Igår köpte jag en ny kap- och gersåg, en Bosch GCM 8 SDE. Den ska ersätta min gamla trotjänare Makita LS 0714.
Samtidigt köpte jag ett Bosch GTA 2500 Compact. Mitt första sågbord.
Makitan har jag antingen använt direkt på golvet eller på mitt hembyggda sågbord (120 x 240 cm) som jag använder för långa lister/bräder och slippa sågspån inne. Men det står utomhus. Med Bosch sågbord tänkte jag bli mer flexibel och kunna såga längre bitar inomhus nära där man ska sätta fast dem. Men också kunna flytta det utomhus stående på mitt hemmabygge när jag vill det.
Jag fann det dock rätt meckigt att skruva fast sågen i bordet.
Fästena i sågbordet man skruvar fast sågen i var långt ifrån parallella när man spänner fast dem i själva ”balken”. Jag fick lossa och kacka och lirka innan jag kunde skruva fast sågen i fästena.
Första skruven gick lekande lätt att skruva i för hand. Medan övriga var så tröga att jag behövda använda den lilla medföljande nyckeln nästan hela vägen innan man faktiskt drar åt skruven.
Jag hade hoppats att kunna i princip lossa sågen och skuva tillbaka den på en minut. För att flexibelt kunna förflytta mig utan sågbordets fästen.
Hur ”ska” det funka? Oavsett märke.
Ska man låta sågbordets fästen vara fastskruvande i sågen mer eller mindre permanent?
Eller gör jag något fel, eller har jag kanske fel förväntningar?
601 läst · 2 svar
601 läst
2 svar
Sågbord för kap-/gersåg. Hur lätt/svårt att skruva fast/lossa sågen ska det vara?
-
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 867 inlägg
- 9 129 gillningar
- 1 010 bilder och filmer
-
5 jan 17:42 #3
. Då ska jag ta loss fästena och sågen och låta sågens hål styra s.a.s. Istället för som jag gjorde, låta fästena styra när de var fästa i sågbordet. Och sedan låta fästena vara ”en del” av sågen.
Redigerat 5 jan 17:47
Liknande trådar
-
Dags för ny kap- & gersåg, ge mig era erfarenheter
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dags för ny kap- och gersåg
Min nya Dewalt bordssåg har ett sågbord som inte är plant. (Är jag för petig?)
Biltema Sågbord för kap- och geringssåg
prisvärd kap-/gersåg för stora dimensioner?
Verktyg, Maskiner & Fordon