Byggahus.se

Såga i kompakt laminat

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har precis köpt ett kök från Kvik (vilka har urusel service, men det handlar inte detta inlägg om). Till köket har jag valt en svart kompaktlaminat skiva med svart kärna. I denna ska det ligga en underlimmad vask vilken Kvik sätter dit.

Deras rekommendation är att jag själv sågar ut hålet till spishällen med en sticksåg. De tar dock inget ansvar om det går åt helvete. Jag har bakgrund som hantverkare och det är ingen fråga om jag kan göra det rätt eller inte. Själa sticket kommer att bli milimeterexakt.

Frågan är: Kan man såga med en vanli såg i detta material? Jag har hört att det tille xempel kan bli upphettat och mjukt och därmed missformat.

Tacksam för svar.
    /J

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Kan ju krävas rätt blad/hastighet.
    Du har ju möjlighet att test såga mer i mitten av hålet.
    Men om vasken ska vara underlimmad ska inte kanten
    av hålet vara halv rund eller fasad?

Mvh Putte

3. J
    Medlem Nivå 3
    det finns inget kompakt laminat laminat äro en skiva ovanpå ett matrial!!

4. T
    Medlem Nivå 1
    Spishällen är väl inte underlimmad?? Spishällen vilar väl en kant (tunga) som medger lite felmarginal på nån halvcentimeter runt om?? Isåfall är det bara att ladda pendel-stick-sågen med ett nytt, frächt och vasst blad och såga. Men använd inte nån billig sticksåg med undermåliga blad (en pendelsåg är det som gäller).

5. A
    Medlem Nivå 1
    Jo det finns en skiva som heter just kompaktlaminat.

För att ge ett svar så tycker jag tintin gav ett bra svar.. pendelsticksåg, kör på lägre pendling och ett finare tandat blad och från undersidan av skivan om nu sticksågsbladet slår uppåt dvs.. :) lycka till