

I verktygslådan för allmän icke-förstörande märkning. Om jag letar grejer som behöver åtgärd. Ringar in med krita.
Enkelt och självklart när man vant sig ;).

Mvh Findus
Jag var kanske något kategorisk efter att sett barnens målningar som i och för sig försvinner efter regnet. Använder mest snickarpennan för markeringar men så sent som i somras kom kritan fram då jag skulle göra tillfälliga markeringar på råsponten. Så ännu kommer den nog användas länge även om den är historia i skolan sedan årtionden.

H heimlaga skrev:

Helt nytt för mig. Kan du beskriva närmare?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Helt nytt för mig. Kan du beskriva närmare?
Jag sökte på ämnet men det enda som kom upp var artiklar om filhantering i ritprogramet Krita.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.