1 156 105 läst · 11 161 svar
1156k läst
11,2k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Språket och stavningen förändras. Fann även detta stycke i Språktidningen:Nötegårdsgubben skrev:Nåja, det var nog andra vindar som blåste också, som vände den stavningstrenden. Stavningar som mej, dej och sej vann också mark på 60- och 70-talen liksom dom istället för de/dem. Sje-ljuden var också på bordet, och säkert mycket annat.
Men det blev ingen stavningsreform, så de mer talspråksnära formerna tappade mark igen.
"Orden blir också lättare att skriva. Om vi tittar på äldre lånord finns det några där vi knappt ens minns den omständliga utländska stavningen. Ta till exempel löjtnant och fåtölj visst är det väl fler än jag som är glada över att slippa memorera alla vokaler i lieutenant och fauteuil"
Medlem
· Korpilombolo
· 3 353 inlägg
Minns ni DAB-radio?
Såna galna idéer som att lägga ner FM-bandet, som är det effektivaste sättet att nå medborgarna, för att spara utrymme i etern.
Hur många skulle köpa en DAB-radio?
Såna galna idéer som att lägga ner FM-bandet, som är det effektivaste sättet att nå medborgarna, för att spara utrymme i etern.
Hur många skulle köpa en DAB-radio?
Jag använder den varje dag till och från jobbet Alla som köper en relativt ny bil köper en DAB-radio.imported_Benno skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 353 inlägg
Nej, men bilen driver glatt min DAB så länge det finns bensin i tanken.imported_Benno skrev:
Edit: Det finns dock inte DAB med så särskilt stor geografisk täckning. Jag får DAB att fungera i min bil där jag bor, men ajg försökte mig på med DAB i radion i köket för några år sedan, det var bara SRs kanaler som fungerade, deras radioband var tillräckligt lågt. Reklamkanalerna fungerade inte.
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 353 inlägg
Jullovsmornar på 70-talet. Tyckte det var extra kul att precis allt rörde sig. Ingen statisk bakgrund. Roobarb på engelska.Fotografen skrev:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...wqsBegQIDBAF&usg=AOvVaw0lcEophLMwzVVtMnPskWBF
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 953 inlägg
Nej, jag kom ju inte ihåg honom alls när jag bara såg bilden. Men när jag hörde signaturen så kom allt tillbaka!imported_Benno skrev:
Det är spännande vad musik, dofter osv. som man exponerades för som barn sitter kvar även om allt annat fallit i glömska.
Personlig åsikt: Att 'leka' med barns namn - något dom troligen får dras med hela livet - är ju inte direkt snällt gjort.T tsarraz skrev:
Jag har väl oturen att ha ett rätt ovanligt namn, inte super-ovanligt, men tillräckligt ovanligt för att vara den enda i klassen med det namnet(och ej heller ha någon namnsdag, inte för att jag bryr mig om det, men iaf ), vilket givetvis ledde till mobbning, och än idag får jag leva med att folk inte uttalar det korrekt.
Nä, för barnets skull - både kort och långsiktigt - är det bättre att ge dom ett "tråkigt vanligt" namn, faktiskt.
... Men det är som sagt min personliga åsikt.