A atomlab skrev:
Farsan jobbade då på silicon graphics så vi fick kolla på filmen på datorerna som filmen gjordes på. Var ju mindblowing när t1000 vart flytande och att det ens var möjligt att göra något liknande.
Farsan 6 eller 7 år tidigare hade en dator för CAD vet inte vilken model det var. Men det var färgskärm och det var ovanligt 1985, han hade ritat Bamse på den kommer jag ihåg. Jag var blown away när jag var där och fick se den :)

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Såpass tidigt 😎 Minns 90/00-talen beställde man DVD/Blueray från staterna och fick filmerna innan de gått på Biograferna här. Jag hade en deal med lokala videouthyraren som fick låna mina filmer så de kunde bilda sig en uppfattning om hur många av varje de skulle beställa för uthyrning (tydligen var det långt ifrån alla filmer de fick tillgång till i förväg med banner i nederkant där det stod typ "not for public use" under hela filmen. Kommer inte ihåg vad de filmerna kallades)
Ja precis det var riktigt bleeding edge. När DVD kom var jag själv i vuxen ålder, eller myndig iallafall. Kommer ihåg jag köpte DVDer reg 1 (USA) från en butik på söder. Mins inte vad den hette. De hade många trevliga specialutgåvor. Bla T2 more than meets the eye i en stainless steel case, den var fin. Har den kvar i någon flyttkartong i källaren.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja precis det var riktigt bleeding edge. När DVD kom var jag själv i vuxen ålder, eller myndig iallafall. Kommer ihåg jag köpte DVDer reg 1 (USA) från en butik på söder. Mins inte vad den hette. De hade många trevliga specialutgåvor. Bla T2 more than meets the eye i en stainless steel case, den var fin. Har den kvar i någon flyttkartong i källaren.
Precis, man fick ju köpa "regionsfri" DVD/BLUERAY spelare. Minns också de butikerna, men mitt minne och namn fungerar inte ihop 😚

Edit: för er andra så finns/fanns det regioner för att antagligen få ner priset ju längre de väntade med att köpa in filmerna

Världskarta som visar olika DVD-regioner färgkodade på kontinenter och länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe RoTe skrev:
Vi hade Video 2000 och det var farsan som var helt 100% att den skulle vinna "racet" då den var överlägsen... Dyr pjäs i förrådet i många år sen kastad...
Har för mig det släpptes mer film på betamax och därför pappsen valde den. Han hade en god vän som jobbade på Dramaten som kände någon i filmindustrin på någon vänster. Så han kunde få tag på film långt före alla andra. Tex Robocop kom jag ihåg jag tittade på som 8 åring när föräldrarna var på fest, ingen bra ide från min sida. 😂

• Gilla
  • Haha
Alti och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Precis, man fick ju köpa "regionsfri" DVD/BLUERAY spelare. Minns också de butikerna, men mitt minne och namn fungerar inte ihop 😚

Edit: för er andra så finns/fanns det regioner för att antagligen få ner priset ju längre de väntade med att köpa in filmerna

[bild]
Precis vi hade en regionsfri Pioneer spelare. Den var inte billig även om jag inte mins exakt vad den kostade.

L L Jan skrev:
😉 mkt ost på kött är en hemsk kombo tycker jag. Helst ingen ost alls på kött. Kass matkultur tycker jag. Köttsmaken maskeras ju med ost på. Men många verkar gillar det. Typ förstöra jättedyra smashburgers på högrev med "dubbel ost" Man kan ju hälla fruktsoda i Champagne också!

Kommer från USA i och med galen statlig surplus av mjölk och ost. I USA frågar de alltid alltid alltid: Would you like cheese with that? Det finns en anledning.

Råbiff är mums, speciellt om den är skrapad. Inte ens restaurangerna gör det numera. De maler två gånger istället.
Och herrejävlar vad du är ute och cyklar. Allt kött blir bättre med ost på, gärna bacon också.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Med referens till diskussionen, cheat-codes till fjärrkontrollen för att ställa om regionen på dvd-spelaren.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Och herrejävlar vad du är ute och cyklar. Allt kött blir bättre med ost på, gärna bacon också.
Du skulle lägga ost på en bra bit entrecote eller wagyu?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ganska så säker på det låt en butik Blekingegatan som flashade playstation för spel man själv brände och även sålde dvdspelare som var regionsfria.

Har ingen aning vad en wagyu är men nej, inte på en bra entrecote heller. Däremot på nån standard oxfile från närmsta butik, där gör den nytta. Annars är det ju flintastek och sånt som gäller så du kanske förstår att man vill piffa till det lite.

A atomlab skrev:
Ganska så säker på det låt en butik Blekingegatan som flashade playstation för spel man själv brände och även sålde dvdspelare som var regionsfria.
Jag kom ihåg när jag skulle imponera på en flickvän och chippa hennes lillebrors ps2. Slutade med att farsan fick göra det. Mycket enklare på psx. Pilligt som fan på ps2 😂

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Precis vi hade en regionsfri Pioneer spelare. Den var inte billig även om jag inte mins exakt vad den kostade.
8.000kr kostade min "chippade" Sony DVD som förövrigt står kvar under Plasma TVn ;) Japp, inte hänger man på låset när ny tech släpps här inte :D

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
😀 just precis! Ämnet är: saker som du glömt bort att de har funnits.

Kött utan ost på fanns förr.
Innan USA-kulturen kom hit.

Man kände då smaken av gott kött. Idag är kött billigt billigt ofta och ju sämre uppfött djur och ju billigare och smaklösare kött, desto mer ost lägger man på, både hemma och på restaurang.
Tur att detta ofog inte har nått oxfilé och andra bättre styckdetaljer ännu. Hoppas att man slipper se det i framtiden också.

Hamburgerdressing är också en perfekt maskering av smaklöst billigt kött. Max har de godaste burgarna? Nej, de har den smakrikaste såsen.

Såg en Dyr smashed burger -kedja. Varenda burgare på menyn hade ost eller dubbel och trippel ost. Gick ut därifrån. Ost och rinnande mängder av diverse klägg är fusk och mörkar köttets smak. Säkert hade köttet varit djupfryst innan också 😱 då är osten extra viktig. 200 kr för burgarna! God natt!

Redigerat:
V Ville_Vessla skrev:
Kasst och billigt nötkött från mjökkor i plastförpackning i kyldisken i lågprisbutiken för 69:95 kr/kg med medlemsrabatten inkluderad (max 3 per hushåll) blir så klart rätt gott med dubbel ost och annat klägg på, stämmer. För Tacos perfekt, för några påsar krydda gör att allt smakar krydda.

På tal om sånt som fanns förr och inte nu.

Redigerat:
P
L L Jan skrev:
Track tapes, […]
8-track tape hette formatet (se även namnet på filen med bilden som illustrerar din text). Kallades även för 8-track cartridge.
Jag har för mig att den vanligaste användningen var i bilar.
Philipskassetten (och i viss mån även CD-skivan, även den mer eller mindre en Philipsuppfinning) konkurrereade ut 8-track tapes.
Compact Cassette var mycket behändigare. I slutet av 1990-talet fanns det butiker som sålde musik på Philipskassetter i USA, men jag råkade aldrig på någon som sålde 8-track tapes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.