Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Saker som vi glömt bort att de har funnits

1. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 1 018 inlägg

FarioPremiumikon: Hand

Husägare/flugfiskare
    Min injektionspistol från sjuttiotalet.
    När jag som ung gosse skulle lära mig ta insulin själv så var det med en sådan här (denna är orörd och aldrig använd).
    Man kokade den, bytte nål när den blev slö och injektionen var automatisk genom en spärrarm på sidan.
    Dagens läkare har aldrig sett en sådan…
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    71F86B8E-5C93-4094-ADD6-2038D7B8A404.jpeg

2. Maria T
    Nöjd · Stockholm · 1 048 inlägg
    Det är förbättringar av sånt här som vi alla ska känna tacksamhet över - en klasskamrat till mig fick diabetes när vi började trean (1974) och hon var borta från skolan i säkert två månader, och sen var ett par lärare tvungna att kunna ge injektionen ifall hon inte skulle klara det (fanns ingen skolsköterska då det var ett stort rektorsområde). Min man är diabetiker och jag har teststuckit mig själv i magen nyligen och det kändes inte alls och jag har nästan inga valkar att sticka i. Tack och lov för detta!

Inte för att jämföra med en livshotande sjukdom men jag skaffade kontaktlinser första gången 1988, då var det ett meckande med vätskor och tabletter och det skulle rengöras i tjugo minuter och om jag satte in linserna innan dessa tjugo minuter hade gått så var det som att få syra i ögonen, sved av helvete och bara att ta ut och börja om. Det går ännu att välja månadslinser tror jag, men jisses vilken skillnad det blev med endagslinser för oss som är så närsynta så vi inte känner igen vår partner på en meters avstånd utan linser eller brillor.

3. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Ja, givetvis. Bara att dra igång!

4. SC Aero
    Verktygstokig · Östergötland · 670 inlägg

SC Aero

Verktygstokig
    Fy tusan vad det är ointressant med att datasnack

5. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Ja, det var det jag misstänkte. Själv har jag en Macbook Pro med 1 TB SSD. Det var rätt skönt att slippa snurrdisk då för 5-6 år sen.

Tyvärr håller den alldeles för bra så det dröjer nog innan jag kan motivera att skaffa en M1-Mac. :)

• Laddar…
  6. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 11 695 inlägg
    Oj det var sent, jag köpte min första SSD 2008, Apple ligger alltid lite efter när det gäller hårdvara

Fast M1 är nice, nästan lika bra som en Zen 3 fast till en bråkdel av strömförbrukningen. Undrar när PC sidan kommer göra samma sak. x86 har fått leva för länge. Men fyfan, det kommer bli jobbigt med all gammal mjukvara som kör x86

7. Jonas Persson
    Intresserad · Stockholm · 1 857 inlägg

Jonas PerssonPremiumikon: Skruvdragare

Intresserad
    Vårt förhållande till våra bilar har kraftigt förändrats. Minns ni hur det var förr?

Man monterade själv varselljus, extraljus och i bakrutan satt det höga bromsljus. Några få hade gröna solskydd framför vindrutan.

Inne i bilen fanns det rattmuffar och stolsvärmedynor, vissa hade till och med kuddar i bilen. Överdragsklädsel i olika mönster var också vanligt, då på framstolarna, och inte som idag för barnen eller hunden. Bilstereo var ett eget kapitel där det fanns många modeller och lösningar att välja på. Vissa bilar hade flera antenner, för komradio, mobiltelefon eller bara för att det såg snyggt ut.

Baktill på bilen satt det ofta dekaler, allt från politiska budskap, M-dekaler, Skåneflaggor, sportklubbar, olika event eller någon fyndig text.

Bilar hade all möjliga och omöjliga färger.

Idag är nästan alla bilar grå eller vita och på de få dekaler som syns står det "Övningskör" (tidigare Övningskörning), några har extraljus eller andra fälgar. Det är i princip allt.

En del av tillbehören från förr är idag onödiga eller integrerade i bilen, men trots detta känns det som om vi fullständigt slutat med att göra bilarna till våra egna. Snarare det omvända verkar gälla då de flesta har samma färg och storstadsbon vill ha en SUV.

8. L
    Medlem · Sörmland · 1 959 inlägg

lat

Medlem
    Du är allt bra ung du.

• Laddar…
  9. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 1 018 inlägg

FarioPremiumikon: Hand

Husägare/flugfiskare
  10. L

lat

Medlem
    Och varubilen, ett litet rullande snabbköp som rullade i Stockholms södra förorter nån gång runt -65.

• Laddar…
  11. L

lat

Medlem
    Och tänk mär man via Ramdisk kunde göra om en del av Ramminnet till "hårddisk" och lägga databasen där, då gick det fort!!!

12. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 418 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det rullade en varubil runt Linköping så sent som -83, -84. Har för mig den hette "Lindströms Livsmedel".

• Laddar…
  13. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 2 568 inlägg
    Nja, köpte nog tillbehör för ~50.000kr nu vid senaste bilbytet fast bilen var fullutrustad :p

14. T
    Medlem · Blekinge · 7 948 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
  15. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 423 inlägg

P-plats

Medlem
    Fordonshobbyn lever fortfarande men lever kanske ut på ett litet annat sätt idag med bättre ekonomi i samband med mindre tid över för gemene man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.