1 629 129 läst ·
14 612 svar
1629k läst
14,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag har även tillhörande Minox blixt.B Bitterhetsakademin skrev:
Tog diabilder med den och den var liten att ha i fickan på längre backpackingresor.
Ytterligare en bild av Myntverket, trägravyr av Waldemar Bernhard inför Stockholmsjubileet 1953.lars_stefan_axelsson skrev:
Han gjorde ytterligare 49 gravyrer vilka bands in i en påkostad bibliofilupplaga. De första exemplaren togs undan som gåvor vid statsbesök. Drottning Elizabeth och shahen samt kejsaren av Etiopien fick var sin.
Hade som barn ett paket med blixtar till en trasig kamera, tog ut magnesiumet och rullade till en liten boll. Det brann bra vill jag lova.C cpalm skrev:
Värre blev det då jag fyllde en smältskopa för tenngjutning med magnesiumsatsen från lysbloss.
Järnet i skopan förbränndes och rullade som vitglödande kulor längs betongen, bara skaftet på skopan var kvar.😮
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 644 inlägg
Ja en del var nog bortom räddning, nedgångna hus med torrdass där ohyra frodades men många bättre hus jämnades med marken i vissa fall palatslika sextonhundratalshusP pmd skrev:
Hyrorna var låga och lite ohyra går att fixa, på den tiden användes zyklon b vilket var hundraprocentigt effektivt. Även allt auktionsgods behandlades och en bit in på 1970-talet var den i princip utrotad för att först på senare år återkomma
Har sett bilder på fasaderna till de hus som revs och det var betydande kulturskatter som utplånades. En del statyer togs till vara men det mesta krossades av järnkulan.
Gamla spelkort från Öbergs.
Vissa av deras lekar (Comedia) formgavs av Stig Lindberg.
Även deras andra var fint designade och lyfter kortspelet till nya höjder. Kortspel är knappast glömt men så gott som alla lekar tillverkas i Kina idag.
Vissa av deras lekar (Comedia) formgavs av Stig Lindberg.
Även deras andra var fint designade och lyfter kortspelet till nya höjder. Kortspel är knappast glömt men så gott som alla lekar tillverkas i Kina idag.
Även småstäder brandskattades hårt på allt av kulturellt värde. I Eskilstuna revs nästan hela stadskärnan för att ersättas med brutalistisk betongarkitektur. Visst fanns även här skamfläckar att rensa bort som slum i Nyfors. Ett fåtal byggnader besvarades och de gamla smedjorna flyttades till museum men otaliga charmiga artonhundratalshus revs.B Bitterhetsakademin skrev:Ja en del var nog bortom räddning, nedgångna hus med torrdass där ohyra frodades men många bättre hus jämnades med marken i vissa fall palatslika sextonhundratalshus
Hyrorna var låga och lite ohyra går att fixa, på den tiden användes zyklon b vilket var hundraprocentigt effektivt. Även allt auktionsgods behandlades och en bit in på 1970-talet var den i princip utrotad för att först på senare år återkomma
Har sett bilder på fasaderna till de hus som revs och det var betydande kulturskatter som utplånades. En del statyer togs till vara men det mesta krossades av järnkulan.
Sparur från 20-30 talet. Man matar in ett mynt så går klockan ett dygn.
Tidigare ägaren kopplade från myntmekanismen så idag fungerar den som vanlig klocka.
Flera av uren jag sett är märkta med loggor från den tidens försäkringsbolag så det verkar varit ett smart upplägg för att få in premierna.
Tidigare ägaren kopplade från myntmekanismen så idag fungerar den som vanlig klocka.
Flera av uren jag sett är märkta med loggor från den tidens försäkringsbolag så det verkar varit ett smart upplägg för att få in premierna.