1 815 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Såga upp körsbärsträd
Sida 1 av 2
Ska fälla ett stort körsbärsträd inom kort (15-20 m högt, rejäl stam) och tänkte att jag ska ta vara på virket. Har en släkting med lite mark som också har ett eget "bondesågverk" där han har en sågställning som han lastar stockar på och sågar till plankor med en motorsåg. Han har erbjudit mig att såga upp körsbärsträdet gratis, kommer också få lagra virket hos honom tills det torkat. Väldigt generöst! Däremot så blir det mer spill då motorsågen uppenbarligen är betydligt tjockare än ett "riktigt" sågverk, och av vad jag sett han såga så blir snitten ganska hackiga och behöver hyvlas ganska mycket för att få det jämnt. Är det värt att försöka hitta någon brädgård eller liknande som kan såga upp stocken istället? Och hur mycket skulle det kosta, förutsatt att jag sköter transport till- och från?
Jag är väldigt novis på allt detta, och tänkte använda virket för att lära mig snickra lite om några år när det torkat. Förstår att man kan såga virke på olika sätt - men har ingen aning om vad som är lämpligast för körsbär. Någon som kan komma med lite input på hur vi ska såga stocken för att få fint virke?
Jag är väldigt novis på allt detta, och tänkte använda virket för att lära mig snickra lite om några år när det torkat. Förstår att man kan såga virke på olika sätt - men har ingen aning om vad som är lämpligast för körsbär. Någon som kan komma med lite input på hur vi ska såga stocken för att få fint virke?
Med motorsåg så blir det grovt och det blir mycket spån, då klingan är rätt tjock. Det innebär att mycket virke går förlorat. Sök sågverk i ditt län och ring och fråga vad det skulle kosta. Då blir det en hyfsad yta och mer brädor till dig. Motorsåg för såga plank är mest om det är lite gröve stammar och framför allt att man har många av dom.
Man kan låta stocken torka först och såga sedan. Som ett alternativ. Vilket som är bäst i ditt fall vet rimligen ett riktigt sågverk. Kontakta närmaste och fråga.
Dessutom kan det vara värt att ta ett snack med dem innan du fäller och sågar upp stockar. Så du sågar rätt för att undvika sprickor i träet. Ibland låter man grenar vara kvar under torkning av detta skäl. Och dessutom fråga för att få lagom stora stockar för att passa sågen.
Dessutom kan det vara värt att ta ett snack med dem innan du fäller och sågar upp stockar. Så du sågar rätt för att undvika sprickor i träet. Ibland låter man grenar vara kvar under torkning av detta skäl. Och dessutom fråga för att få lagom stora stockar för att passa sågen.
Dåligt med sågverk runt staden här finns något, sen bberoende på avstånd för dig att frakta
https://www.sagverk.com/Uppland/Uppsala eller fler här.
https://smasagarnaiuppland.com/tra/ samt här finns det mer """ sågverk södermanland """
https://www.sagverk.com/Uppland/Uppsala eller fler här.
https://smasagarnaiuppland.com/tra/ samt här finns det mer """ sågverk södermanland """
Hej @Amatörmässig!
Tyvärr är det nog som @topmount skriver. Gårdsvirke och från trägårdar är inte populärt hos sågverk. En gammal spik kan kosta mer än det smakar. Jag tror motorsågsvarianten blir billigast i längden.
Dag
Tyvärr är det nog som @topmount skriver. Gårdsvirke och från trägårdar är inte populärt hos sågverk. En gammal spik kan kosta mer än det smakar. Jag tror motorsågsvarianten blir billigast i längden.
Dag
Tack för era svar!
Finns det någon halvbillig bandsåg man skulle kunna köpa och bygga en liten jigg till som kör på anhållet på ställningen istället för motorsågen och såga det själv?
Sen undrar jag om jag bara ska skiva stocken helt, eller om man ska göra något typ kvartssågat (heter det så på svenska?) eller andra mer "avancerade" snitt för att just körsbärsvirket ska bli så bra som möjligt?
Finns det någon halvbillig bandsåg man skulle kunna köpa och bygga en liten jigg till som kör på anhållet på ställningen istället för motorsågen och såga det själv?
Sen undrar jag om jag bara ska skiva stocken helt, eller om man ska göra något typ kvartssågat (heter det så på svenska?) eller andra mer "avancerade" snitt för att just körsbärsvirket ska bli så bra som möjligt?
Tack, ska höra av mig till dem och kolla. De verkar ha "Legosågning" där de åker ut med ett mobilt sågverk, det kanske skulle kunna vara något!R Rickard_C skrev:
Frågan är vad virket ska användas till, det avgör hur man sågar upp stocken.
Då löv ska torkas långsamt / länge så sågar man dessutom övergrovt för att senare torrklyva innan hyvling, med andra ord är inte sågytans förskaffenhet jätteviktig nu.
Angående spill så är sågsnittet för band ca 3 mm och för motorsågen ca 6 mm.
Då löv ska torkas långsamt / länge så sågar man dessutom övergrovt för att senare torrklyva innan hyvling, med andra ord är inte sågytans förskaffenhet jätteviktig nu.
Jag har inte bestämt vad det ska användas till ännu - antagligen lite allt möjligt, några försök på möbler och hyllor eventuellt. Ett par skärbrädor hör väl också till hehe.TorpAnders skrev:
Frågan är vad virket ska användas till, det avgör hur man sågar upp stocken.
Vad innebär torrklyvning innan hyvling? Inte bekant med det begreppet.
Du torkar virket i säg 3” dimension sedan klyver du det till klenare dimension som sedan hyvlas till slutgiltigt mått.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Jag tycker det låter som att det inte gör så mycket att en del blir spån i din släktings sågverk (logosol?).A Amatörmässig skrev:
Låt släktingen såga och lagra gratis, det tror jag är den bästa dealen.
Om jag vore du, och min gissning om logosol eller liknande stämmer, så skulle jag be om att få vara med att såga. Kul att se hur stockar blir plank och brädor.