Byggahus.se

Sågskyddskänga?

1. I
    Medlem · 48 inlägg

Isolator

Medlem
    Jag har bra förutsättningar för ett säkert arbete, men jag satsar nog på ett par riktiga stövlar ändå. Har ett fysiskt yrke så jag behöver hela fötter. Tack för tipset!

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 437 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Sådär ser mina tretorn ut...

Logga in för att se filmer.
    • Laddar…
  3. C
    Medlem · 8 804 inlägg
    Säkert bättre än Stihls (dyra) gummistövlar. De är ta mig f-n de mest obekväma stövlar jag någonsin satt mina fötter i. Trånga i skaftet så man knappt får i och ur fötterna, men ändå jätteluftiga när fötterna väl är i så att foten glider runt och man får blåsor under fotsulorna och sedan skarpa kanter runt tåhättan som ger skavsår. Fattar inte hur någon kan jobba en hel dag i skogen med dessa :confused:

4. I
    Medlem · 48 inlägg

Isolator

Medlem
    Ja, har tänkt på det där med kedja (motorsågandet är inte aktuellt just nu, har gott om tid på mig att samla på mig skyddsgrejer och lära mig mer).

Har ett 14" svärd och kedja (oregon) med lägre kastrisk på sågen nu, vilket känns trevligt för en nybörjare, till kapning dvs

Beter sig en klyvkedja annorlunda vid själva sågandet? Tänker främst på risken för kast då.

Har läst att man kan fila om till klyvkedja, om jag förstått det rätt, men det är inget jag kommer ge mig in i

Tack för svaret!

5. I
    Medlem · 48 inlägg

Isolator

Medlem
    Läckra! Det ligger väl trådmaterial under utbuktningen över vristen där.

Tack för svar och video!

6. I
    Medlem · 48 inlägg

Isolator

Medlem
    Låter nästan som när frugan har gått i högklackat en kväll :p

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 933 inlägg

AndersS

Medlem
    Kör med Stihls stövlar men bara fyratimmarspass, vi har olika fötter :D

8. C
    Medlem · 8 804 inlägg
    Förvisso, men t.ex. skarpa kanter kan ju bara uppskattas av en fakir.
    Har du också problem med att få av och på stövlarna? Nästan så jag behöver hjälp med mina :geek:

9. V
    Medlem · 522 inlägg

valter53

Medlem
    Köpte kängor när det var dags att skaffa nytt på fötterna vid arbete med motorsågen.
    Kommer aldrig köpa stövlar igen.
    Kängorna sitter fast på fötterna. Inga stövelskaft som skaver på smalbenen. Har krok längst ner på skyddsbyxorna som fästs på kängans snörning. Kängan låter foten luftas och med rätt impregnering är den vattentät.
    Kängan är varmare på vintern och svalare på sommarn än stöveln.
    Enligt mig vinner kängan på alla punkter och den kan användas vid alla tillfällen när man behöver en kraftigare sko. Inte bara vid motorsågning.
    Hur skyddet fungerar har jag ingen aning om, men om kängan är godkänd vid motorsågning får man lita på att skyddet är tillfredsställande.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 933 inlägg

AndersS

Medlem
    Erkänner, de är trånga i skaftet och kräver lite arbete både vid på och avtagning, har en stövelknekt, och då är jag ändå "tunnbenad" ;)

11. H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Nej, jobba en heldag med dem skulle inte jag heller göra. Körde oregons stövlar när det bara var en timmes kapning här och två timmars kapning där några gånger per säsong och de funkade helt okej. Men när det var dags för tre heldagar i skogen för motorsågskursen så kände jag att mina fötter garanterat skulle säga upp sig efter halva första dagen så köpte oregons kängor och det var stor skillnad i komfort! De sitter riktigt bra på foten men det gör även att det blir väldigt varmt vilket är jobbigt på sommarhalvåret. Men jag sågar bara för hushållsbehov så jag kan se till att inte behöva såga under de varmaste månaderna.

Som kvinna med stl 38 på skor så var det en utmaning att hitta både stövlar och kängor son inte känns som clownskor. Så jag har aldrig haft problemet med för smala skaft, snarare tvärt om. Framförallt på stövlarna som jag fick ta i stl 40 med dubbla tjocka iläggssulor och raggsockor och de var ändå lite stora... :rofl:

Redigerat 18 feb 2020 23:30
    • Laddar…
  12. H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Nu är jag långt ifrån expert på detta med kedjor och slipvinkel, men om jag minns rätt så får sågen svårt att orka klyva med en kapkedja och den beter sig även annorlunda så risken för kast kan öka. Så en klyvkedja är att rekommendera och om du köper en eller slipar om en är upp till dig, båda sätten funkar

Även om du inte känner dig redo att fila om en kedja från kap till klyv så måste du behärska filningen. Varje tankning brukar vara lagom att gå över kedjan med filen några gånger och självklart efter att du råkat såga i sten, grus eller metall. Sthil har en multifil som funkar hyfsat som nybörjare och är smidig även när man kan fila, men man ska inte förvänta sig ett perfekt resultat av den om man inte har lärt sig slipa ordentligt. Jag använde multifilen från början och bytte kedja ganska ofta för att jag efter ett tag tyckte att jag inte fick upp skärpan i kedjan. Men när jag sen gick motorsågskursen och fick lära mig var man ska titta på när man filar så insåg jag att jag hade gjort fel tidigare och plötsligt kunde jag fp upp skärpan i de gamla kedjorna. Så oavsett vilken fil du vill använda så rekommenderar jag att du antingen hittar bra instruktionsvideos och övar med eller frågar någon som kan om de kan förklara vad som är viktigt att tänka på. Det tar inte lång tid (0,5-1 timme av hela kursen), men du får igen det snabbt
    https://www.gardenstore.se/stihl-mu...3iVn7YUwL0Iy15taKIWs2zehEbqQiFvcaAuIVEALw_wcB

13. C
    Medlem · 8 804 inlägg
    Har inte testat dem själv så jag slänger bara ur mig lite tankar här, men efter att ha sett folk på youtube som verkar veta vad de pratar om använda sådana där kedjeslipmaskiner som man kan köpa för några hundralappar på ebay så funderar jag på om inte dessa är mer användbara än vad priset antyder.

Så kan man ha ett lager med säg 5 kedjor och bara slänga på en ny istället för att hålla på och fila, och sen köra av dem med slipmaskinen någon regnig kväll.

Någon som har en sådan och kan uttala sig om kvaliteten?

14. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 1 749 inlägg

Tokslut

Medlem
  15. T
    Medlem · Sö · 1 940 inlägg

TheGame

Medlem
    Stövlar duger till korta sessioner.
    Jag hade såg stövlar under några dagars sågutbildning. Det kändes, det var Oregon köpt på Jula.
    Dom har samma sorts skydd i sig som byxor.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.