1 647 852 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 698 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Här en annan industrirobot som primärt användes för sprutlackering. Coat-a-matic från RETAB i början av åttiotalet köpte Atlas Copco upp dem. Idag verkar vissa finnas kvar i drift och företaget efter länken göra någon sorts service.
Den var hydraulisk med analoga lägesgivare, läs höprecisisions-potentiometrar och programmerades genom att manuellt föra robotarmen och utföra målningen. Programmet lagrade på åttatums disketter.
http://www.hemaskin.se/robot/robfr1.html
Den var hydraulisk med analoga lägesgivare, läs höprecisisions-potentiometrar och programmerades genom att manuellt föra robotarmen och utföra målningen. Programmet lagrade på åttatums disketter.
http://www.hemaskin.se/robot/robfr1.html
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 746 inlägg
Vad jag kommer ihåg från när det begav sig (vi hade några enstaka på SAAB) så kunde de inte få tillräcklig precision. Wirarna som stod för överföring av kraften töjdes under drift med dålig repeterbarhet osv. som följd. Så de dög inte ens för målning.Johan Gunverth skrev:
Men jag har inte letat efter om det finns någon officiell historieskrivning. Någon?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 698 inlägg
Konceptet verkar ha övergetts och din förklaring känns ju rimlig. Allt jag hittade var BG Bengtssons LinkedIn-sida.lars_stefan_axelsson skrev:
Vad jag kommer ihåg från när det begav sig (vi hade några enstaka på SAAB) så kunde de inte få tillräcklig precision. Wirarna som stod för överföring av kraften töjdes under drift med dålig repeterbarhet osv. som följd. Så de dög inte ens för målning.
Men jag har inte letat efter om det finns någon officiell historieskrivning. Någon?
När jag bodde på Irland så serverads sprit antingen som "half measure", "measure", eller "double measure". Har för mig att en measure var ca 6 cl så det var klokast att låta bli "double measure"H hhallen skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Känner igen beskrivningen. Armen var inte stum och beroende på hastigheten gick det mer eller mindre för långt. Så precisionen var utöver slitage, beroende på accelerationen och retardationen.lars_stefan_axelsson skrev:
Vad jag kommer ihåg från när det begav sig (vi hade några enstaka på SAAB) så kunde de inte få tillräcklig precision. Wirarna som stod för överföring av kraften töjdes under drift med dålig repeterbarhet osv. som följd. Så de dög inte ens för målning.
Samma gällde indirekt även för Coat-a-matic. Om rörelsen man lärde den var för kraftig, kunde den inte återges utan att armen for förbi satt punkt med resultatet att roboten stannade med en felkod. Men om programmet var bra och utan snabba ryckiga kast, gick den bra.
Plakat från Karl den tolftes tid om vilka straff som gäller för den som olovligen utför guld silver eller kopparmynt ur riket. Notera den uppblåsta och pompösa tonen, konung av Guds nåde och en lång uppräkning av hans olika besittningar. Hålen i övre vänstra hörnet är orsakade av numrering med syrahaltigt bläck som på trehundra år frätt bort pappret.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Där har du en affärsidé. Fram med symaskinen och de gamla lakanen. Sedan är det bara att börja massproducera. Ta någon tjock kompis som modell. "One size. Fits all!" Kanske en logga med en dalahäst skulle gå hem hos patrioterna.T Thomas_Blekinge skrev:
Så. Vad väntar du på? Lyckan står den djärve bi.🤑
Några bilder från Rosenfors där Rosenfors järnmanufakturverk och B&O Liberg bedrev tillverkning av järnvaror som strykjärn, besman, skridskor saxar och mycket annat.
På andra sidan vägen finns en vacker park som grundades av fabrikens ägare på artonhundratalet som idag är öppen för allmänheten.
På andra sidan vägen finns en vacker park som grundades av fabrikens ägare på artonhundratalet som idag är öppen för allmänheten.
Och ska inte förväxlas med Rosenfors bruk i orten Rosenfors, Hultsfred kommun.
Som fick tillstånd 1748 för järnbruk, hade masugn i Hagelsrum för tackjärn och smedja i Rosenfors för bl.a. stångjärn.
Masugnen finns kvar i Hagelsrum. Se deras bruksmärkning på bilden nedan HR.
Som fick tillstånd 1748 för järnbruk, hade masugn i Hagelsrum för tackjärn och smedja i Rosenfors för bl.a. stångjärn.
Masugnen finns kvar i Hagelsrum. Se deras bruksmärkning på bilden nedan HR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder