1 230 016 läst · 11 658 svar
1230k läst
11,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Nu var det 30 år sen man upphörde.A Anders Broman skrev:
Om allt bara var en bluff skulle ett antal av dessa människor som faktiskt jobbade som pejlare (både i Sverige och i utlandet) stått fram och ”avslöjat” bluffen.
Däremot finns tekniska beskrivningar hur desss pejlarna fungerade. Jätteeffektiva eller jätte noggranna var de självklart inte
Man hade listor på vem som betalt å vem som inte och stod man utanför utvald dörr så kunde man definitivt få indikation.
Tror ej heller att Tekniska Museet far med osanning
”
Enligt Tekniska museet i Stockholm fungerar analog TV-pejling enligt följande:
När ett TV-program produceras sparas bild- och ljuddelar för sig, men innan de skickas iväg i sändaren mixas de ihop och omvandlas till en högfrekvent signal. I TV-mottagaren omvandlas denna signal tillbaka till sina olika delar, bild och ljud, och det är här som TV-pejlingen kommer in i bilden. I omvandlingen tillbaka till bild och ljud uppstår specifika radiosignaler som är tillräckligt starka för att kunna tas upp av en TV-pejlare inom inte alltför långt avstånd. Dessa specifika signaler ("signal-fingeravtryck") gör det möjligt att avgöra att det är en TV-mottagare som är igång och till och med vilken TV-kanal som används.”
Mellanfrekvenserna i tevens tidigare superheterdynmottagare låg på 10,5 respektive 5.5MHz, senare TV låg på 34-39MHz, alltså inte i närheten av de frekvenser som pejlingsutrustningens antenn var avstämd för.13th Marine skrev:
Kopierar mitt svar till 13th Marine:Z Zodde skrev:Nu var det 30 år sen man upphörde.
Om allt bara var en bluff skulle ett antal av dessa människor som faktiskt jobbade som pejlare (både i Sverige och i utlandet) stått fram och ”avslöjat” bluffen.
Däremot finns tekniska beskrivningar hur desss pejlarna fungerade. Jätteeffektiva eller jätte noggranna var de självklart inte
Man hade listor på vem som betalt å vem som inte och stod man utanför utvald dörr så kunde man definitivt få indikation.
Tror ej heller att Tekniska Museet far med osanning
”
Enligt Tekniska museet i Stockholm fungerar analog TV-pejling enligt följande:
När ett TV-program produceras sparas bild- och ljuddelar för sig, men innan de skickas iväg i sändaren mixas de ihop och omvandlas till en högfrekvent signal. I TV-mottagaren omvandlas denna signal tillbaka till sina olika delar, bild och ljud, och det är här som TV-pejlingen kommer in i bilden. I omvandlingen tillbaka till bild och ljud uppstår specifika radiosignaler som är tillräckligt starka för att kunna tas upp av en TV-pejlare inom inte alltför långt avstånd. Dessa specifika signaler ("signal-fingeravtryck") gör det möjligt att avgöra att det är en TV-mottagare som är igång och till och med vilken TV-kanal som används.”
Mellanfrekvenserna i tevens tidigare superheterodynmottagare låg på 10,5 respektive 5.5MHz, senare TV låg på 34-39MHz, alltså inte i närheten av de frekvenser som "pejlingsutrustningens" antenn som visades upp var avstämd för.
Linjeoscillatorn låg på 15.625 Hz, alltså inom det hörbara området, inte RF, -Det man kunde höra som ett högfrekvent pipande ibland om vissa komponenter började "svänga med"Fotografen skrev:
Alldeles för låg frekvens. (Det skulle ge en våglängd på ca 19200m om det vore en radiofrekvens)
Mellanfrekvenserna låg på nyare TV apparater på runt 38MHz, också fel frekvenser i förhållande till antennen som visades upp i "pejlutrustningen", som är en vanlig VHF mottagare för kanal 5-11 som var radiofrekvensen för TV1 (TV2 sände på UHF kanal 21-69 på analoga nätet)
Jag kan inte tekniken men jag tänker logisktA Anders Broman skrev:
a) borde inte nån av alla hundratals individer som pejlade stått fram å avslöjat ”bluffen” de 30år som vart sen pejlingen slutade ?
b) Ljuger Tekniska Museet i deras beskrivning om hur pejling går till?
Jag kan tekniken, och bilderna på deras pejlantenn rimmar inte med de frekvenser som en TV möjligen kan avge.Z Zodde skrev:
Jag har dessutom legat i en tvist med radiotjänst då de påstod att jag hade en TV efter att jag köpt en digitaltv-box på den tiden det begav sig när de sändes parallellt. De hävdade att jag därmed hade en TV och skickade brev med krav att betala TV-licens.
De gav sig inte förrän jag hotade med civilrättegång där de skulle bevisa mitt TV-innehav, då gav de upp. De kunde alltså inte alls bevisa att jag ägde någon TV, så mycket för deras TV-pejl.
Att en pejlares utslag inte skulle hålla i rätten betvivlar ingenA Anders Broman skrev:Jag kan tekniken, och bilderna på deras pejlantenn rimmar inte med de frekvenser som en TV möjligen kan avge.
Jag har dessutom legat i en tvist med radiotjänst då de påstod att jag hade en TV efter att jag köpt en digitaltv-box på den tiden det begav sig när de sändes parallellt. De hävdade att jag därmed hade en TV och skickade brev med krav att betala TV-licens.
De gav sig inte förrän jag hotade med civilrättegång där de skulle bevisa mitt TV-innehav, då gav de upp. De kunde alltså inte alls bevisa att jag ägde någon TV, så mycket för deras TV-pejl.
Men kan du svara på frågorna a+b i inlägget ovan?
P Pin skrev:
Lill72 skrev:
Haha jag måste bara berätta, om jag inte redan har gjort det på denna forum. Men i så fall en repris 😉P Pin skrev:De var ju helt tandlösa. Även om de ringde på din dörr och de kunde se och höra din tv behövde du inte släppa in den utan kunde neka. I värsta fall säga att du alldeles nyss köpt tvn och inte hunnit anmäla.
Toppen av dumheterna som kanske var det som fick allt att falla ihop var när de hävdade att mobiltelefoner, surfplattor och datorer var saker som krävde tv licens. Även tjänstetelefonen som du fått av din arbetskivare om du råkade ta med den hem.
Lägger in en sammanfattning av dåtiden som vi inte minns: DDR Sverige.
Jag åkte dit för tv innehav att just en pejlare skulle ha sett tv igång hos mig.
Kontrollanterna nästan trakasserade mig, var flera gånger och plingade på dörren sena kvällar och tidiga morgnar. Men sket såklart öppna! Men hände flera gånger. Tillslut skruvade jag bort klockan så gick inte plinga.
Sedan gjorde dom nåt som egentligen tycker jag i alla fall är olagligt. Vet inte om dessa stackare gick på nån slags provision? Just när det lades så mycket energi att sätta dit mig.
Hursomhelst jag skulle sälja min lägenhet. Sätter in en privat annons en kille visar intresse eller rättare sagt två. Men den andra är en mäklare som vill sen envist sälja sina mäklartjänster (väldigt ful fisk även han).
Men hursomhelst en kille kommer och kollar min lägenhet. Sen frågar han ganska fort vilka kanaler är det som ingår i tv utbudet...då sätter jag ju på tv o visar 😂 sen får han ganska bråttom iväg. Så måste ju varit han.
Det olagliga, ja han legitimerade sig aldrig det var väl pejlarna skyldiga göra?
En annan intressant grej var att tv var urkopplad och inte ens i lägenheten på de datumet som en pejlare nu skulle egentligen ha sett tv:n igång! Var tom på en kryssning vid de tillfället. Men det gick ju inte att förklara, var bara betala en månad tv avgift då jag sade upp den i samma veva då.
Visst det var kanske fult av mig inte betala. Men radiotjänst hade också mycket fula metoder! Ironiskt nog har jag också betalt för tv då jag minst sett på tv.
Flytta till landsbygden, där fick vi vara ifred fast vi hade antenner utanför. Dock ringde radiotjänst frugan och även där ironiskt nog var vi på väg hämta en tv och hon råkade säga nåt att jo vi är just hämtar en tv eller i den stilen....sen betala hon det och ganska kort efter det blev det ju draget på skatten.
Själv tycker jag dock att det bättre man betalar den via skatten men vore mer rättvist om vi fick samma utbud som t ex i Finland att även kommersiella kanaler fick sända förmånligt i marknätet och bara på det villkoret att kanalen sänds okodat! Dvs syns till alla och utan programkort o annat tjafs!
Redigerat:
Visst varnade dom men dessa var bara ren hokus pokus. Hos mig var dom jämt och ständigt o skulle kolla.Intet skrev:
På A svarar jag att det inte var "hundratals" pejlare, utan ett fåtal, några få ambulerande agenter som med lite detektivarbete (radiohandlarnas rapporteringsplikt samt ren chansning och överraskningsmomentet) sökte upp potentiella fuskare, företrädelsevis i villaområden där man dessutom tydligt kunde se en TV-antenn och kanske till och med en TV genom fönstret. Dessa få agenter har fortfarande ingen anledning att avslöja sin bluff och kanske dra på sig folks uppdämda avoghet mot detta system som de försvarat. Vem vill skylta med att ha använt sig av rena STASI-metoder för att avslöja en simpel sak som ett TV-innehav?Z Zodde skrev:
B Jag säger bara att den pejlutrustning som visades upp i TV för att jaga skolkare inte tar emot de frekvenser en TV sänder. Och att den då, med dåtida teknik, inte skulle vara riktigt så portabel...
Och ja, vet man hur en superheterodynmottagare fungerar så vet man att man använder mellanfrekvenser i mottagaren för att omvandla de olika kanalernas frekvenser till en fast mellanfrekvens (eller två i vissa fall) med hjälp av en lokaloscillator. Detta för att man då kan konstruera bättre förstärkare till signalen med mindre brus och bättre prestanda då man kan minimera dess bandbredd just till MF frekvensen.
En TV hade vanligen en mellanfrekvens på 38,2 Mhz, alltså en annan frekvens än vad den antenn som visades upp som pejlantenn var avstämd till.
Var man väldigt nära, då menar jag väldigt nära, åtminstone inom 2 meter och då är jag väldigt snäll i den bedömningen, så kunde man i princip avkoda den multiplexade signalen från TV'n MF-förstärkare, demuxa den och återge den på en egen TV i sin utrustning.
(I verkligheten har MF signalen i en TV inte någon antenn som sänder eller riktar signalen, låg effekt, och kan därför bara avläsas i närheten av ledarna på kretskortet som då har ett svagt magnetfält transversalt mot den elektriska strömmen som kan avläsas på en viss distans. Skall man få något RF-läckage att tala om i formen av elektromagnetisk strålning som sänds ut från vår TV måste vi upp i frekvenser runt 3-5 GHz innan de lämnar kretskortets omedelbara närhet. Signalstyrkan avtar dessutom kvadratiskt med avståndet när så sker. Effekten i MF-förstärkaren är inte direkt hög.)
Ljud och bild multiplexades i RF-signalen med Frequency division multiplexing, man hade en kanal för ljudet och en kanal för vardera R,G,B signalen. En femte frekvens användes till annan information som tex. synkpulser så att TV'n visste vad som var start och slut på våra signaler. Dessa fem frekvenser modulerades på grundfrekvensen.
Demuxen i TV'n var heller inte något som sände ut något, den bestod i princip av filter som filtrerade ut respektive frekvens från bärvågen för respektive kanal som separerades och blev till ljud och respektive färg Röd, Grön, Blå samt synksignalerna.
Man skulle för all del i princip kunna läsa ut dem om man befann sig väldigt nära, och då menar jag väldigt nära, samt ha mottagare för de fem kanaler inställda på frekvensen till de fem demuxade signalerna för att kunna avläsa vilken kanal du tittade på, vilket skulle vara än mer avancerat än att lyssna av mellanfrekvensen.
Tittar man på modern utrustning, alltså betydligt känsligare och bättre än de var på den tiden så kan man nu på relativt stort avstånd fånga upp elektromagnetiska signaler om man inte skyddar dem från TEMPEST/RÖS, men nu kommer jag ifrån ämnet lite just gällande radiotjänst och deras "pejl" på 80-talet. Nu pratar vi om betydligt mer avancerade utrustningar och helt andra frekvenser... Och företrädelsevis militär underrättelsetjänst med helt andra resurser.
Frågor på det?
Redigerat:
Ha ha ha, underbart!kisumisu skrev:
Nog var de och ringde på dörren med jämna mellanrum, men aldrig med någon form av teknisk utrustning.
För att inte tala om alla miljarders hotbrev man fick av rånartjänst i kiruna om man inte hade någon TV.
Känns som att kontrollanterna var någon sorts tidig variant av giggarbetare, dvs. mer eller mindre arbetslösa distansarbetande svarfötter som kunde tjäna en hacka på detta uppdrag. Troligen med någon sorts provisionsupplägg då de var väldigt ihärdiga. Eller så var de bara "förklädda" till lagom schaviga svenne banan-typer(?) Alltid samma snubbe som ringde på hos mig sista åren iallafall.