1 647 981 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej det gör ju inte det:
"Many 8-tracks also had a problem with sound artifacts like warbling or fluttering. This resulted from cramming multiple tracks onto the 1/4-inch magnetic tape, which often got out of alignment. The padding on most 8-tracks (used for aligning the tape) also wore out often."
Så, som sagt; bättre i teorin, ofta sämre i praktiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fonduegryta. 😃
70 talets variant av tacokväll. Man fyllde grillspett med rått kött och grönsaker.
Österrikisk fondue: Varm buljong som man kokade spetten i. Faktiskt gott! Men spilligt. Passar mer som vickning än middag.
Fransk fondue: Istället matolja 180 C som man stoppade spetten i. Livsfarligt. Många fick åka pling plong taxi på nyårsafton. I fyllan välte ut...
Schweizisk: olika ostar som smälts samman till en varm sås. Baguettebitar på spetten. Syltlök och cornichons till. Helt ok faktiskt.
Efterrätt: Smält choklad. På spätten sätter man bananskivor, äppelbitar, marschmallows... och doppar. Enda varianten som gör att vi inte slängt den vi fick av mormor. Kul vid barnkalas! Typ den nivån alltså.
Gillar verkligen fondue, jag lobbar hemma för en Schweizisk i grytan men inte bröd utan kött som man doppar i osten. Har måttlig framgång dock. Att tillföra är ju att jag gillar råbiff.
Radialdäck!
Förr kunde man till bilen välja mellan radialdäck och diagonaldäck. Numera finns nog bara diagonaldäck.
Min farfar körde alltid med radialdäck. In i det längsta. Bekvämare, bättre kontroll, lägre bränsleförbrukning, håller för fler mil.
Idag finns det nog bara diagonaldäck. Tål tuffare tag och trottoarkanter bättre.
Förr kunde man till bilen välja mellan radialdäck och diagonaldäck. Numera finns nog bara diagonaldäck.
Min farfar körde alltid med radialdäck. In i det längsta. Bekvämare, bättre kontroll, lägre bränsleförbrukning, håller för fler mil.
Idag finns det nog bara diagonaldäck. Tål tuffare tag och trottoarkanter bättre.
😉 mkt ost på kött är en hemsk kombo tycker jag. Helst ingen ost alls på kött. Kass matkultur tycker jag. Köttsmaken maskeras ju med ost på. Men många verkar gillar det. Typ förstöra jättedyra smashburgers på högrev med "dubbel ost" Man kan ju hälla fruktsoda i Champagne också!V Ville_Vessla skrev:
Kommer från USA i och med galen statlig surplus av mjölk och ost. I USA frågar de alltid alltid alltid: Would you like cheese with that? Det finns en anledning.
Råbiff är mums, speciellt om den är skrapad. Inte ens restaurangerna gör det numera. De maler två gånger istället.
Det där har du fått om bakfoten. Det är radialdäck som är helt dominerande idag. De är bättre på i stort sett alla punkter jämfört med diagonaldäck. Diagonaldäck kan vara bättre på släp, dock.L L Jan skrev:Radialdäck!
H hhallen skrev:
Ingen aning vad de kallas. Han sparade nya av den gamla typen. Hade i många år.hsd skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Inte om man brydde sig om kvalitet. Vi körde betamax inte VHS och sedan laserdiscL L Jan skrev:
Såpass tidigt 😎 Minns 90/00-talen beställde man DVD/Blueray från staterna och fick filmerna innan de gått på Biograferna här. Jag hade en deal med lokala videouthyraren som fick låna mina filmer så de kunde bilda sig en uppfattning om hur många av varje de skulle beställa för uthyrning (tydligen var det långt ifrån alla filmer de fick tillgång till i förväg med banner i nederkant där det stod typ "not for public use" under hela filmen. Kommer inte ihåg vad de filmerna kallades)AndersMalmgren skrev:
Ja det var alltid lika roligt när man sett filmerna innan dom ens haft biopremiär i Sverige. Frun spoilade ett antal filmer för sina bekanta när dom inte trodde på att hon sett dom.Tokslut skrev:
Såpass tidigt 😎 Minns 90/00-talen beställde man DVD/Blueray från staterna och fick filmerna innan de gått på Biograferna här. Jag hade en deal med lokala videouthyraren som fick låna mina filmer så de kunde bilda sig en uppfattning om hur många av varje de skulle beställa för uthyrning (tydligen var det långt ifrån alla filmer de fick tillgång till i förväg med banner i nederkant där det stod typ "not for public use" under hela filmen. Kommer inte ihåg vad de filmerna kallades)
Farsan jobbade då på silicon graphics så vi fick kolla på filmen på datorerna som filmen gjordes på. Var ju mindblowing när t1000 vart flytande och att det ens var möjligt att göra något liknande.AndersMalmgren skrev: