1 647 900 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Och om vi tar en fästingnymf bara 1 mm i diameter, syns bara som en svart smutsprick men sitter fast, har väl haft 4-5 sådana i år.
Lägger på lite gelsprit och efter någon minut tar bort den så ser den ut så här på ett mobiltaget foto. Tolkar det som en fästingnymf, dvs stadiet före fästing med 8 ben, en fästinglarv ska visst ha 6 ben.
Så många har nog haft fästingnymfer på sig utan att veta det.😉
Lägger på lite gelsprit och efter någon minut tar bort den så ser den ut så här på ett mobiltaget foto. Tolkar det som en fästingnymf, dvs stadiet före fästing med 8 ben, en fästinglarv ska visst ha 6 ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare ansågs väl fästingnymferna som rätt ofarliga men det har ifrågasatts på senare tid. Fick själv borrelia av de små odjuren. Vårdens kunskaper är obefintliga och jag visade den typiska missfärgningen efter bettet och sade att jag behövde antibiotika. Då gick det prestige i fallet och jag sändes till provtagning då hon hävdade att det kunde vara blödarsjuka i stället. Tjatade till mig borreliatest och det var positivt men någon antibiotika skulle jag inte få. Blev sedan komplikationer med ledvärk och känselbortfall som varade åtskilliga månader. Fick sedan ny infektion och då svullnade det ursprungliga bettstället upp vilket tyder på att bakterier fortfarande fanns kvar. Den gången fick jag antibiotika. I Tyskland har långdragen infektion behandlats med antibiotika med tillskott av ett annat läkemedel under sex månader. Preparatet i det fallet har varit Antabus som är parasitdödande men även har andra biverkningar.😥A AndersS skrev:Och om vi tar en fästingnymf bara 1 mm i diameter, syns bara som en svart smutsprick men sitter fast, har väl haft 4-5 sådana i år.
[bild]
Ser ut som en pagineringsstämpel. Använder en sådan då jag litar mer på den än min egen hjärna när jag bokför.B Bitterhetsakademin skrev:
De moderna är fortfarande huvudsakligen i metall. Alla kritiska komponenter. Färgdyna och enstaka väljare numera av plast. Tror att just stämpelbranchen fortfarande är gammalmodigt kvalitetsinriktade istället för modernt kvalitetsoptimerade…
Mvh Findus
Jag har fått antibiotika av sjukvården de två gånger jag har haft borrelia. Nu har iofs mina ringar varit tallriksstora iom att betten varit där man inte ser själv (på skinkan och under bälteskanten på ryggen). Den ena såg jag själv när den växt upp runt sidan av midjan. Den andra såg frugan när den vuxit ovanför shortsen i midjan. Hur som helst,man inser inte hur sjuk man är innan man får antibiotikan. Detta då det smyger sig på.B Bitterhetsakademin skrev:Tidigare ansågs väl fästingnymferna som rätt ofarliga men det har ifrågasatts på senare tid. Fick själv borrelia av de små odjuren. Vårdens kunskaper är obefintliga och jag visade den typiska missfärgningen efter bettet och sade att jag behövde antibiotika. Då gick det prestige i fallet och jag sändes till provtagning då hon hävdade att det kunde vara blödarsjuka i stället. Tjatade till mig borreliatest och det var positivt men någon antibiotika skulle jag inte få. Blev sedan komplikationer med ledvärk och känselbortfall som varade åtskilliga månader. Fick sedan ny infektion och då svullnade det ursprungliga bettstället upp vilket tyder på att bakterier fortfarande fanns kvar. Den gången fick jag antibiotika. I Tyskland har långdragen infektion behandlats med antibiotika med tillskott av ett annat läkemedel under sex månader. Preparatet i det fallet har varit Antabus som är parasitdödande men även har andra biverkningar.😥
Blir lite OT nu men för er som undrar vad vi avser så två bilder, en med fästingnymf som sitter fast och en annan där den togs bort för två veckor sedan, tagen nu.😇
Och ja, TBE-vaccinerad.👍
Och ja, TBE-vaccinerad.👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Typiskt fall för nätläkare, bara att visa märket så har du receptet på någon timma.B Bitterhetsakademin skrev:Tidigare ansågs väl fästingnymferna som rätt ofarliga men det har ifrågasatts på senare tid. Fick själv borrelia av de små odjuren. Vårdens kunskaper är obefintliga och jag visade den typiska missfärgningen efter bettet och sade att jag behövde antibiotika. Då gick det prestige i fallet och jag sändes till provtagning då hon hävdade att det kunde vara blödarsjuka i stället. Tjatade till mig borreliatest och det var positivt men någon antibiotika skulle jag inte få. Blev sedan komplikationer med ledvärk och känselbortfall som varade åtskilliga månader. Fick sedan ny infektion och då svullnade det ursprungliga bettstället upp vilket tyder på att bakterier fortfarande fanns kvar. Den gången fick jag antibiotika. I Tyskland har långdragen infektion behandlats med antibiotika med tillskott av ett annat läkemedel under sex månader. Preparatet i det fallet har varit Antabus som är parasitdödande men även har andra biverkningar.😥
Ja att söka sig till vårdcentralen idag är ett lotteri, det finns fortfarande kunniga läkare men det stora flertalet är inkompetenta. Jag har fått ge läkare lektioner och efter att de tittat på nätet bekräftat att det jag sade var riktigt. Allt för ofta provoceras de av en kunnig patient och blir irriterade då det är de som sitter på kompetensen och patienten ska inte ha en åsikt.H hapazard skrev:
Stämplat med ett liknande monster till stämpel under åren 1987-1995, inte undra på arm och handled tagit helt stryk - när en är 22 år gammal, som jag var 1987, så var det bara hej-och-hå-stämpla-på. Men det finns väl inga sådana jobb längre, som kräver manuell stämpling, i alla fall inte inom redovisning och ekonomi so var det jag gjorde då.B Bitterhetsakademin skrev:
För att fortsätta på kontorstemat:Maria T skrev:
Stämplat med ett liknande monster till stämpel under åren 1987-1995, inte undra på arm och handled tagit helt stryk - när en är 22 år gammal, som jag var 1987, så var det bara hej-och-hå-stämpla-på. Men det finns väl inga sådana jobb längre, som kräver manuell stämpling, i alla fall inte inom redovisning och ekonomi so var det jag gjorde då.
Äldre brevvåg med dubbla skalor som väger upp till 500 gram.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Kunde inte släppa denna...Jonas Persson skrev:
Stockholm Vatten AB har två reningsverk som tillverkar dricksvatten, Norsborg och Lovö.
- Norsborg byggdes 1904 och byggdes ut 1945-1953 och 1964. 1974 driftsattes östra verket.
- Lovö togs i bruk 1933 och byggdes ut 1939 och 1960
19,5 miljarder har avsatts på att förbättra avloppsreningsverken, en hel del är snart klart och hela projektet förväntas bli klart 2031.
https://www.stockholmvattenochavfal...or-projekt-stockholms-framtida-avloppsrening/
Men för dricksvatten ser det sämre ut, en studie har genomförts för att bygga ett nytt reningsverk på Lovö.
"Det finns ett stort behov av att renovera Lovö vattenverk. För att det ska vara möjligt att renovera och rusta upp det gamla vattenverket behöver det stängas ner. Eftersom vattenproduktionen aldrig kan stanna av ser vi nu över möjligheterna att bygga ut med ett nytt vattenverk.
Förutom renoveringsbehovet ingår utbyggnaden av vattenverket i en större och viktig satsning att uppgradera hela Stockholms infrastruktur för dricksvatten. Framöver kommer vi vara fler som behöver vatten, samtidigt som våra anläggningar behöver förnyas, i takt med att miljökraven ökar och klimatet förändras...
...En lokaliseringsutredning har gjorts och utredningen visar på att Lovö sammantaget är fördelaktiga placeringen av det nya vattenverket. Exakt placering utreds just nu, där första stegen är att undersöka områdets förutsättningar."
Byggstart: Tidigast 2029
Förväntas klart: 2034
När var senaste gången ett stort projekt höll tidsplanen? Det lär bli "vattenbrist" även kommande somrar.
https://www.stockholmvattenochavfal...ttenforsorjning/utbyggnad-av-lovo-vattenverk/
Så, kommer ni ihåg när journalister i alla fall försökte rapportera om vad som egentligen sker och inte som idag bara framföra olika pressreleaser? Stockholm vatten AB ägs till 98% av Stockholms stad och 2% av Huddinge kommun. Det är med andra ord våra folkvalda som har ansvaret.
Ett skeppshaveri från att Stockholm inte har dricksvatten 😅Jonas Persson skrev:
Kunde inte släppa denna...
Stockholm Vatten AB har två reningsverk som tillverkar dricksvatten, Norsborg och Lovö.
Med andra ord har inga större förändringar skett på 51 eller 65 år för dessa två reningsverk.
- Norsborg byggdes 1904 och byggdes ut 1945-1953 och 1964. 1974 driftsattes östra verket.
- Lovö togs i bruk 1933 och byggdes ut 1939 och 1960
19,5 miljarder har avsatts på att förbättra avloppsreningsverken, en hel del är snart klart och hela projektet förväntas bli klart 2031.
[länk]
Men för dricksvatten ser det sämre ut, en studie har genomförts för att bygga ett nytt reningsverk på Lovö.
"Det finns ett stort behov av att renovera Lovö vattenverk. För att det ska vara möjligt att renovera och rusta upp det gamla vattenverket behöver det stängas ner. Eftersom vattenproduktionen aldrig kan stanna av ser vi nu över möjligheterna att bygga ut med ett nytt vattenverk.
Förutom renoveringsbehovet ingår utbyggnaden av vattenverket i en större och viktig satsning att uppgradera hela Stockholms infrastruktur för dricksvatten. Framöver kommer vi vara fler som behöver vatten, samtidigt som våra anläggningar behöver förnyas, i takt med att miljökraven ökar och klimatet förändras...
...En lokaliseringsutredning har gjorts och utredningen visar på att Lovö sammantaget är fördelaktiga placeringen av det nya vattenverket. Exakt placering utreds just nu, där första stegen är att undersöka områdets förutsättningar."
Byggstart: Tidigast 2029
Förväntas klart: 2034
När var senaste gången ett stort projekt höll tidsplanen? Det lär bli "vattenbrist" även kommande somrar.
[länk]
Så, kommer ni ihåg när journalister i alla fall försökte rapportera om vad som egentligen sker och inte som idag bara framföra olika pressreleaser? Stockholm vatten AB ägs till 98% av Stockholms stad och 2% av Huddinge kommun. Det är med andra ord våra folkvalda som har ansvaret.