Byggahus.se
Hur viktig är öppet till tak från undervåning?
Du förlorar mycket yta på grund av det hålet.
Jag skulle nog valt trappan på ett annat ställe.
Vi är överens om att vi vill ha det, det är i vårt tycke väldigt charmigt, även om det medför en ljudakustik.

Har kikat på ”Mästergården” hos Myresjöhus, men tycker det är lite tråkigt att det försvinner ett gemensamhetsutrymme på övervåningen i och med att det är extremt stort öppet i tak. På samma sätt blir det maffigt, men det är ju helt vad man vill prioritera. Med vår placering av trappan så lyckas vi knyta ihop det öppna ovanför matplatsen, med det öppna ovanför trappen, vilket gör att det blir än mer öppet, på sätt och vis två flugor i en smäll. Sedan gillar vi att trappen skärmar av lite grann på entréplan, så att det inte blir ett endaste stort rum med matplats/kök/vardagsrum. En hybrid av öppen planlösning och rum. Så går tankegångarna iaf!

På det stora hela tycker jag det ser ut som ett trevligt hus. Men mitt tips är att tänka om ang köksön. Vi har en exakt sån och jag tycker det är helt värdelöst! Saknar ordentlig arbetsyta på båda sidor om hällen och den lilla utslagsvasken använder vi aldrig, i praktiken är den för liten för tex pastavattnet och liknande. Så då måste man ta kastrullen över golvet till stora hon.

På det stora hela tycker jag det ser ut som ett trevligt hus. Men mitt tips är att tänka om ang köksön. Vi har en exakt sån och jag tycker det är helt värdelöst! Saknar ordentlig arbetsyta på båda sidor om hällen och den lilla utslagsvasken använder vi aldrig, i praktiken är den för liten för tex pastavattnet och liknande. Så då måste man ta kastrullen över golvet till stora hon.
Tack för input. Vi faktiskt har ritat om köket nu så att vi får både mer bänkyta och förvaring i under och överskåp, känns klokt så.

En fundering till om köket. Jag upplever att jag ofta steker/ kokar upp något samtidigt som jag sköljer ocu hackar nästa grej. Var står man och skär frönsaker, om man gör det med ryggen åt spisen ökar inte risken att pannkakan blir svartgräddad?
Vi har ritat om köket så att hällen hamnar bredvid 120cm bänkyta, och bredvid där kommer sinken, så kommer finnas bra med arbetsyta där. Kan återkommer med bild.

Hej gott folk!

Jag och min sambo har bestämt oss för att bygga hus, tomten är knappt 700m2 och ett traditionellt tvåplanshus är alternativet som gäller, och efter många skisser (lär bli fler) så har vi landat i något som känns ”bra på papper”. Hur som helst, vi vill gärna ha brutalt ärliga kommentarer om vad ni tycker om planlösningen! Nedan följer våra tankar:

Placering
Huset skall spegelvändas

Entréplan:

Matsalsplats
Öppet i tak, utrymmet är 4,2x3,3m(plus trappan 1,2m). Bör upplevas stort nog, samtidigt som det ger härlig rymd, och en ljudakustik som vi tror är medvetna om...

Kök
Funderar på att vrida köksön 90grader (flytta trappan mot vardagsrummet) och göra plats för mer bänkyta längs södervägg.

Vardagsrum
Ingen TV här, utan en något mindre sällskapsdel med soffa+fotöljer/soffa+soffa. Vinner rymd genom att trappan är öppen undertill, samt angränsar till hall och matsalsplats.

Sovrum
9,3m2, i minsta laget, funkar.

Groventré/tvätt
Minus att inte kunna ha en dörr in till garaget (går inte med denna planritning pga av detaljplansens regler vad gäller placering av hus och garage. I övrigt gott om plats för det vi behöver få plats med. Fönstret får omplaceras lite grann.

Entré
2,3m bred. Dörren kommer troligtvis placeras in aning mer emot mitten. Ger ljus genom hela huset.

Övre plan

TV-rum / kommunikationsyta mot alla sovrum. Kommer troligtvis placera trappan mer åt ”vänster”, så att det ger mer plats för centrerad TV - och yta för en ev framtida dörr till nytt sovrum ifall att man är hopplöst less på ljudakustiken och vill lägga igen utrymmet med ett golv.

Sovrummen
Inget överflöd i m2 men gott nog åt våra behov.

Utvändigt

Garage+förråd
4,2x8,7 invändigt, kan bygga 40cm bredare innan detaljplanen sätter stopp (dvs om vi skall bygga huset som ritat just nu). Trattliknande utformningen är garageuppfart, där öppningen i häck endast får vara 3,5m - snark.

Kvällssolen
Är svag för kvällssolen, planerar en balkong på andraplan (med trapp nedifrån) för att vinna några meter i höjdledes. Finns inget bygglov inskickat av grannen, men deras garage (med max nockhöjd på 4,5m) kommer i värsta fall hamna 1-2m från vår tomtgräns, 6 meter från gatan. Om dom väljer att placera garaget i västerläge, kommer huset, med max nockhöjd 8 meter, kunna hamna 4 meter från vår tomtgräns. Hur som helst, lite klurigt, det kommer skugga in ganska mycket på vår tomt. Från början var tanken en carport + balkong på garaget, men har skrotat den idén tillsvidare..

Tacksam för feedback, är säkerligen saker som vi inte tänkt på, alternativt tänkt på - men tänkt galet. SHOOT!

Mvh

//Johanssonx2
Vi är inne på Mästergården också. Får man fråga vad ert pris blev och vilken entreprenad? Finns inte så många nya prisuppgifter på sajten nämligen.