P Pin skrev:
En sådan Minox har jag
Jag blev aldrig riktigt vän med min, den ger bra bilder men svagheten var att bara Minox egen blixt fungerade riktigt och att det inte fanns gänga för motljusskydd. Man kunde visserligen vända kameran upp och ner så fungerade locket som ett slags motljusskydd.

B Bitterhetsakademin skrev:
Jag blev aldrig riktigt vän med min, den ger bra bilder men svagheten var att bara Minox egen blixt fungerade riktigt och att det inte fanns gänga för motljusskydd. Man kunde visserligen vända kameran upp och ner så fungerade locket som ett slags motljusskydd.
Jag har även tillhörande Minox blixt.
Tog diabilder med den och den var liten att ha i fickan på längre backpackingresor.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vet du när under bilden är ifrån? Jag kände igen den direkt (ja, jag vet ju också var det är) efter att ofta ha ärende i området.

Här bild från google streetview. Det är inte mycket som förändrats:

[bild]
Ytterligare en bild av Myntverket, trägravyr av Waldemar Bernhard inför Stockholmsjubileet 1953.
Han gjorde ytterligare 49 gravyrer vilka bands in i en påkostad bibliofilupplaga. De första exemplaren togs undan som gåvor vid statsbesök. Drottning Elizabeth och shahen samt kejsaren av Etiopien fick var sin.

• Trägravyr av Myntverket av Waldemar Bernhard, med text "Kongl. Myntet" ovanför ingången. Gjord inför Stockholmsjubileet 1953.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cpalm skrev:
Kommer ihåg att man var faschinerad av "stålullen" inne i blixtlampan.

En annan anekdot från 70/80-talet, en klasskamrat som hade fått en ny kamera som ju var spännande att "leka" med. Hmmm... Undrar om man kan ta en bild in i munnen?? Gissa vart blixten hamnade 😆
Hade som barn ett paket med blixtar till en trasig kamera, tog ut magnesiumet och rullade till en liten boll. Det brann bra vill jag lova.
Värre blev det då jag fyllde en smältskopa för tenngjutning med magnesiumsatsen från lysbloss.
Järnet i skopan förbränndes och rullade som vitglödande kulor längs betongen, bara skaftet på skopan var kvar.😮

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
På en snickeriverkstad

Gamalt, metallblandare med rost och kalkavlagringar i en snickeriverkstad, svart kopp i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
lat och 6 till
  • Laddar…
Så såg det nästan ut på verkstan jag började som 19 åring. Dock bara drickesdelen.

P
P pmd skrev:
Finns det inte sånt man sprejar istället?
Istället för häller, alltså.

P
[…] sextiotalets rivningsvansinne.
Det förekom kanske en och annan "onödig" rivning, men Klaraslummen och en del annan slumbebyggelse var nog bra att få bort.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det förekom kanske en och annan "onödig" rivning, men Klaraslummen och en del annan slumbebyggelse var nog bra att få bort.
Ja en del var nog bortom räddning, nedgångna hus med torrdass där ohyra frodades men många bättre hus jämnades med marken i vissa fall palatslika sextonhundratalshus
Hyrorna var låga och lite ohyra går att fixa, på den tiden användes zyklon b vilket var hundraprocentigt effektivt. Även allt auktionsgods behandlades och en bit in på 1970-talet var den i princip utrotad för att först på senare år återkomma
Har sett bilder på fasaderna till de hus som revs och det var betydande kulturskatter som utplånades. En del statyer togs till vara men det mesta krossades av järnkulan.

• Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
Från en symbol för att vara betydelsefull till bortglömd.
När använde du en personsökare senast?.

• Svart personsökare med texten "Doro date" och två knappar på framsidan, ligger på ljus bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Har säkert omnämnts tidigare i denna långa tråd men håll med om att det var en skönare känsla att avsluta ett urspårat samtal med att ljudligt slänga på bakelitluren än att bara trycka på en knapp.

• Svart gammaldags bakelittelefon med nummerskiva och lur, placerad på en bordsyta.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Gamla spelkort från Öbergs.
Vissa av deras lekar (Comedia) formgavs av Stig Lindberg.
Även deras andra var fint designade och lyfter kortspelet till nya höjder. Kortspel är knappast glömt men så gott som alla lekar tillverkas i Kina idag.

• Tre förpackningar av Öbergs spelkort, inklusive Killekort och Spelkort, med retrodesign.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Ja en del var nog bortom räddning, nedgångna hus med torrdass där ohyra frodades men många bättre hus jämnades med marken i vissa fall palatslika sextonhundratalshus
Hyrorna var låga och lite ohyra går att fixa, på den tiden användes zyklon b vilket var hundraprocentigt effektivt. Även allt auktionsgods behandlades och en bit in på 1970-talet var den i princip utrotad för att först på senare år återkomma
Har sett bilder på fasaderna till de hus som revs och det var betydande kulturskatter som utplånades. En del statyer togs till vara men det mesta krossades av järnkulan.
Även småstäder brandskattades hårt på allt av kulturellt värde. I Eskilstuna revs nästan hela stadskärnan för att ersättas med brutalistisk betongarkitektur. Visst fanns även här skamfläckar att rensa bort som slum i Nyfors. Ett fåtal byggnader besvarades och de gamla smedjorna flyttades till museum men otaliga charmiga artonhundratalshus revs.

Sparur från 20-30 talet. Man matar in ett mynt så går klockan ett dygn.
Tidigare ägaren kopplade från myntmekanismen så idag fungerar den som vanlig klocka.
Flera av uren jag sett är märkta med loggor från den tidens försäkringsbolag så det verkar varit ett smart upplägg för att få in premierna.

• Klassisk sparur från 1920-30-talet med träkabinett, visartavla och datumvisning av "Lördag 4 Juli".
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
J
possum77 possum77 skrev:
Jag gråimporterade iPhone 1 till kompiskretsen och jailbreakade dessa samt tog bort låsningen till AT&T

Det var sjukt hur långt före allt annat dessa telefoner var när de kom, kändes som en liten bit framtid i handen och det var det ju också 🤷🏻‍♂️
Förutom MMS 😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.