Byggahus.se

Sakärgare

1. T
    Medlem · 16 inlägg

Teresa

Medlem
    Vad är det som avgör vilka som är sakägare?
    Hur har man kommit fram till den lista som man får på sakägare när man ansöker om bygglov?

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Sakärgare

När det gäller byggfrågor, så räknas grannar, vars tomter gränsar till den tomt som står inför en förändring, bygge ,rivning eller vad det nu gäller. Men det kan även vara granntomter som berörs av en väg till skafttomt, = svårt att säga generellt. När det gäller överträdelse av planbestämmelser för området, kan mycket väl en granne vars tomt inte gränsar till den aktuella, besvära sig över beslutet, och få rätt, om det visar sig att dennes fastighet/boende försämras. Vad gäller antalet sakägare för villatomter. tycker man det skulle bli 4, en vid var sida tomten, men det kan bli båda 6 och 8 beroende på hur tomterna gränsar till varann. Tvärs över gatan kan du ha 2 sakägare. Man kunde tycka att kommunen som äger gatan skulle vara sakägare, men inte.

Själv ansåg jag mig vara sakägare, då V&S skulle bygga ut sin fabrik i Åhus, för tillverkning av sprit för konsumtion. Jag ansåg att jag drabbades genom skatten, till de kostnader (vårdkostnader) spriten åsamkade medborgarna, men det ansåg inte Birgitta Dahl.
    http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/anmlanBirgittaDahl.jpg

3. B
    Medlem · 5 840 inlägg

Re: Sakärgare

Väldigt bra fråga tycker jag!

Plan- och bygglagen ger egentligen ingen exakt definition av begreppet "sakägare". Men raddar upp en massa andra grupper som JÄMSTÄLLS med "sakägare". Så här heter det i PBL 5:20 -

"Sakägare och de bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs av programmet eller förslaget samt de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av programmet eller förslaget skall beredas tillfälle till samråd."

Hur dina handläggare kommer fram till vilka som räknas som sakägare är givetvis bara en fråga om rutin och fantasi. Ibland bommar de folk som borde fått säga sitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.