Byggahus.se

Saker som vi glömt bort att de har funnits

1. ÅkeSun
    Medlem · 261 inlägg

ÅkeSun

Medlem
    På sjuttiotalet tog det 5 min att starta en TV
    PÅ åttiotalet gick det på sekunder
    På nittiotalet kom PC, tog 5 min att starta.
    Då sa vi "det skulle ALDRIG gå att sälja en TV som tog 5 min att starta"
    Numera tar det 5 min att starta en "smart-TV"
    Tänk vad tekniken gått framåt!

2. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 113 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Vad har du för tv? :p

3. snaggletooth
    Medlem · F · 5 218 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Och tillhörande stämpelkort inte att förglömma :)
    (Mitt sista innan det blev modernare grejer)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    stämpelkort.jpg

4. Keiller
    Husägare · T-län · 1 567 inlägg

Keiller

Husägare
    Så här såg min barndoms TV-apparat ut. Hade både radio och grammofon.
    Dux_TV.jpg

Enligt vad jag minns vad farsan sa, köptes TV:n på grund av OS i Rom 1960. Den skrotades inte förrän 1976, då vi blev med färg-TV, lagom till OS i Montreal.

Konverter-TV2-tillsats.jpg

Ovanpå på TV:n hade vi en särskild elektronisk grunka som gjorde att vi som hade en lite äldre apparat kunde se en kanal till, TV2, som startade 1969.

Fast tv-program dygnet runt var såklart en fantasi. TV slutade sända framåt elva på kvällen och på dagtid var det oftast testbild.
    Testbild.jpg

Samma år som TV2 kom började en del program sändas i färg och då byttes testbilden ut mot en modernare.
    Testbild...jpg

En av favoriterna på TV var Helgonet.
    Screenshot_20210720-181934.png

5. Skip6711
    Husägare · Lund · 139 inlägg

Skip6711

Husägare
    Kallades inte det för ollonskott? Knallpulver kom på rulle. Ollonskotten var snäppet fräckare för man laddade om på ett lite mer ”realistiskt” sätt

• Laddar…
  6. A
    Medlem · 2 208 inlägg
  7. Violina
    Husägare · 2 511 inlägg

Violina

Husägare
    Kan nämna att jag hade stämpelklocka med tidkort på mitt extrajobb under början av 00-talet..

Tror faktiskt inte den byttes ut förrän runt -05 :)

• Laddar…
  8. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 826 inlägg

nino

Renoverare
  9. Maria T
    Gurkodlare · Stockholm · 797 inlägg

Maria T

Gurkodlare
    Track - det svenska kassettbandet!

25601688-asUbh.jpg

Min snälla pappa köpte tiopack av dessa eftersom mitt stora intresse var att spela in bland-band till kompisarna, och pappa tyckte det var fint att stödja svensktillverkat.
    I tysthet önskade jag mig AGFA Ferro "metallband" eller Maxell eftersom de var de coolaste (!!!) kassettbanden.
    Då veckopengen inte längre gick till luktsuddgummin (blir en annan post) eller bokmärken (också ev annan post) så rände jag till Expert och köpte fränare (ordet i sig kan höra till Saker vi glömt bort att de har funnits) kassetter än Track.

Mer nostalgi. Första gången jag över huvud taget såg på färg-TV var under Hockey-VM 1970 (som hölls i Stockholm p g a Kanadabråket) hemma hos en lekskolekamrat vars pappa köpt en ny TV bara för denna händelse. Jag minns att han, pappan, mixtrade rätt mycket med nån färginställning så att inte huden på ljushyllta spelare liknade mandarinskal utan mer åt mandelmassehållet. Man såg betydligt mer av spelarnas ansikten då jämfört med nu https://sv.wikipedia.org/wiki/Ishockeyhjälm

10. P
    Medlem · 6 666 inlägg

pmd

Medlem
    UHF… :(

• Laddar…
  11. J
    Medlem · JKPG · 1 519 inlägg

j-o75

Medlem
    Dom som hade en övervakare hade en sådan kommer jag ihåg! När det pep så fick dom brått att leta reda på en telefon för att ringa upp och berätta var dom befann sig! Dom fanns väl parallellt med mobilerna ett tag och vissa trodde till och med att dom skulle ha en ljus framtid för funktioner som att skicka meddelanden till folk.

12. J
    Medlem · JKPG · 1 519 inlägg

j-o75

Medlem
    Jag också! Fick en mindre chock när jag kom dit. Hade ju alltid stämplat på en dator innan och då helt plötsligt skulle man ta kort i en gammaldags klocka! Dessutom på ett företag som var otroligt framåt när det gällde modern teknik i övrigt.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · 1 248 inlägg

kortis

Medlem
    Åkte till Nisses livsmedelsbutik o köpte Nissedricka kvällar helger. Ja så gick det som det gick med många av kompisarna

14. N
    Medlem · Stockholms · 252 inlägg

Nisken

Medlem
    Kaliumklorat är vitt och inte särskilt stötkänsligt. Stötkänsligt är däremot blyacid (vitt) och kvävetrijodid (rödbrunt), det sistnämnda vanligast i "knallpulver".

15. S
    Medlem · 20 inlägg

Skrutten18

Medlem
    Riff tuggummi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.