Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Sågat av golvvärmeslang

1. E
    Medlem · halland · 340 inlägg

egge80

Medlem
    Har råkat såga av en gammal golvvärmeslang,
    så ingen av de vanliga tillverkarna gissar jag på, förmodligen så gammal som 76 ( använde man sig av det då? )
    Verkar vara av någorlunda samma kvalitet iaf, vad behövs för att plugga dessa? Gärna länk rinkaby eller Bauhaus.
    Den är 18 mm utvändigt
    Tacksam för hjälp

2. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 781 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Du skriver "plugga", menar du att försegla ändarna så att det inte rinner in betong i det eller menar du att laga röret så att det kan fortsätta fungera som golvvärme?

3. E

egge80

Medlem
    Jag menar att plugga det så det inte läcker ut, man har kopplat det här på radiatorslingan.
    Den behövs inte mer så därför vill jag plugga den, laga röret så trycker går att få upp

4. H
    Moderator · Stockholm · 46 429 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Är det verkligen en slang? Inte ett rör i metall?

5. E

egge80

Medlem
    Det är en slang

6. H

Moderator
    Jag skulle nog försöka koppla ur den från matande ände. Alla kopplingar för moderna PEX slangar är avsedda för resp. fabrikat och typ. Tror inte du kan hitta kopplinsmaterial som passar till antik slang av okänt fabrikat.

7. E

egge80

Medlem
    Hoppas du har fel , hitta den änden känns hopplöst

8. E
    Medlem · Stockholm · 2 486 inlägg

Eld

Medlem
    Om den ändå inte ska lagas så kan du ju kapa bort en bit av slangen så att du kan mäta och jämföra ordentligt.

9. E
    Medlem · Stockholm · 2 486 inlägg

Eld

Medlem
    Wirsbo Pex var ju först ut med golvvärmeslangar i plast redan på 1970 talet. Tror de hade patent som skyddade i början så de var ensamma på marknaden ett tag. Så om de verkligen är från 1976 som du säger så lär det vara Wirsbo Pex.

• Laddar…
  10. E

egge80

Medlem
    Nu ska vi se, har denna slang på ett annat ställe också där jag kunde se lite mer ledtrådar,
    Första bilden är stödhylsan som satt i den gamla slangen ( något massakrerad)
    Andra är muttern som satt runt slangen (18 mm står det ) ihopkopplad med bild 3 kopplingen

11. H

Moderator
    Wirsbo, tror jag är uponor numera. Du kan ju prövat skicka en fråga dit.

12. L
    Medlem · Halland · 5 743 inlägg

lordi

Medlem
    Mutter och klämring är en vanlig Conex 18 mm. Kolla med någon lokal rörfirma. De borde ha några liggandes Kanske går att byta mot fikabröd :)

Men jag skulle också försöka koppla bort i matande ände. Har de lagt den på radiatorslingan så borde den ju rimligtvis vara kopplad ovanför golv någonstans vid en radiator.

Ska du plugga vid det gängade röret så kan du ta bort övergången och lina i en vanlig propp i den befintliga stålmuffen. Troligen är det 1/2" rörgänga där.

OBS! Du bör kolla så det inte är ett 1-rörs system för då kan du inte bara proppa bort slingan

• Laddar…
  13. E

egge80

Medlem
    Passar denna proppen och får jag med klämring och stödhylsa?

14. S
    Medlem · 129 inlägg

Sylvek

Medlem

Klämring får du med, stödhylsa får du köpa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.