1 384 889 läst · 12 497 svar
1385k läst
12,5k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 633 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 633 inlägg
Kan vara hållbara... Har 10st infällda spottar i köket med 20W G4, installerades vid köksrenovering 2007 och har inget minne att jag bytt någon av dessa sedan dess. Gissar att det är dosdimmern som räddar dom då de tänds lite mjukare.Alfredo skrev:
Dimmersgrejer startar aldrig med en strömstöt, som gör att max blir, Kall ljuskälla och direkt het är inte bra. Stora spänningar i all materiel blir det annars invändigt. Det är en viss fördröjning upp till max om dimmern är ställd på max. Med lägre effekt på start och ca 80 % värde, så håller både halogen och led otroligt mycket längre. Har ett X-antal halogen och nu 15 år, ingen har sagt upp sig.Alfredo skrev:
Det berättades i släkten att de som jobbade på Tudorfabriken i Nol aldrig var förkylda. Minns inte varför.
Jag vet inte om loggan möjligen har återvänt, men jag har i alla fall inte sett den på flera decennier känns det som.
Men häromveckan såg jag den på en bild någonstans, och kom på att det var en logga jag glömt bort har funnits, men blev påmind igen.
Men häromveckan såg jag den på en bild någonstans, och kom på att det var en logga jag glömt bort har funnits, men blev påmind igen.
Apropå batterier från förr, 4,5v var ganska vanliga och drev bl.a Legomotorer och platta ficklampor.
Var det bara jag som lade emot tungan på plus- och minusblecken för att kolla om det var nån ström kvar i batteriet?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det bara jag som lade emot tungan på plus- och minusblecken för att kolla om det var nån ström kvar i batteriet?
De platta 4,5 V går iaf forfarande att få tag på.
3 V runda var länge sedan jag såg, hette de "2R15"?
Runda, 3 V, lite längre än ett R20 och bestod av två 1,5 V i ett papprör?
3 V runda var länge sedan jag såg, hette de "2R15"?
Runda, 3 V, lite längre än ett R20 och bestod av två 1,5 V i ett papprör?
När man gick i skolan så gned man nån slags kolstav mot ett kattskinn för att demonstrera statisk elekricitet. Jag tyckte alltid synd om katten som fått sätt livet till... Nuförtiden antar jag att man kan använda valfritt H&M plagg för ännu bättre resultat?C cpalm skrev:
Möjligt att det fanns olika konstruktioner men det 3 volts Tudor (tomt, mormor hade bytt batterier i radion) som jag satte metallsågen och tången i såg ut som ett förstorat AA inuti, men det bestod inte av två batterier. Tyvärr kommer jag inte ihåg detaljerna men det var trots allt 50+ år sedan.Fotografen skrev: