N Niq skrev:
Fanns det sådana?
Min. Kadett E. Årsmodell -84 med gamla 1,2 liters stötstngsmotorn. En snålversion som inte såldes i Sverige. Då jag sålde den till en veteranbilsentusiast för ett par år sedan var den fortfarande orostad bortsett från ett par lokala rostskador som hade blivit ordentligt svetsade. Underredsbehandling och sadblästring och målning är hemligheten. Rosten skall tas hand om direkt när den dyker upp. Då håller en kadett länge.

Den skulle galant ha klarat 10-20 år till som bruksbil men det blev för svårt att få tag på reservdelar.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
En kompis 1.2 Kadett (1978-79) skar vid uppstart en morgon medans startmotorn snurrade : O Den åkte till skroten utan att vi tog reda på vad felet va, men motorn snurrade inte runt.
Vanligen korktätningen kring vevaxeländan som läcker olja tills motorn går torr. Lyckligtvis går de att borra och sätta i överdimensionskolvar.

H heimlaga skrev:
Min. Kadett E. Årsmodell -84 med gamla 1,2 liters stötstngsmotorn. En snålversion som inte såldes i Sverige. Då jag sålde den till en veteranbilsentusiast för ett par år sedan var den fortfarande orostad bortsett från ett par lokala rostskador som hade blivit ordentligt svetsade. Underredsbehandling och sadblästring och målning är hemligheten. Rosten skall tas hand om direkt när den dyker upp. Då håller en kadett länge.

Den skulle galant ha klarat 10-20 år till som bruksbil men det blev för svårt att få tag på reservdelar.
Men om den var svetsad så var den ju inte orostad

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Kramla
Oftast bortglömd i mitt minne men ibland dyker den upp och visst blir man varm ❤️

Julhälsning med texten "I love cum." och ett hjärta ersätter ordet "love", följt av en miljövänlig hälsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
djanlov och 9 till
  • Laddar…
Kortet tagit idag i en liten stad 5-6 mil från kusten...
Mobil fiskaffär parkerad vid en gul byggnad med texten "F.O FISK ÖCKERÖ" under en solig himmel.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Är de ovanliga i Sverige?

Ingen aning, det lät lite längre upp i tråden som att de var på utdöende.... 😄

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I malmö finns en fast fiskvagn vid Matrebellerna bryggeriet.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen aning, det lät lite längre upp i tråden som att de var på utdöende.... 😄
Nähä då. Det har med tillgång och efterfrågan att göra.

För några år sedan i fjällen, Funäsdalen närmare bestämt, så beställde hela familjen fisk till lunch varpå kocken tittade lite extra på barnen och sa med ett stort leende på Stockholmska ”vad roligt, det märks att ni inte är från Stockholm” 😂

• Gilla
  • Haha
4774 och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men om den var svetsad så var den ju inte orostad
Svetsad på vissa punkter. I övrigt orostad.

Jonas Persson
Kramla Kramla skrev:
Oftast bortglömd i mitt minne men ibland dyker den upp och visst blir man varm ❤️

[bild]
Några år innan hade Konsum en kampanj i tunnelbanan för "Det glada konsumgänget".

Kampanjen avslutades i förtid när någon insåg att det blev roligare om man satte prickar på o:et...

• Haha
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
När jag var barn på 60/70-talet hade SJ en slogan "utnyttja våra rabatter" vilket vissa tog bokstavligt och grävde upp växterna utanför tågstationen.😆

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är de ovanliga i Sverige?
I Tjockhult, ja. På västkusten, nej, men de blir färre där också.

/Höghus

• Gilla
MrBugge
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Schack har jag förstått dock har fått ett stort uppsving bland barn idag.
Åtminstone här hos oss. Sonen och kompisarna spelar schack för fullt på fritids och sen på kvällen kör de online mot varandra. Bubblade upp för kanske två månader sedan och nu hör jag bara en massa prat om forks och gambits och "löpare till D7". Finns ju klart värre saker de hade kunnat roa sig med.

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Kontorsgrejer från förr: Gammal mekanisk räknemaskin och en häftpistol på ett bord.
Skapa konto

Mitt tjänsteaskfat kommer senare.

• Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.