Byggahus.se

Sågade sönder ett skåp utan vetskap

1. O
    Medlem · Stockholm · 271 inlägg

olof63

Medlem
    Dialog med byggare om detta nu, slitsen är 40 cm för djup, så jag vill riva den och göra om den till en mindre som bara täcker rören. då blir det nytt skåp som jackas ur 15 cm i hörnet och med hel sida. han säger att tätskiktet måste brytas och det bllir avvikelse.bör jag accepltera det eller kräva garanti ändå ? det är ingen våtzon där.

2. B
    Medlem · Stockholms län · 17 724 inlägg

BirgitS

Medlem
    Avvikelse innebär att försäkringsbolaget inte betalar fullt ut om det blir en vattenskada just pga. avvikelsen. Det är nog samma sak med företagets ansvar, dvs. du kan inte få garanti på den delen av jobbet eftersom de har sagt att det innebär att det inte är korrekt gjort.

3. O
    Medlem · Stockholm · 271 inlägg

olof63

Medlem
    Fantastiskt forum detta - vilka kompetenser som finns tillgängliga och svarar snabbt :) Bifogar bild dels på hur det såg ut i hörnet innan renoveringen. Det är alltså frågan om en helkakling och inklädnad av de rör som går upp till övervåningen. Jag fattar inte varför det måste vara en gipsskiva som dels går 10 cm in i skåpets sidled, dels nästan hela vägen ut till skåpets ytterkant bara för att bygga in rören som bygger max 15 cm i djupled. Inte heller byggaren kan förklara detta annat än att det det måste vara helkaklat och tätt, inga ändringar i efterhand osv. Men när jag tittar under skåpet så är det ju en glipa där så jag fattar inte vad de snackar om. Antingen är det heltätt eller inte. Jag vill ta bort den slitsen helt och göra om del delen från början, alt minmera densamma och sätta ett nytt skåp i samma bredd med en liten urjackning som hade varit OK. Hela projektet handlade alltså om en vattenskada (som aldrig hittades), totalt utdömt och därefter en återuppbyggnad som hanterats mestadels per e-post och telefon med underentreprenörer och egen personal blandat. Inga ritningar att tillgå, endast foton.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.