Byggahus.se

Såhär kan du bygga en enkel rosenbåge/spalje.

22k läst  2 svar

1. D
    Medlem Nivå 13
    Efter att ha tittat runt efter rosenbågar och spaljeér som man kan ha till ett "valv" eller ingång till altanen upptäckte jag att det antingen blir väldigt billigt och dålig kvalitet (typ rosenbågar för 2-300kr på Plantagen och Rusta) eller väldigt dyrt (riktiga i smidesjärn för över 10.000 kronor). Givetvis går det att kontakta en smed för att hamna någonstans mitt emellan. Jag kände att jag ville göra någonting själv och var först inne på att köpa en liten svets och svetsa samman armeringsjärn. Men när det har inte blev av så jag gjorde på ett, enligt mig, ännu enklare sätt.
    Det funkade alldeles utmärkt att bara använda bågfil och vanliga metallborrar tillsammans med en skruvdragare.Det är verktyg som i princip alla har hemma. Det enda man behöver hjälp med är att valsa plattjärnen.

Material jag köpte från en stålfirma var:

3 meter vinkelstång 30 x 30 x 3 mm
    2 x 2.5 meter plattstång 30 x 3 mm.
    2 stycken M6 x 16 mm skruv med mutter.
    2 stycken 6 mm träskruv
    1 st 10 x 140 mm träskruv

Totalpris 250-300 kronor.

Först slog jag ner vinkeljärnet lite i marken. Det blev lite svajigt så jag borrade ett 10mm hål och skruvade in en lång träskruv in i altanstolpen för att få stabilitet.
    Sedan kom det som var bökigast, det var att böja till plattstången så det blev två olika diametrar och böjningar. Jag tror jag hamnade på runt 200 cm på den ena och 10-20 cm mindre på den andra. Prova lite, men böj inte för mycket för då viker plattjärnet på sig och det blir fula veck. I båda ändarna av plattstången knäckte jag för hand för att få en korrekt vinkel mot väggen på ena sidan och vinkeljärnet på andra sidan. Jag upptäckte dock att järnet fjädrar ordentligt vilket gjorde att vinkeljärnet som var förankrat i marken böjdes ut och det var svårt att få rakt. Det blev också lite svårt att få bågarna likformiga. Här rekommenderar jag att ni låter valsa plattjärnen. Det är inget man gör själv utan låter en mekanisk verkstad, plåtslagare eller smidesverkstad göra för någon eller några hundralappar. Det tar inte mer än 10 minuter.
    Sedan skruvade jag två 6 mm hål i båda sidorna av bågarna. I väggen skruvade jag fast med träskuven och på andra sidan med mutter och skruv genom vinkeljärnet. Vill man ha en fristående båge är det bara köpa en till bit vinkeljärn istället för att fästa i väggen.

Slutresultatet kostade max 400 kronor, det sitter stabilt och blev enligt mig rätt snyggt. Sedan köpte vi en kaprifol som ska få klättra över denna.
    Har ni anmärkningar eller saker ni tycker man kunde gjort annorlunda så skriv gärna det här. Jag är långt ifrån någon expert!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    spalje1.jpg
    spalje2.jpg
    spalje3.jpg

2. M
    Anonym
    Snyggt =) Fin fågelholk i bakgrunden också!

• Svara
  3. D
    Medlem Nivå 13
    Tack. Det är egentligen en fågelmatare som man fyller med fågelfrö. Fast nu har faktiskt en blåmes flyttat in med ungar :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka