Mikael_L
Fodrade kuvert ...

Hörde jag igår, och kom på att det hade jag helt glömt.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fodrade kuvert ...

Hörde jag igår, och kom på att det hade jag helt glömt.
Inte glömt, fick för bara några veckor sedan leverans med det i postlådan.😀

Jonas Persson
A AndersS skrev:
Inte glömt, fick för bara några veckor sedan leverans med det i postlådan.😀
Fodrade och vadderade kuvert är inte samma sak i min värld. Vilken variant damp ner i din brevlåda?

Fodrade kuvert fick mig att tänka på dessa som var mer vanliga förr i tiden. En lyxigare variant fodrad på insidan med ett exklusivare papper. Finns än idag, men mer för inbjudan till bröllop och liknande. Förr i tiden var de mer allmänna och i större format än typ C5, C6.

Fodrade kuvert med mönstrad insida, visas öppet och stängt, påminner om äldre, lyxigare varianter för speciella inbjudningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vadderade kuvert är de enda jag använder att skicka små saker i. ”papper ” skickas digitalt, så inget behov av vanliga kuvert.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lost place i Blekinge:
Rostig gammal grävmaskin står i övergiven miljö i Blekinge, omgiven av skog och ett förfallet skjul i bakgrunden.
Skapa konto

Motor:
Rostig motor med slitna komponenter, gamla slangar och sliten yta, omgiven av mossig metall, del av övergiven plats i Blekinge, Sverige.
Skapa konto

Förarplatsen ser inte särskilt bekväm eller ens säkert ut:
Rostigt förarsäte och kontrollpanel i en övergiven maskin, Blekinge. Flagnande färg och metall, indikerar ålder och försämring.
Skapa konto

Måste ha varit infernaliskt bullrigt och stekhett. Och risk för amputation runtom.

• Gilla
sturnus och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Lost place i Blekinge:
[bild]

Motor:
[bild]

Förarplatsen ser inte särskilt bekväm eller ens säkert ut:
[bild]
Måste ha varit infernaliskt bullrigt och stekhett. Och risk för amputation runtom.
En gammal lingrävare 😀 Det var länge sen man såg en sån. Vad är det för fabrikat?

P Pin skrev:
Vadderade kuvert är de enda jag använder att skicka små saker i. ”papper ” skickas digitalt, så inget behov av vanliga kuvert.
Vem var det som försökte sälja fönsterkuvert med dubbelglas för vinterbruk?

• Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Finn fem fel: jag fann tre skillnader mot Insley:
pelaren som stöttar brythjulen i topp ser annorlunda ut
dörren till motorn sitter i aktern på Blekingemaskinen
Blekingemaskinen ser inte ut att gå något vidare.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fodrade och vadderade kuvert är inte samma sak i min värld. Vilken variant damp ner i din brevlåda?

Fodrade kuvert fick mig att tänka på dessa som var mer vanliga förr i tiden. En lyxigare variant fodrad på insidan med ett exklusivare papper. Finns än idag, men mer för inbjudan till bröllop och liknande. Förr i tiden var de mer allmänna och i större format än typ C5, C6.

[bild]
För att inte glömma kuvert för luftpost, med röd/blå ränder i kanten, ultralätt papper och ovanlig format.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Har plockat fram mitt kassettdäck igen!
Rikigt kul att spela sina kassetter som man spelade in i ungdomen.

Kassettspelare av märket Denon, modell DRM-700A, med en kassett insatt i spelaren, visande kontrollpanel och indikatorlampor.

• Gilla
  • Älska
sturnus och 10 till
  • Laddar…
Luftpost minns jag inte för jag är född efter 1953 då det bytte namn till flygpost (enl NE)
Men rödblå ränder och det blåa märket FLYGPOST/PAR AVION minns jag. Undrade förtesten som ung varför man föredrog franska istf Engelskans AirMail.,,
T Thomas_Blekinge skrev:
För att inte glömma kuvert för luftpost, med röd/blå ränder i kanten, ultralätt papper och ovanlig format

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Luftpost minns jag inte för jag är född efter 1953 då det bytte namn till flygpost (enl NE)
Men rödblå ränder och det blåa märket FLYGPOST/PAR AVION minns jag. Undrade förtesten som ung varför man föredrog franska istf Engelskans AirMail.,,
För Franska är officiellt språk av Universal Postal Union UPU. Man ska även skriva Prioritaire på vissa brev.

Förresten, när jag nyligen skulle lämna in ett brev hos PostNord ombud läxade den 20-åriga expediten upp mig om var någonstans man skrev adressen på brevet. Jag skulle inte heller skriva avsändaren varken på framsidan eller baksidan för då kan det händer att PostNord delar ut brevet till min egen adress. Även om man skriver Avsändare : ...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Lost place i Blekinge:
Den där vill vi se en "Will it run?" på i sommar 😀

• Gilla
Mats_R
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För Franska är officiellt språk av Universal Postal Union UPU
Du menar Union postale universelle? Lustigt att förkortningen blev densamma, till skillnad från exempelvis NATO/OTAN, eller alla 90-talsskolpojkars favorit, AIDS/SIDA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.