Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Såga innerdörr med glas?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 862 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi behöver sätta in lite nya dörrar i källaren och på ett ställe vill vi ha glassdörr. Helst vill vi ha följande :

Diplomat ST12
    3059_2_820.png

Andra alternativet är Diplomat ST10
    3058_2_820.png

I vårt fall är det en M8x20 dörr som gäller men vi kommer ändå behöva kapa av ca 15 mm uppe och nere då innermåtten på befintlig karm är 1918x732 mm. Vad jag förstår så vill man ha en marginal på 7 mm.

Tillverkaren säger att man får max kapa 15 mm i varje ända på dessa dörrar men de rekommenderar inte det. De säger också att ju färre glas, ju lättare och stabilare dörr.

Sågningen kommer vi överlåta till ett snickeri.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Vågar vi välja dörren med fler fönster eller bör vi ta ST10?

2. E
    Medlem · 2 556 inlägg
    Om det går att kapa dörren 15mm så kan ett snickeri med justersåg enkelt ta av 15mm utan att något går sönder. Så ni kan lugnt välja den dörr ni vill ha

3. S

snowjim

Medlem
    Tillverkare säger att det går att kapa max 15 mm uppe och nere men rekommenderar som sagt inte det då dörren inte blir lika stabil. De säger också att ju mindre glas ju stabilare.

En snickare kan därmed kapa av 15 mm utan problem, frågan är dock om dörren med 12 rutor ändå håller för normalt bruk?

4. E
    Medlem · 159 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    Du har inte funderat på att köpa med ny karm och ev. öka på hålmåttet lite? Då det är standard 8x20M så borde det nästan bli billigare än att lämna in till snickeri.

5. S

snowjim

Medlem
    Detta är källare så karmarna är ingjutna och att börja hugga upp dessa valv på 6 ställen känns överdrivet då vi själva inte har några problem med höjden.

På entré plan var det lättare att såga upp hålen så där gick vi på den banan.

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 109 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Finns inte dörren att få i storlek 8x19 i stället?

Eftersom det är en källardörr, och ändå inte med bredd som uppfyller tillgänglighetskraven, så kanske det inte gör något om den inte har "fullhöjd".

Att såga bort träramen på en sådan glasdörr tror jag inte är så lyckat faktiskt.

7. S

snowjim

Medlem
    Vad jag förstår så är måtten enligt följande :

8x19 Dörrblad : 725x1840
    8x20 Dörrblad : 725x1940

I mitt fall är innermåttet : 1918x732 mm, om 3.5 mm marginal är tillräckligt(vilket standardbredden verkar föreslå) så blir det 1911x725 cm

8x19 är då 71 mm för liten, d.v.s vi får ett glapp på totalt 3,5+3,5 = ca 7 mm uppe och nere medan det är 7 på sidorna.
    8x20 är 29 mm för stor på höjden så då behöver vi såga bort iallafall 15 mm uppe och nere.

Vad jag kan så så finns verken ST10 eller ST12 i 8x19 annars kan jag hålla med om att det hade varit en smidigare lösning.

Snickaren tar ca 400 kr för att kapa en dörr.

8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 109 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Hur stort är dörrhålet, dvs hålet där den gamla karmen sitter?

Det känns tveksamt att sätta en ny dörr i en gammal karm, inget kommer väl att stämma?
    Gångjärnen sitter på fel höjd och är fel sort, låset sitter på fel höjd och passar inte med blecket i den gamla karmen osv.

• Laddar…
  9. S

snowjim

Medlem
    Dörrhålet är 793x1955 ml. Karmen är spacklad den tidigare så det lär bli till att hugga ut för gångjärn o snäckor.

10. S

snowjim

Medlem
    8x20 har ett karmyttermått på 785x1985. Det är alltså lungt på bredden men på höjden saknas det 30 mm. Jag har endast mätt ner till parkettgolvet som i sin tur är ventilerat så det är möjligt att det finns 30 mm ner till betingen faktiskt! Annars får man kanske hugga ut de cm som saknas, det borde väl inte vara så svårt? Har en borrhammare som kan hamra utan att rotera.

11. S
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

schmakita

Medlem
    Det går väldigt lätt att såga upp det hål ni behöver i betongväggen och det kommer bli ett bättre resultat.
    Enda nackdelen är att det dammar nåt överjävligt, men det är värt det. I mitt tycke ;) (Jag har sågat för en dörrkarm i min källare såhär långt och tvekar inte att göra det igen om fler dörrar byts)

• Laddar…
  12. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Låter krångligt och kortsiktigt. Måttbeställ komplett dörr eller kapa upp dörrhål till standardmått.

13. S

snowjim

Medlem
    Tack, jag kör på standardmått så får vi hugga ut lite istället.

Förövrigt, vad säger ni om dörrvalet? Vi gillar den öppna känslan som SP12 ger men den är kanske mer känslig? Ex om någon skulle råka du in i den med foten förre? SP10 är vanligare vad jag förstår.

14. S
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

schmakita

Medlem
    Kör vinkelslip (en kan stå bredvid med dammsugaren ;) ) så blir det rakt o fint snitt. Är ni noga så blir det inget efterfixande utan bara klä in med foder och njuta av resultatet!

Kör den dörr du vill ha! Skulle någon mot förmodan sparka sönder ett glas så finns det glasmästare!!

15. P
    Medlem · Stockholm · 640 inlägg

Per i Hamrånge

Medlem
    Jag håller med de senaste kommentarerna. Det blir liksom inte perfekt att såga sönder nya dörrar. Fel från början helt enkelt. Byt till ny karm och det blir perfekt. Mer jobb men bättre resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.