Byggahus.se

Sågskyddskänga?

1. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 927 inlägg

AndersS

Medlem
    Det låter krångligt och överarbetat om man ska byta kedja istället för att fila. Jag filar i normalfallet varannan tank och några drag på tänderna, ryttarna tar jag betydligt mera sällan.
    Men det beror ju också helt på vad för såg och kedja du har, en enkel såg med snäll kedja eller en stark såg och mera effektiv kedja. Lära sig fila "tillräckligt" bra är inte svårt och ett måste om man är hyfsat mycket i skogen, hemma med vedkapning kan man alltid slarva lite.

2. C
    Medlem · 8 786 inlägg
    Beror ju lite på förstås. På min ena såg är det verktygslös kedjespänning, där tar det max en minut att byta kedja. Den andra har automatisk kedjespänning och den är det knepigare att byta kedja på. Men jag kan inte direkt se att det på något sätt är krångligare än att fila. Många proffs lämnar till och med in kedjorna för slipning har jag förstått.

3. A

AndersS

Medlem
    Att lämna för slipning, t.ex. vid stentouch, är väl ok, men att inte fila skulle bli bra dyrt.
    Det tar ju bara 2-3 min att fixa skärpan när man ändå vilar lite.

• Laddar…
  4. Silver78
    Självbyggare · 1 699 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Jag brukar slipa mellan tankningarna men kör mot sten/metall byter jag kedja. Sen slipar jag dom i slipbänken när jag kommer hem. Lättast och skönast så.

5. T
    Medlem · Sö · 1 939 inlägg

TheGame

Medlem
    Det är inte svårt att hålla en kedja i bra trim om man har en filmall efter kedjan man använder.
    Skulle säga att ett barn klarar av det :)

6. C
    Medlem · 8 786 inlägg
    Det är inte det att det är svårt, utan det handlar om bekvämlighet.
    Men jag har märkt att det är två olika läger som var och en är övertygade om sin egen metods överlägsenhet :)
    Lite som ett heligt krig...

Redigerat 4 aug 2020 21:31
  7. A

AndersS

Medlem
    Är också beroende av såg och kedja.
    Med en motorstark såg och hyfsat avverkande/aggresiv kedja kör jag längre innan det filas än när jag tar den lilla sågen med snällare kedja.
    Så såg/kedja påverkar också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.