Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Saker som vi glömt bort att de har funnits

1. snaggletooth
    Medlem · F · 5 280 inlägg
    ca 65 år senare och typ fortfarande lika farligt :p

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 508 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Gotabanken gick under i den första krisen och Carnegie i den andra.

Att de som gick vinnande ur kriserna var ”rika” och banker är inte detsamma som att det gick bra för alla rika och banker.

3. Marike
    Medlem · 565 inlägg

Marike

Medlem
    Poliser som jagade trimmade mopeder eller de som cyklade på trottoaren, har man glömt, om man inte varit med om det.:rolleyes:

4. Marike
    Medlem · 565 inlägg

Marike

Medlem
  5. Marike
    Medlem · 565 inlägg

Marike

Medlem
    EPA har man glömt, men mitt första jobb var där, så jag har inte glömt. "Springpojkar" har nog många glömt, fast nu är de tillbaka med skillnad att de kör bil och är 10 år äldre. Man blev fort vuxen förr i tiden, det har jag glömt, känner mig som barn på nytt, pension gör underverk.

6. Keiller
    Husägare · T-län · 1 906 inlägg

Keiller

Husägare
  7. K
    Medlem · 1 735 inlägg
    Naturligtvis var det någon rik stackare som inte klarade sig och bank oxå men på det hela taget blev de rika rikare, mycket rikare o de fattiga fattigare, det finns faktiskt i dag fd villaägare som banken tog över huset för, som fortfarande inte betalat klart sina skulder trotts att de levt på existensminimum sedan 90talet och betalat skulden men där räntorna är så höga att skulden bara ökar

• Laddar…
  8. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 11 687 inlägg
    Jag blev jagad av en motorcykelpolis en gång när jag körde MT5 med 120cc förgasare och uppborrad 90cc cylinder. Snuten körde Enduro. Lyckades med nöd och näppe komma undan. Fördel att kunna skogsdungarna i området :)

• Laddar…
  9. Marike
    Medlem · 565 inlägg

Marike

Medlem
    Länge sedan man såg någon röka pipa, jag rökte pipa, har slutat med rökat, förutom fläsk förstås.

• Laddar…
  10. Marike
    Medlem · 565 inlägg

Marike

Medlem
    Sant, det var många tomtar på EPA, jag var en av dem.

11. Marike
    Medlem · 565 inlägg

Marike

Medlem
    Jo de var mer på hugget förr, hade de tagit upp det igen hade kanske inte så många ungdomar kört ihjäl sig/skadat sig. Peta bort en bricka, åk i 80 med böna bak, sjukt.

12. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 11 687 inlägg
    Jo inte var riskmedvetandet på topp inte. Man drog på i 90 blås mellan tallarna för att undkomma snuten. Ett snedsteg och man skulle varit en blöt fläck.

13. F
    Medlem · 632 inlägg

FGLIN

Medlem
    Tyvärr är det nog mycket av upphandlingsreglerna (och särskilt de EU tvingat på oss) som är kontraproduktiva.

• Laddar…
  14. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Det borde vara en lärdom för dagens bolånetagare, men är det?

15. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 508 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Nej, en kris innebär normalt att gini-koefficienten går ner, alltså att inkomstspridningen minskar. Detta eftersom att kapitalavkastningen minskar mer än lönerna gör i en kris.

När det går upp igen börjar dock gini-koefficienten öka igen när vissa lyckas utnyttja det nya läget bättre än andra. Det brukar dock bygga på att alla får det bättre i olika takt, inte att fattiga blir fattigare.

Och nu sitter 5–8 personer till och undrar varför politiska påståenden hela tiden ska bemötas i en tråd som handlar om nostalgi. Förr fick minsann svepande generaliseringar stå oemotsagda!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.