Inte bortglömd men nu pensionerad från industrin och idag ett blickfång vid Sverob i Skogstorp.

• Orange industrirobot som nu är en installation vid Sverob i Skogstorp, omgiven av grönska och en asfalterad väg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange industrirobot på en platta utomhus, omgiven av grönska, tidigare använd i industrin, nu utställd vid Sverob i Skogstorp.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Då borde priset stiga bland de prisokänsliga men ängsligt trendkänsliga. På mindre loppisar ligger de kvar till slutet för några tior
Foodies kör ankarsrumkvarn, för mycket krångel med handdrivna.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Inte bortglömd men nu pensionerad från industrin och idag ett blickfång vid Sverob i Skogstorp.
Nu kom jag att tänka på Spine Robotics i Göteborg, som hade konstruerat en ormliknande robotarm. Vad hände med dem? Hittar ingenting förutom den här gamla videon:

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Här en annan industrirobot som primärt användes för sprutlackering. Coat-a-matic från RETAB i början av åttiotalet köpte Atlas Copco upp dem. Idag verkar vissa finnas kvar i drift och företaget efter länken göra någon sorts service.

Den var hydraulisk med analoga lägesgivare, läs höprecisisions-potentiometrar och programmerades genom att manuellt föra robotarmen och utföra målningen. Programmet lagrade på åttatums disketter.

http://www.hemaskin.se/robot/robfr1.html

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nu kom jag att tänka på Spine Robotics i Göteborg, som hade konstruerat en ormliknande robotarm. Vad hände med dem?
Vad jag kommer ihåg från när det begav sig (vi hade några enstaka på SAAB) så kunde de inte få tillräcklig precision. Wirarna som stod för överföring av kraften töjdes under drift med dålig repeterbarhet osv. som följd. Så de dög inte ens för målning.

Men jag har inte letat efter om det finns någon officiell historieskrivning. Någon?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vad jag kommer ihåg från när det begav sig (vi hade några enstaka på SAAB) så kunde de inte få tillräcklig precision. Wirarna som stod för överföring av kraften töjdes under drift med dålig repeterbarhet osv. som följd. Så de dög inte ens för målning.

Men jag har inte letat efter om det finns någon officiell historieskrivning. Någon?
Konceptet verkar ha övergetts och din förklaring känns ju rimlig. Allt jag hittade var BG Bengtssons LinkedIn-sida.

H hhallen skrev:
Fanns det verkligen engelsk och irländsk gill som var annorlunda än imperial gill? Det måste i så fall ha varit mycket längesedan (1700-tal?). Däremot var standardmåttet för spritservering olika i England (1/6 gill), Skottland (1/5 eller 1/4 gill) och Irland (1/4 gill).
När jag bodde på Irland så serverads sprit antingen som "half measure", "measure", eller "double measure". Har för mig att en measure var ca 6 cl så det var klokast att låta bli "double measure" :D

Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:

Känner igen beskrivningen. Armen var inte stum och beroende på hastigheten gick det mer eller mindre för långt. Så precisionen var utöver slitage, beroende på accelerationen och retardationen.

Samma gällde indirekt även för Coat-a-matic. Om rörelsen man lärde den var för kraftig, kunde den inte återges utan att armen for förbi satt punkt med resultatet att roboten stannade med en felkod. Men om programmet var bra och utan snabba ryckiga kast, gick den bra.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
När jag bodde på Irland så serverads sprit antingen som "half measure", "measure", eller "double measure". Har för mig att en measure var ca 6 cl så det var klokast att låta bli "double measure" :D
och half measure är väl det som är bakgrunden till vårt ord ”halvmesyr”

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Minne från Semana Santa 1966.
Misstänker att dräkterna inte skulle uppskattas i den amerikanska södern.

• Affisch för Exposición Filatélica Semana Santa 1966 i Sabiñánigo med figur i kåpa och huva samt datum, 7-10 april 1966.
    Skapa konto
Plakat från Karl den tolftes tid om vilka straff som gäller för den som olovligen utför guld silver eller kopparmynt ur riket. Notera den uppblåsta och pompösa tonen, konung av Guds nåde och en lång uppräkning av hans olika besittningar. Hålen i övre vänstra hörnet är orsakade av numrering med syrahaltigt bläck som på trehundra år frätt bort pappret.

• Ett gammalt plakat från Karl XII:s tid, med text om straff för olovligt utförande av mynt. Hål i övre vänstra hörnet från syre-bläck numrering.
    Skapa konto
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Minne från Semana Santa 1966.
Misstänker att dräkterna inte skulle uppskattas i den amerikanska södern.
Tror tyvärr att klädseln kommer att återkomma i den amerikanska södern. Klappjakten har ju redan börjat.

• Ledsen
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tror tyvärr att klädseln kommer att återkomma i den amerikanska södern. Klappjakten har ju redan börjat.
Där har du en affärsidé. Fram med symaskinen och de gamla lakanen. Sedan är det bara att börja massproducera. Ta någon tjock kompis som modell. "One size. Fits all!" Kanske en logga med en dalahäst skulle gå hem hos patrioterna.
Så. Vad väntar du på? Lyckan står den djärve bi.🤑

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Några bilder från Rosenfors där Rosenfors järnmanufakturverk och B&O Liberg bedrev tillverkning av järnvaror som strykjärn, besman, skridskor saxar och mycket annat.
På andra sidan vägen finns en vacker park som grundades av fabrikens ägare på artonhundratalet som idag är öppen för allmänheten.

• Vy över Rosenfors gamla fabriksbyggnader vid en damm, omgivna av träd och grönska.
    Skapa konto
  • Röd byggnad vid vattendrag med spegelbild i vattnet, omgiven av grönska och stenmur, med bro i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Och ska inte förväxlas med Rosenfors bruk i orten Rosenfors, Hultsfred kommun.
Som fick tillstånd 1748 för järnbruk, hade masugn i Hagelsrum för tackjärn och smedja i Rosenfors för bl.a. stångjärn.
Masugnen finns kvar i Hagelsrum. Se deras bruksmärkning på bilden nedan HR.

Byggnad med bruksmärkning "HR" och årtalet 1916 på fasaden, omgiven av grönska och blå himmel.
Gammal masugn i Hagelsrum omgiven av grönska, med roströda träbyggnader och stenstruktur, representerar järnbrukets historia.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.