Jag håller på och bygger och funderar nu på hur jag ska lösa köksventilationen. Köket är öppet och med spisö. Jag vill inte ha någon nedhängande kåpa som stör sikten men jag tycker de verkar ta obegripligt mycket betalt för lösningar med takintegrerad fläkt Jag har fått tag på en extern fläktmotor att placera på taket (Exhausto DTV 250) med bra luftflöde. Tänkte komplettera med ett backspjäll och dra 250 mm isolerad imkanal ner till innertaket där jag sätter ett fettfilter från Fjäråskupan inuti ett lämpligt don för 250 mm rör. Exvis Lindab Formo CRL 250. Tänkte styra fläktmotorn med vridreglage vid belysningsknapparna i köket. Vad tror ni om det? Vad har jag missat?
Har du alltså tänkt ha utsug vid tak? Så du får ca 1,5meter mellan spis och utsug så kommer osuppfångningen vara väldigt dålig, tanken är att man ska ha utsug så nära smutskällan som möjligt, även "takintegrerade" spisfläktarna har ju en rekommenderad montage ca 60cm ovan spis
Ja.
I nästan samtliga visningsmontage av takintegrerade fläktar som jag sett så är de monterade i innertak. Typ 1,5 meter från spishäll. Eventuellt så bygger jag ner en osfångande större "låda" men fortfarande är tanken att ha utsuget uppe i innertaket. Avståndet upp till lådan kanske 100 cm så att man ser under den. Restaurangkök har ju ofta dessa gigantiska kåpor uppe vid tak med avstånd till utsug på väl över metern.
Fläkten ska optimalt kunna dra ut 308 l/s men det stryps ju av praktikaliteter som takluftdonet, filtret och som du säger inflödet i huset. Vi har väl tilltaget med tilluftsventiler men förmodligen kommer dessa inte alltid stå vidöppna för att kunna mata köksfläkten de få tillfällen den behöver maxas. Det blir nog till att öppna ett fönster i de lägen det verkligen behövs. Funderar även på om det kan vara värt att sätta två utsug bredvid varandra i taket? Tror ni det skulle förbättra flödet och sänka ljudet?
Nja, det låter inte som någon höjdare till lösning alls. Du kommer inte att få någon osuppfångning att tala om så länge luften inte står helt still vid spisen, vilket blir svårt när man ska laga mat.
En restauranglösning med kåpa ovan spis kräver ett väldigt stort flöde och en väldigt stor kåpa. Att montera ett vanligt frånluftsdon ovan kommer inte att ge någon vidare effekt alls.
Dessutom pratar vi flöden som innebär värmeeffektförluster under vintern som du inte kommer att kunna kompensera och du kommer att ha problem att få ut flödet utan att som du säger öppna fönster.
Friskluftsinsläpp från tex Fresch 80 (som är de vanligaste) ger ca 5 l/s vilket innebär att du borde ha 60 st för att kompensera den luftmängd som köksfläkten drar ut. Takintegrerade utsug innebär att hela kökstaket får spela rollen som spiskåpa och ta hand om matos o ångor tills takutsuget lyckas byta luften i köket såpass många gånger att luften är ren igen. Som sagts: ingen höjdarlösning
Ett alternativ kan väl vara en bänkmonterad fläkt, med utsug bakom eller bredvid spishällen.
Någon här som har erfarenhet av sådana?
Annars håller jag med ovanstående invändningar,
och förstår inte varför man skulle sätta spisen på en köksö.
(Eller ha en köksö alls för den delen, men det hör ju inte hit)
"vit man göra stor eld,sitta långt ifrån. Röd man göra liten eld, sitta nära" ind.ordspråk. Att bryta mot naturlagarna blir på bekostnad av ökad energitapp. En spiskåpa som sitter 50 cm över där matoset alstras har en 70% direkt uppsugningsförmåga redan vid 28 l/s (tex franke 252) På fåfängans marknad finns massor av fantasifulla glas o designskapelser som kräver 5-12 ggr så mycket fläktflöde för att inte ens lyckas fånga upp hälften av detta. Är det så illa att design o hightec styr oss istället för funktion o sunt förnuft? https://www.vitvaruexperten.com/fla...egrerad-koksflakt/product/gerson-01led-90-ex/