Byggahus.se

Såg vid golvläggning

1. Durre
    Medlem · 32 inlägg

Durre

Medlem
    Jag har aldrig lagt golv förut men tänkte snart göra ett försök. Frågan är vilka verktyg som behövs. Jag har en kapsåg men saknar en såg för att klyva på längden samt de lite klurigare ställena runt dörrar och trappor. Räcker det exempelvis med en vanlig "japansåg" eller borde jag satsa på sticksåg eller cirkelsåg? Det är ju trots allt inte alltför många bitar som ska klyvas.

2. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 712 inlägg

Fairlane

Medlem
    En sticksåg tycker jag brujajr vara bra att ha till de svåra ställena,runt rör,,vid dörröppningar, vid sneda väggar etc. Det funkar även att klyva på längden med.

Själv är jag väl lite oldschool och plockar fram fogsvansen både när jag ska kapa och klyva. Ska man inte lägga väldigt mycket golv så tappar man inte jättemycket tid och sågar man inomhus så har man sågspånet rakt nedanför. Jag tycker det yr lite mer med maskiner, trots grovdammsugare. Jag gissar dock att det inte finns många här som kör fogsvansen i till detta. :)

3. T
    Medlem · stockholm · 2 064 inlägg
    Japansåg fungerar utmärkt att såga med men tänk på att ev. flisor hamnar på sidan mot dig och inte på undersidan som med en skjutande såg.

Kapsågen har antagligen i n rätt grov klinga men det kan gå bra om du tar det väldigt försiktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.