Byggahus.se

Sågade sönder ett skåp utan vetskap

1. O
    Medlem Nivå 6
    Hej, en fråga - när min byggare återställde en tvättstuga till badrumsstandard efter en försäkringsskade så klädde de in ett par rör mot ytterväggen med våtrumsgips som sedan kaklades. Det blev dock en ful 10 ca slits i ena hörnet (på andra sidan govlbrunn och dusch, ingen vattenbelastning här) som krävda en utsågning inuti det 60-skåp som tidigare stod där. Ser ju lite lustigt ut när jag öppnar skåpdörren och möts av en söndersågad sida och kakelvägg itället för vitlackad skiva. Är det rimligt att bara accepterad detta eftersom jag inte varit med och tagit några beslut om sådan ändring ?

Vad säger byggreglerna om badrum, tidigare var inte rören inkaklade utan satt direkt monterade på en platsmatta som är helt tät från golv till tak. Mycket klumpig lösning tycker jag - vad hade ni gjort ?

2. K
    Medlem Nivå 8
    Bild?

3. O
    Medlem Nivå 6
  4. O
    Medlem Nivå 6
    ett städskåp, men nu gåt inte hyllorna att sätta i utamån att de och sågas och dessutom måste de ju fästas i kaklet... känns sådär.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 16
    Ha ha, vad f-n. En riktig MacGyver-lösning.

6. O
    Medlem Nivå 6
    Eller hur - men det är ju inget fel på kreativiteten :) Vad gör man ?

7. C
    Medlem · Nivå 16
    Du får nog sätta dit ett smalare (50cm?) skåp. Och kanske lite grundare så att det linjerar med sidan på slitsen.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Tycker det är en bra lösning under omständigheterna. Utifrån är det ju snyggast på detta sätt antar jag.

Du kanske kan få detta klätt med vit skiva på insidan så ser det lite mer ordentligt ut? Eller bara lister mot kaklet och somna om.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Det är ju omöjligt att sätta hyllor där så en stor del av funktionen har gått förlorad.
    Hade det varit lite av hörnet längst in man tagit bort skulle det funka även om man behövde kapa lite i varje hyllplan, men nu är ju hela sidan borta.

10. O
    Medlem Nivå 6
    Tack för bra svar, skulle det inte funka om jag tar bort slitsen istället ? den delen av badrummet har ju ingen vattenbelastning alls, tidigare satt en gipsskiva med helsvetsad plastmatta golv till tak.

11. O
    Medlem Nivå 6
    Dum fråga men hur högt måste tätskiktet gå upp på väggen runt skåpet ? här är ju inget dusch el vatten.

12. C
    Medlem · Nivå 16
    Klart det skulle funka, men det är ju ett otroligt omfattande ingrepp för att vinna 10 cm skåputrymme. Du får ju ändå byta ut skåpet eftersom de har sågat sönder det. Frågan du måste ställa dig är om du verkligen är i så desperat behov av det extra utrymmet.

• Laddar…
  13. O
    Medlem Nivå 6
    sant, men det ser ju riktigt klantigt ut, mer för att det skall se bra ut till nästa ägare. vad snackar vi i timmar eller kostnad ?

14. M
    Medlem Nivå 17
    Jag gjorde någon liknande lösning för att vattenrören gick i det hörnet av köket där städskåpet hamnade. Bara att såga ut ur hyllorna motsvarande jack. I ditt fall får man kanske sätta upp lister mot kaklet för att hyllan inte skall tippa.

Inte lagt en tanke på att det ser fult ut i skåpet. Det är så mycket skit däri ändå, döljer det mesta.

15. O
    Medlem Nivå 6
    Jag vill riva slitsen helt, mest för att det ser pajigt ut och drar ner intrycket. nu har jag ju försäkringsjobb på dettaså ser ingafakturor. vad tror ni en sådan åtgärd går på ?