Hej! Har en liten fundering, vet inte var jag ska vända mig så jag testar till er då jag har fått svar på mina frågor i andra trådar som folk lagt upp. :)

Har ett enplans tegelhus med källare ifrån 1962, skulle nog säga att det är ett klassiskt blockhus. Källargrunden verkar vara murad med nån sten, ett gjutet valv på ca 12-14 cm till övervåningen. Jag har då tänkt att ta upp för ett fönster i yttervägg i källaren 50x90cm i en tidigare sval. Alla andra fönster i källaren är 50x80cm, kollar man på utsidan av huset så verkar tegelstenarna ”hänga” ovanför fönstret utan någon förstärkning underifrån.

När jag rev väggen lite insidan såg jag att det hade uppstått lite sprickor i källarväggen just där jag ska ta upp hålet. Nåt man bör oroa sig för?

Vem ska man kontakta för att kolla om det är möjligt att göra detta? Någon som gjort det innan som har erfarenhet?
Alla tips mottages! :)

😀

• Ett murat hål i en källarvägg med sprickor, där ett fönster planeras att installeras, i ett tegelhus från 1962.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i källarvägg nära ett litet fönster, sett från insidan av tegelhus. Sprickan löper vertikalt genom putsen.
    Skapa konto
  • Uthugget hål i källarvägg med isolerande material synligt och spricka i väggen, förberedelse för fönsterinstallation.
    Skapa konto
K Kristoffer-P skrev:
Hej! Har en liten fundering, vet inte var jag ska vända mig så jag testar till er då jag har fått svar på mina frågor i andra trådar som folk lagt upp. :)

Har ett enplans tegelhus med källare ifrån 1962, skulle nog säga att det är ett klassiskt blockhus. Källargrunden verkar vara murad med nån sten, ett gjutet valv på ca 12-14 cm till övervåningen. Jag har då tänkt att ta upp för ett fönster i yttervägg i källaren 50x90cm i en tidigare sval. Alla andra fönster i källaren är 50x80cm, kollar man på utsidan av huset så verkar tegelstenarna ”hänga” ovanför fönstret utan någon förstärkning underifrån.

När jag rev väggen lite insidan såg jag att det hade uppstått lite sprickor i källarväggen just där jag ska ta upp hålet. Nåt man bör oroa sig för?

Vem ska man kontakta för att kolla om det är möjligt att göra detta? Någon som gjort det innan som har erfarenhet?
Alla tips mottages! :)

😀
Det är nog fullt möjligt, men troligen behöver du växla av om det är murat, annars kommer ju stenarna ovanför "hänga".

Antingen med trä, om det är rimligt konstruktionsmössigt, eller en järn- eller betongbalk ovanför fönstret.

Tack för svar!
Du tänker på teglet ovanför öppningen nu eller? :)

Du bör nog ta reda på mer om huset och konstruktionen. Är det murat i tegel eller är det regelstomme med fasadtegel? Vad är det för mellanbjälklag? Är det trä eller betong? Jag har ett enplanshus med källare från 1964 med betongbjälklag, regelstomme och fasadtegel på gavlarna. Träpanel på långsidorna. Källaren är murad i betonghålsten. Här var det relativt enkelt att ta upp ett hål för nytt källarfönster.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Du bör nog ta reda på mer om huset och konstruktionen. Är det murat i tegel eller är det regelstomme med fasadtegel? Vad är det för mellanbjälklag? Är det trä eller betong? Jag har ett enplanshus med källare från 1964 med betongbjälklag, regelstomme och fasadtegel på gavlarna. Träpanel på långsidorna. Källaren är murad i betonghålsten. Här var det relativt enkelt att ta upp ett hål för nytt källarfönster.
Hej, tack för svar 👍
Är nästan hundra på att det är fasadtegel, med uppreglad stomme innanför. Det är både betongbjälklag och en reglad historia på det, det är gjutet valv på ca 12cm som det sedan är reglat en stomme på , ca 150mm. Betonghålsten i källaren. 😊

Ok. Jag mätte upp, bilade bort, jämnade av med bruk och satte in fönstret. Se bilder.
Vägg med nyinsatt fönsteröppning, omgiven av bruten mark och verktyg; röd panel och betong synliga.
Skapa konto

Hål i en röd fasad för ett nytt fönster, avjämnat med bruk. Verktyg och handskar ligger på marken bredvid gröna växter.
Skapa konto

Öppning i röd trävägg med ny jämnad betongyta och fönsterkarm förberedd. Marken runt är utgrävd.
Skapa konto

Nytt fönster i väggöppning med utsikt mot trädgård, omgiven av ojämnt putsat murverk.
Skapa konto

Tänk på att källarfönster är fasadändring och kräver bygglov.

Tänk på att källarfönster är fasadändring och kräver bygglov.
Tack för de fina bilderna, du har gjort ungefär så som jag tänkte. Hade tänkt att testa med ett tigersågblad, annars din variant.😊 Ja absolut, vi ska inte ta upp för fönstret i det närmsta men vi ska fixa iordning på insidan tills att det är dags. 😊

K Kristoffer-P skrev:
Tack för de fina bilderna, du har gjort ungefär så som jag tänkte. Hade tänkt att testa med ett tigersågblad, annars din variant.😊 Ja absolut, vi ska inte ta upp för fönstret i det närmsta men vi ska fixa iordning på insidan tills att det är dags. 😊
Jag skulle tagit upp hålet innan jag fixat. Kapa i tegel, betong, leca osv dammar en del och tråkigt om det är fint och i ordning på insidan när det sker.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag har provat med tigersågblad avsett för lättbetong och kan berätta att det inte fungerade alls hos mig. Så bespara dig kostnaden och bila direkt. Annars har jag ett nästan aldrig använt sågblad som jag säljer billigt....😉

Purre Purre skrev:
Jag skulle tagit upp hålet innan jag fixat. Kapa i tegel, betong, leca osv dammar en del och tråkigt om det är fint och i ordning på insidan när det sker.
Håller helt med. Och efter bilningen och monteringen kanske man använder fogskum och puts. Två saker som är rätt kladdiga och kan lämna trista spår efter sig i ett nyrenoverat rum.

Purre Purre skrev:
Förstår hur du tänker, utrymmet innanför är idag öppet till resterande källaren och vi ska upp med en vägg och dela av det så vi kan stänga in dammet vad det lider. Ytskikten kommer inte vara klara innan dess, på sin höjd gipsat bara. 😊

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Jag har provat med tigersågblad avsett för lättbetong och kan berätta att det inte fungerade alls hos mig. Så bespara dig kostnaden och bila direkt. Annars har jag ett nästan aldrig använt sågblad som jag säljer billigt....😉
😆

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.