1 647 981 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag har nog fyra i Sverige och två här i Tanzania, där en är klassisk och körs på gasspis och en är nyinköpt elektrisk.L L Jan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överlägsen när man lagar segt kött eller bönor (allt som ska kokas går på en bråkdel av tiden).
Numera "rattar" man fram ljudsändningar från all världens hörn via internet.L L Jan skrev:
Ostfondue var uppskattat att servera till flickor på besök.L L Jan skrev:
Någonstans hade jag läst att om man tappade brödbiten i grytan måste man böta med en kyss.
Flickorna förstod direkt, så att en del aldrig tappade medan andra tappade alla sina brödbitar. Bra hint för mig om hur vi skulle gå vidare under kvällen.
???N Niq skrev:
Har du inte varit i en svensk livsmedelsaffär på över 30 år kanske? Eller är du från Norge?
Sortimentet är oändligt mkt större idag. Inte i Norge. I Norge är det som i Sverige för 30 år sedan, de flesta livsmedelsaffärer.
Norge - Rikt land, men invånarna är så fattiga så att de inte kan köpa mat i sitt eget land, har inte råd..
De vallfärdar till Sverige för att köpa basvaror och annat. Beklämmande!
Förr var det tvärt om svenskarna for till Norge för att handla mat till rimligt pris. Skönt att vikan köpa vår mat i vårt eget land!
Ämnet: Saker som fanns förr!
*Livsmedelsaffärer förr hade kasst sortiment jfrt med idag.
*Svenskar for till Norge för att köpa mat.
Redigerat:
Är nog säkert 15 år sedan iaf. Ja större butiker med större urval av olika produkter.L L Jan skrev:???
Har du inte varit i en svensk livsmedelsaffär på över 30 år kanske? Eller är du från Norge?
Sortimentet är oändligt mkt större idag. Inte i Norge. I Norge är det som i Sverige för 30 år sedan, de flesta livsmedelsaffärer.
Ämnet: Saker som fanns förr! Livsmedelsaffärer förr hade kasst sortiment jfrt med idag.
Från hur många olika leverantörer i olika förpackningar kan du köpa mjölk i? I en normalstor livsmedelsbutik.
Ok jag visste inte alls vad LOV var för något. Gjorde en hastig sökning. Verkar som man får välja mellan vissa tjänsteleverantörer som finns i systemet?L lat skrev:
Vill/kan man betala tillräckligt så kan man ju köpa nästan vad som helst.
Wapnö, Skånemejerier lactalis, Arla, Falköpings mejeri, och mjölk i flaskor från något gårdsmejeri. Så många olika behövs inte.N Niq skrev:
Vår butik.
Förr fanns en. Räcker?
Redigerat:
På slutet av 70-talet renoverades en bensinmack i närheten.tensiden skrev:
På den tiden visades det aktuella priset med siffror som hängdes upp på en skylt, inga digitala displayer.
Men första siffran, en "1" skruvades fast, ty det var en omöjlig tanke att 1 liter bensin skulle någonsin skulle
hamna utanför prisintervallet 1.00 - 1.99