Byggahus.se

Sågbänk Bosch GTA3800 eller DeWalt DE7023

1. parkway
    Medlem Nivå 7
    Står inför ett köp av en av dessa två bänkar och tänkte om nån hade argument för eller emot den ena eller den andra. Bänken ska husera en Dewalt dws780 om det har någon betydelse. Bänken ska kompletteras med stödben till utläggen och extra materialstöd och det finns ju som tillbehör till båda två.

Alla ev. synpunkter uppskattas.

2. LsaiboT
    Medlem Nivå 8
    Jag har för mig att dewaltbordet saknar två saker jämfört med boschbordet. Det första är att boschbordet har rullar på materialstöden istället för glidytor som på dewaltbordet. Sen så är ett ben justerbart i höjdled på boschbordet vilket gör att det är lätt att få det stadigt även på ojämna ytor.

Om detta är viktigt för dig vet jag inte. Jag tycker att boschbordet är bättre men ändå höll jag på att köpa dewaltbordet för att det va billigare. Men som tur va tvekade jag lite och hittade sen boschbordet på kampanj för 1500kr.

• Laddar…
  3. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Jag har båda. Bosch är bättre av ovan nämnda anledningar.
    Jag upplever Dewalt aningen stadigare men framförallt rullarna uppväger det med råge.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 3
    Tja! Jag har gta3800 med en GCM 8s privat, stabil och bra med justerbara fötter.
    På jobbet har vi Dewalt DE7023 och DWS780. Sågen är underbar! Tilltbar till både höger o vänster. Det extra materialstödet har vi också och det saknar jag till min. Stödben till utläggen har vi inte men vi brukar göra egna utav virke när det behövs.

Sååååå Dewalten får min röst! Du måste ju matcha din såg med rätt färg:p

Mvh Erik

• Laddar…
  5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag har gta3800 och retar mig på att justerskruvarna för rullarna/stöden skruvar upp sig. Dessutom är det trångt att komma åt låsskruvarna för längdjusteringen av stöden till och med med mina kontorsfungrar. Det är små saker, men borde inte finnas på ett proffsbord.

• Laddar…
  6. LsaiboT
    Medlem Nivå 8
    Nu blev jag nyfiken. =) Vilka skruvar är det som lossnar? Höjdjusteringens eller de som låser stöden i t-skenan?

7. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    dewalt har samma problem

• Laddar…
  8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Framförallt skruvarna som håller rullarna och skruvarna för höjdinställningen för rullarna.

9. parkway
    Medlem Nivå 7
    Kan man inte Locktita så dom sitter kvar? Just dom skruvarna ändrar man väl inte så ofta tänker jag?

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, tanken har slagit mig men inte tillräckligt hårt för att jag ska tag i saken.... :D

11. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    What he/she/hen said

12. parkway
    Medlem Nivå 7
    Jag har nog svängt lite i frågan och funderar på om inte ett compact bord är att föredra iafl. Det är ju så mycket lättare att frakta runt, får plats i bilen osv. Får komplettera med ett rullstöd för längre kapningar. Rullstödet har jag ändå som extra utmatningsstöd till klyvsågen.