Byggahus.se

Sågskyddskänga?

1. I
    Medlem · 48 inlägg
    Hur är en sågskyddskänga/stövel för motorsågsarbete egentligen uppbyggd? Går stålhättan upp över foten?

Skall börja såga lite smått och kikar på skyddskläder, men behöver jag köpa sågskor när jag har ett par Sievi solid s3 arbetskängor, och ett par av försvarets skyddstövlar med hätta?

• Laddar…
  2. Tokslut
    Medlem · 1 731 inlägg
    Finns filmer på youtube när de testar skydd, byxor är iaf. fulla med "trådar" som gör att sågen stannar

3. C
    Medlem · 8 470 inlägg
    Samma med stövlarna. Iallafall de jag har. Stålhättan skyddar bara tårna, resten av stövelns ovan-/framsida har något sorts skyddande stoppning. Utgår från att det är sådana trådar, men jag har inte testat ;)

4. Dan_Johansson
    Medlem · 4 234 inlägg
    Själva stålhättan är vanlig, i alla fall på de sågskyddsstövlar jag har... Det är som en kraftigare gummistövel med stålhätta...

• Laddar…
  5. I
    Medlem · 48 inlägg
    Mm, har förstått detta gällande byxorna

6. I
    Medlem · 48 inlägg
    Du är inte sugen att kolla, för min skull? :)

Jag tänker också att det borde vara någon mer funktion än bara hättor. Men det hade ju varit underbart att inte behöva köpa ytterligare ett par skyddsskor...

Sågbyxor ner över skaften på ett par rejäla skyddskängor, det är inte ens att tänka på?

7. Tokslut
    Medlem · 1 731 inlägg
    Finns många filmer om skor såg jag, bara kika så vet ut

• Laddar…
  8. P
    Medlem · 941 inlägg
    Kängorna har samma typ av sågskydd som byxorna, dvs trådar. Stövlarna har jag för mig är en annan typ.

Att skita i sågskyddet på fötterna är riktigt dumt, oftast där det tar först.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · 11 736 inlägg
    Beror till viss del på vad du ska göra. När man kvistar så finns risken att du touchar så jag använder alltid sågskydd även på fötterna.

10. I
    Medlem · 48 inlägg
    Ska stå på tomten och såga mindre bitar ur 30 cm långa bitar av en 80-100cm tjock ask. Fick trädet uppsågat i vedlängder när vi fällde, har klyvt det mesta med yxa men nu har jag gett upp. Tjurved.

Vill dock skydda mig ändå, inte stå som grannarna i shorts o bar överkropp...

11. ceson
    Medlem · 1 891 inlägg
    En skyddskänga/stövel med tåskydd av komposit stoppar inte en såg så se till att tåhättan är av metall. Dessutom är en känga/stövel avsedd för skogsarbete fylld med lager av trådar som stoppar sågen om olyckan är framme.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200218_174038.jpg

12. I
    Medlem · 48 inlägg
    Stål är det i mina sievi-kängor, men inget sågskydd vad jag kan se. Trist... Finns det något externt skydd man kan spänna fast över skorna? Komfort, rörlighet eller utseende är inte viktigt - bara säkerhet. Ska inte traska runt i skog och mark utan stå på egen grusplan ett par timmar.

Lär väl sluta med ännu ett par skor antar jag

13. Mazen
    Medlem · 1 951 inlägg
    Jag kör med chaps/byxholkar om det bara gäller några timmar på vedbacken eller mindre röjning.
    Mkt smidiga, går ner bra på foten och är enkla att justera (händer att man inte alltid har sågstövlarna på sig :oops:)
    https://www.arbetsbyxor.com/byxholkar-med-sagskydd

• Laddar…
  14. A
    Medlem · 11 736 inlägg
    Ger inte rådet att hoppa över sågskydd i kängor och stövlar, men här kan man stå stabilt och se svärdet Däremot så drar jag alltid på mig byxor.

• Laddar…
  15. H
    Medlem · 731 inlägg
    Det finns sågskyddsstövlar för inte så många hundringar om du inte vill lägga tusenlappar på ett par skor. De är inte superbekväma att arbeta i längre stunder men ska du bara kapa ved lite då och då funkar de utmärkt. Ex:
    https://www.gardsman.se/klader-skor...CECCT3rWHntylGEzNAZa13B9zKcqYen8aAo-pEALw_wcB

Tänk även på att du behöver en annan kedja om du vill klyva veden än om du bara kapar den.

• Laddar…